大学院現代システム科学研究科 現代システム科学専攻
2025/10/23 更新
国際基幹教育機構
准教授 2022年04月 - 継続中
大学院現代システム科学研究科 現代システム科学専攻
准教授 2022年04月 - 継続中
Ph.D.(Education with Concentration in Applied Linguistics) ( テンプル大学 )
人文・社会 / 教育心理学
人文・社会 / 外国語教育
評価
動機づけ
日本言語テスト学会
大学英語教育学会
外国語教育メディア学会
全国語学教育学会
大学英語教育学会(JACET)関西支部 幹事(財務)
2023年04月 - 2025年03月
大学英語教育学会(JACET)関西支部 研究企画委員
2021年04月 - 2023年03月
日本言語テスト学会 (JLTA) 会計監査委員
2020年04月 - 2022年03月
大阪大学 マルチリンガル教育センター 講師
2018年04月 - 2022年03月
立命館大学 外国語嘱託講師
2014年04月 - 2018年03月
Friendship bias in peer assessment of EFL oral presentations 査読 OA
Mitsuko Tanaka
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice (Taylor & Francis; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 2025年10月( ISSN:0969-594X ) ( eISSN:1465-329X )
Impact of group work environment and size on L2 motivation in project-based learning 査読 OA
Mitsuko Tanaka
System (Elsevier; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 130 ( 103621 ) 2025年02月( ISSN:0346-251X ) ( eISSN:1879-3282 )
Motivation and growth in kanji proficiency: a longitudinal study using latent growth curve modeling 査読 OA
Mitsuko Tanaka
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (Walter de Gruyter; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 62 ( 4 ) 1459 - 1483 2024年11月( ISSN:0019-042X ) ( eISSN:1613-4141 )
Impact of self-construal on rater severity in peer assessments of oral presentations 査読 国際共著 OA
Mitsuko Tanaka, Steven J. Ross
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice (Taylor & Francis; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 30 ( 2 ) 203 - 220 2023年05月( ISSN:0969-594X ) ( eISSN:1465-329X )
Motivation, self-construal, and gender in project-based learning 査読 OA
Mitsuko Tanaka
Innovation in Language Learning and Teaching (Taylor & Francis; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 17 ( 2 ) 306 - 320 2023年04月( ISSN:1750-1229 ) ( eISSN:1750-1237 )
Individual perceptions of group work environment, motivation, and achievement 査読 OA
Mitsuko Tanaka
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (Walter de Gruyter; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 60 ( 4 ) 1201 - 1225 2022年11月( ISSN:0019-042X ) ( eISSN:1613-4141 )
The role of self-construal in EFL vocabulary learning 査読 OA
Mitsuko Tanaka
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (Walter de Gruyter; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 60 ( 3 ) 883 - 908 2022年09月( ISSN:0019-042X ) ( eISSN:1613-4141 )
自己調整語彙学習能力と動機づけ
田中美津子
言語文化共同研究プロジェクト2020 2021年05月
Evaluating a scale’s construct validity to assess the group work environment using the Rasch model 査読
Mitsuko Tanaka
JALT Journal (Scopus-Indexed) 43 ( 1 ) 82 - 99 2021年05月( ISSN:0287-2420 )
Examining personality bias in peer assessment of EFL oral presentations: A preliminary study 査読
Mitsuko Tanaka
JALT Journal (Scopus-Indexed) 39 ( 2 ) 183 - 196 2017年11月( ISSN:0287-2420 )
Investigating the effects of short in-class extensive reading on improving English proficiency 査読
Mitsuko Tanaka
The Language Teacher 41 ( 3 ) 3 - 8 2017年05月
Examining EFL vocabulary learning motivation in a demotivating learning environment 査読
Mitsuko Tanaka
System (Elsevier; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 65 130 - 138 2017年04月( ISSN:0346-251X ) ( eISSN:1879-3282 )
Factors Affecting Motivation for Short In-class Extensive Reading 査読 OA
Mitsuko Tanaka
The Journal of AsiaTEFL (Scopus-Indexed) 14 ( 1 ) 98 - 113 2017年03月
Developing and Evaluating a Questionnaire to Measure EFL Learners’ Vocabulary Learning Motivation
Mitsuko Tanaka
Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2015 Conference Proceedings 351 - 368 2016年08月( ISBN:978-981-10-1686-8 )
Exploring Motivational Changes for Short In-class Extensive Reading 査読 OA
Mitsuko Tanaka
The Journal of AsiaTEFL (Scopus-Indexed) 12 ( 4 ) 61 - 91 2015年12月
A poster presentation task using task-based language teaching
Mitsuko Tanaka
Shoin ELTC Forum 2014年03月
Examining kanji learning motivation using self-determination theory 査読
Mitsuko Tanaka
System (Elsevier; SSCI & Scopus-indexed, Q1) 41 ( 3 ) 804 - 816 2013年09月( ISSN:0346-251X ) ( eISSN:1879-3282 )
Affective variables and kanji knowledge of Chinese JSL learners
Mitsuko Tanaka
JALT Journal of Japanese Language Education 2011年05月
Examining the kanji learning motivation of Chinese JSL learners
Mitsuko Tanaka
Proceedings of the 2010 Applied Linguistics Colloquium 2011年02月
Perceptions and use of strategies in L2 Japanese reading
Mitsuko Tanaka
Proceedings of the 2007 Applied Linguistics Colloquium 2009年07月
Repeated reading in the JSL reading classroom
Mitsuko Tanaka
Proceedings of the 2008 Applied Linguistics Colloquium 2009年02月
Japanese industrialization and the factory girls' songs
Yoko Kato, Sakiko Suzuki, Mitsuko Tanaka
Fon Linguae 1996年01月
Motivation and personality in oral presentations
Mitsuko Tanaka
The 49th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT) 2023年11月
「グループワーク環境と動機づけ,自己・集団効力感」『グループワーク×英語授業―やる気が伝染する学習活動のデザイン』
コーディネーター: 廣森友人, パネリスト: 三ツ木真実, 吉村征洋, 桐村亮, 田中美津子
2023年度多層言語環境研究シンポジウム: 多層言語環境社会における CommunicationとMediation 2023年11月
Big five personality traits and rating behavior in peer assessment 国際会議
Mitsuko Tanaka
The TESOL 2023 Virtual Convention 2023年04月
Rater bias in peer assessments of oral presentations 国際会議
Mitsuko Tanaka
The annual conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Marriott Portland Downtown Waterfront, Portland, OR, USA) 2023年03月
Peer ratings of presentations in online vs. in-person learning contexts
Mitsuko Tanaka
The 48th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT) 2022年11月
Environment, motivation, and self- and collective efficacy in group work settings 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 4th International Psychology of Language Learning Conference (PLL4) 2022年06月
Holistic and analytic ratings in peer assessment of presentations
Mitsuko Tanaka
The 47th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT) 2021年11月
The roles of group cohesion and group engagement in EFL group work 国際会議
Mitsuko Tanaka
The British Association for Applied Linguistics (BAAL) 2021 Virtual Conference 2021年09月
Group effects of environment on motivation in L2 group work 国際会議
Mitsuko Tanaka
The American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2021 Virtual Conference 2021年03月
プロジェクト型学習において性差および自己観が動機づけに及ぼす影響
田中美津子
第3回JAAL in JACET学術交流会 2020年12月
Gender, self-construal, and project-based learning
Mitsuko Tanaka
The 46th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT) 2020年11月
Gender differences in motivation to learn English 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 2019 biannual combined Applied Linguistics Association of Australia (ALAA) and the Applied Linguistic Association of New Zealand (ALANZ) conference (Curtin University, Perth, Australia) 2019年11月
Group functioning in EFL group work
Mitsuko Tanaka
The 45th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Aichi Industry and Labor Center (WINC AICHI), Nagoya, Aichi) 2019年11月
Effects of group work environment on motivation and learning outcomes [Poster Presentation] 国際会議
Mitsuko Tanaka
The TESOL 2019 International Convention & English Language Expo (The Georgia World Congress Center, Atlanta, GA, USA) 2019年03月
Optimizing rating scales using the Rasch model
Mitsuko Tanaka
The 44th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Shizuoka Convention & Arts Center [Granship], Shizuoka 2018年11月
Individual perceptions of group work environment and L2 learning motivation 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 3rd international Psychology of Language Learning conference (PLL3), (Waseda University, Tokyo, Japan) 2018年06月
Measuring group work dynamics
Mitsuko Tanaka
The 43rd annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki) 2017年11月
Examining mediating factors between self-construals and vocabulary learning motivation 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 27th annual conference of the European Second Language Association (EuroSLA), (University of Reading, Reading, England, UK) 2017年08月
Examining peer assessment of EFL oral presentations 国際会議
Mitsuko Tanaka
The American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Marriott Portland Downtown Waterfront, Portland, OR, USA) 2017年03月
The impact of rater personality on peer assessment in an EFL oral presentation classroom 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 26th annual conference of the European Second Language Association (EuroSLA), (University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland) 2016年08月
Exploring potential effects of self-construals on affective variables in EFL vocabulary learning [Poster Presentation] 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 2nd international conference of Individuals in Contexts: Psychology of Language Learning 2 (PLL2), (University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland) 2016年08月
Antecedents of vocabulary learning motivation
Mitsuko Tanaka
The 41st annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Shizuoka Convention & Arts Center [Granship], Shizuoka) 2015年11月
Developing and evaluating a questionnaire instrument for vocabulary learning motivation using Rasch measurement 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 2015 conference of the Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS), (Kyushu Sangyo University, Fukuoka) 2015年08月
Factors affecting kanji learning motivation 国際会議
Mitsuko Tanaka
The annual conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), (Fairmont Royal York, Tronto, ON, Canada) 2015年03月
The roles of perceived competence and autonomy in vocabulary learning [Poster Presentation]
Mitsuko Tanaka
The 40th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), Vocabulary SIG forum poster session, (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki) 2014年11月
Factors affecting ER motivation
Mitsuko Tanaka
The 40th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Tsukuba International Congress Center, Tsukuba, Ibaraki) 2014年11月
The effects of perceived competence, intrinsic motivation, and proficiency growth on kanji learning 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 47th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL), (University of Warwick, Coventry, England, UK) 2014年09月
Vocabulary learning motivation and views of self
Mitsuko Tanaka
The 39th annual international conference of the Japan Association for Language Teaching (JALT), (Kobe Convention Center, Kobe, Hyogo) 2013年10月
The effects of affective variables on growth in kanji proficiency 国際会議
Mitsuko Tanaka
The 46th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL), (Heriot-Watt University, Edinburgh, Scotland, UK) 2013年09月
グループワークにおけるエフィカシーとその影響
基盤研究(C) 2028年
グループワークにおけるエフィカシーとその影響
基盤研究(C) 2027年
グループワークにおけるエフィカシーとその影響
基盤研究(C) 2026年
グループワークにおけるエフィカシーとその影響
基盤研究(C) 2025年
英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価
若手研究 2024年
英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価
若手研究 2023年
英語学習における「やる気の伝染」メカニズムの解明
基盤研究(B) 2023年
英語学習における「やる気の伝染」メカニズムの解明
基盤研究(B) 2022年
英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価
若手研究 2022年
英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価
若手研究 2021年
英語プレゼンテーションの評価尺度とピア評価
若手研究 2020年
グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響
基盤研究(C) 2020年
グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響
基盤研究(C) 2019年
グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響
基盤研究(C) 2018年
グループ環境がEFL学習者の動機づけに及ぼす影響
基盤研究(C) 2017年
応用言語学特論A
2025年度 週間授業 大学院
応用言語学特殊講義
2025年度 集中講義 大学院
言語文化学特別研究1
2025年度 集中講義 大学院
現代システム科学特別演習1
2025年度 集中講義 大学院
University English 1A
2025年度 週間授業 大学
University English 1A
2025年度 週間授業 大学
University English 1A
2025年度 週間授業 大学
応用言語学特殊講義
2024年度 集中講義 大学院
応用言語学特論C
2024年度 週間授業 大学院
言語文化学特別研究1
2024年度 集中講義 大学院
現代システム科学特別演習1
2024年度 集中講義 大学院
University English 3A
2024年度 週間授業 大学院
University English 1A
2024年度 週間授業 大学院
University English 1A
2024年度 週間授業 大学院
グローバル言語学特論D
2024年度 週間授業 大学院
言語文化学特別研究2
2024年度 集中講義 大学院
現代システム科学特別演習2
2024年度 集中講義 大学院
University English 3A
2024年度 週間授業 大学院
University English 2A
2024年度 週間授業 大学院
University English 2A
2024年度 週間授業 大学院
Does teamwork fulfill the goal of project-based learning? インターネットメディア
EurekAlert! 2025年04月
Does teamwork fulfill the goal of project-based learning? インターネットメディア
Asia Research News 2025年04月
Does teamwork fulfill the goal of project-based learning? インターネットメディア
Alpha Galileo 2025年04月
外国語授業において、グループの雰囲気が学習意欲に影響すると示唆 インターネットメディア
大阪公立大学広報課(プレスリリース) 2025年03月
2025年度
留学生受入数 :5名
2024年度
留学生受入数 :1名
2023年度
留学生受入数 :1名