2024/04/24 更新

写真a

タナカ ミツコ
田中 美津子
TANAKA MITSUKO
担当
国際基幹教育機構 准教授
大学院現代システム科学研究科 現代システム科学専攻
職名
准教授
所属
国際基幹教育研究院
所属キャンパス
中百舌鳥キャンパス

担当・職階

  • 国際基幹教育機構 

    准教授  2022年04月 - 継続中

  • 大学院現代システム科学研究科 現代システム科学専攻 

    准教授  2022年04月 - 継続中

取得学位

  • Ph.D.(Education with Concentration in Applied Linguistics) ( テンプル大学 )

研究分野

  • 人文・社会 / 教育心理学

  • 人文・社会 / 外国語教育

研究キーワード

  • 評価

  • 動機づけ

所属学協会

  • 日本言語テスト学会

  • 大学英語教育学会

  • 外国語教育メディア学会

  • 全国語学教育学会

  • INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE PSYCHOLOGY OF LANGUAGE LEARNING

  • AMERICAN ASSOCIATION FOR APPLIED LINGUISTICS

▼全件表示

委員歴(学外)

  • 幹事(財務)   大学英語教育学会(JACET)関西支部  

    2023年04月 - 継続中 

  • 研究企画委員   大学英語教育学会(JACET)関西支部  

    2021年04月 - 2023年03月 

  • 会計監査委員   日本言語テスト学会 (JLTA)  

    2020年04月 - 2022年03月 

職務経歴(学外)

  • 大阪大学   マルチリンガル教育センター   講師

    2018年04月 - 2022年03月

  • 立命館大学   外国語嘱託講師

    2014年04月 - 2018年03月

論文

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • Motivation and personality in oral presentations

    Mitsuko Tanaka

    The 49th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT)  2023年11月 

  • 「グループワーク環境と動機づけ,自己・集団効力感」『グループワーク×英語授業―やる気が伝染する学習活動のデザイン』

    コーディネーター: 廣森友人, パネリスト: 三ツ木真実, 吉村征洋, 桐村亮, 田中美津子

    2023年度多層言語環境研究シンポジウム: 多層言語環境社会における CommunicationとMediation  2023年11月 

  • Big five personality traits and rating behavior in peer assessment 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The TESOL 2023 Virtual Convention  2023年04月 

  • Rater bias in peer assessments of oral presentations 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The annual conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Marriott Portland Downtown Waterfront, Portland, OR, USA)  2023年03月 

  • Peer ratings of presentations in online vs. in-person learning contexts

    Mitsuko Tanaka

    The 48th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT)  2022年11月 

  • Environment, motivation, and self- and collective efficacy in group work settings 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 4th International Psychology of Language Learning Conference (PLL4)  2022年06月 

  • Holistic and analytic ratings in peer assessment of presentations

    Mitsuko Tanaka

    The 47th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT)  2021年11月 

  • The roles of group cohesion and group engagement in EFL group work 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The British Association for Applied Linguistics (BAAL) 2021 Virtual Conference  2021年09月 

  • Group effects of environment on motivation in L2 group work 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2021 Virtual Conference  2021年03月 

  • プロジェクト型学習において性差および自己観が動機づけに及ぼす影響

    田中美津子

    第3回JAAL in JACET学術交流会  2020年12月 

  • Gender, self-construal, and project-based learning

    Mitsuko Tanaka

    The 46th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT)  2020年11月 

  • Gender differences in motivation to learn English 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 2019 biannual combined Applied Linguistics Association of Australia (ALAA) and the Applied Linguistic Association of New Zealand (ALANZ) conference (Curtin University, Perth, Australia)  2019年11月 

  • Group functioning in EFL group work

    Mitsuko Tanaka

    The 45th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Aichi Industry and Labor Center (WINC AICHI), Nagoya, Aichi)  2019年11月 

  • Effects of group work environment on motivation and learning outcomes [Poster Presentation] 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The TESOL 2019 International Convention & English Language Expo (The Georgia World Congress Center, Atlanta, GA, USA)  2019年03月 

  • Optimizing rating scales using the Rasch model

    Mitsuko Tanaka

    The 44th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Shizuoka Convention & Arts Center [Granship], Shizuoka  2018年11月 

  • Individual perceptions of group work environment and L2 learning motivation 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 3rd international Psychology of Language Learning conference (PLL3), (Waseda University, Tokyo, Japan)   2018年06月 

  • Measuring group work dynamics

    Mitsuko Tanaka

    The 43rd annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki)  2017年11月 

  • Examining mediating factors between self-construals and vocabulary learning motivation 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 27th annual conference of the European Second Language Association (EuroSLA), (University of Reading, Reading, England, UK)   2017年08月 

  • Examining peer assessment of EFL oral presentations 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Marriott Portland Downtown Waterfront, Portland, OR, USA)  2017年03月 

  • The impact of rater personality on peer assessment in an EFL oral presentation classroom 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 26th annual conference of the European Second Language Association (EuroSLA), (University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland)  2016年08月 

  • Exploring potential effects of self-construals on affective variables in EFL vocabulary learning [Poster Presentation] 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 2nd international conference of Individuals in Contexts: Psychology of Language Learning 2 (PLL2), (University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland)   2016年08月 

  • Antecedents of vocabulary learning motivation

    Mitsuko Tanaka

    The 41st annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Shizuoka Convention & Arts Center [Granship], Shizuoka)   2015年11月 

  • Developing and evaluating a questionnaire instrument for vocabulary learning motivation using Rasch measurement 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 2015 conference of the Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS), (Kyushu Sangyo University, Fukuoka)  2015年08月 

  • Factors affecting kanji learning motivation 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The annual conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Fairmont Royal York, Tronto, ON, Canada)   2015年03月 

  • The roles of perceived competence and autonomy in vocabulary learning [Poster Presentation]

    Mitsuko Tanaka

    The 40th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), Vocabulary SIG forum poster session, (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki)   2014年11月 

  • Factors affecting ER motivation

    Mitsuko Tanaka

    The 40th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki)  2014年11月 

  • The effects of perceived competence, intrinsic motivation, and proficiency growth on kanji learning 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 47th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL), (University of Warwick, Coventry, England, UK)   2014年09月 

  • Vocabulary learning motivation and views of self

    Mitsuko Tanaka

    The 39th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Kobe Convention Center, Kobe, Hyogo)   2013年10月 

  • The effects of affective variables on growth in kanji proficiency 国際会議

    Mitsuko Tanaka

    The 46th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL), (Heriot-Watt University, Edinburgh, Scotland, UK)   2013年09月 

▼全件表示

科研費獲得実績

  • 英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価

    若手研究  2024年

  • 英語学習における「やる気の伝染」メカニズムの解明

    基盤研究(B)  2023年

  • 英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価

    若手研究  2023年

  • 英語学習における「やる気の伝染」メカニズムの解明

    基盤研究(B)  2022年

  • 英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価

    若手研究  2022年

  • 英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価

    若手研究  2021年

  • 英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価

    若手研究  2020年

  • グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響

    基盤研究(C)  2020年

  • グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響

    基盤研究(C)  2019年

  • グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響

    基盤研究(C)  2018年

  • グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響

    基盤研究(C)  2017年

▼全件表示

その他補助金等

  • 女性研究者 外国語論文校閲・校正費用助成事業 補助金

    大阪公立大学  女性研究者 外国語論文校閲・校正費用助成事業 補助金  2024年03月

  • オープンアクセス(OA)にかかる論文プロセス費(APC)補助金

    大阪公立大学  オープンアクセス(OA)にかかる論文プロセス費(APC)補助金  2023年03月

担当授業科目

  • 応用言語学特殊講義

    2024年度   集中講義   大学院

  • 応用言語学特論C

    2024年度   週間授業   大学院

  • 言語文化学特別研究1

    2024年度   集中講義   大学院

  • 現代システム科学特別演習1

    2024年度   集中講義   大学院

  • University English 3A

    2024年度   週間授業   大学院

  • University English 1A

    2024年度   週間授業   大学院

  • University English 1A

    2024年度   週間授業   大学院

▼全件表示

学術貢献活動

  • System (Elsevier)

    役割:査読

    2024年

     詳細を見る

    種別:査読等 

  • The Journal of Psychology (Taylor and Francis)

    役割:査読

    2023年 - 2024年

     詳細を見る

    種別:査読等 

  • Language Testing (SAGE)

    役割:査読

    2023年

     詳細を見る

    種別:査読等 

  • International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (De Gruyter)

    役割:査読

    2023年

     詳細を見る

    種別:査読等 

  • JALT Journal

    役割:査読

    2023年

     詳細を見る

    種別:査読等