Updated on 2023/12/06

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KOBAYASHI Tetsu
 
Organization
Graduate School of Business Department of Global Business Professor
School of Business Department of Public Management
Title
Professor
Affiliation
Institute of Business

Position

  • Graduate School of Business Department of Global Business 

    Professor  2022.04 - Now

  • School of Business Department of Public Management 

    Professor  2022.04 - Now

Degree

  • Doctor of Commerce ( Osaka City University )

  • Master of Commerce ( Keio University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Commerce  / Marketing

Research Interests

  • Marketing, Strategic Brand Management, Place Branding, Food Value Chain

Research Career

  • Strategic Brand Management

    brand  Individual

    1994.04 - Now 

  • Place Marketing and Place Branding

    place branding, regional policy  Individual

    1999.04 - Now 

  • Agri-food Value Chain

    food, agriculture, supply chain management  Joint Research in Japan

    1999.04 - Now 

  • Channel Strategy and Distribution System

    channel, distribution  Individual

    1984.04 - 1993.03 

Professional Memberships

  • Japan Marketing Academy

    2012.06 - Now   Domestic

  • Japan Society of Marketing and Distribution

    1990.06 - Now   Domestic

  • Japan Association for Cunsumer Studies

    1994.04 - Now   Domestic

  • The Japan Society of Foodservice Studies

    2012.04 - Now   Domestic

  • JAPAN SOCIETY OF KANSEI ENGINEERING

    2000.04 - Now   Domestic

Committee Memberships (off-campus)

  • Vice-president   Japan Marketing Academy  

    2023.04 - Now 

  • President   Japan Marketing Academy  

    2021.04 - 2023.03 

  • Vice-president   The Japan Society of Foodservice Studies  

    2020.06 - Now 

  • 地理的表示登録又は指定に係る学識経験者委員   農林水産省  

    2023.01 - Now 

  • 教育課程編成委員会 委員   学校法人辻料理学館 辻調理師専門学校 理事長・校長 辻 芳樹  

    2022.09 - Now 

  • 大阪産(もん)名品認証審査会 委員   大阪府  

    2022.06 - Now 

  • 幹事   大阪商工会議所「食の都・大阪」推進会議  

    2009.04 - 2019.03 

  • 専門委員   大阪府農林水産審議会「農林水産分野の新たな方向性検討部会」  

    2009.11 - 2010.08 

      More details

    大阪府農林水産審議会「農林水産分野の新たな方向性検討部会」専門委員(大阪府)

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Awards

  • ベストオーラルペーパー賞

    原広司・佐藤圭・小林哲

    2022.10   日本マーケティング学会   ゲイン・ロスフレームが特定保健用食品の購買意思決定に及ぼす影響

  • 中小企業研究奨励賞本賞

    小林哲

    2018.02   一般社団法人商工総合研究所   地域ブランディングの論理 -食文化資源を活用した地域多様性の創出-

  • 学会賞

    2017.06   日本フードサービス学会   地域ブランディングの論理 -食文化資源を活用した地域多様性の創出-

  • 奨励賞

    2017.05   日本商業学会   地域ブランディングの論理 -食文化資源を活用した地域多様性の創出-

  • 優秀賞

    赤岡仁・小林哲

    1998.04   日本フードサービス学会   ストア・ブランド戦略 -ファストフ-ド店をケ-スにして-

     More details

    Country:Japan

Education

  • Keio University   Doctor's Course  

    - 1989

  • Meiji Gakuin University    

    - 1984

Papers

  • ゲイン・ロスフレームが特定保健用食品の購買意思決定に及ぼす影響 Reviewed

    原広司・佐藤圭・小林哲

    マーケティングレビュー   4 ( 1 )   3 - 10   2023.02

     More details

    Authorship:Last author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • コロナ禍での地域ブランディング-地域活性化の点と線-

    小林哲

    マーケティングジャーナル   41 ( 1 )   29 - 40   2021.06

  • 地域ブランド成果の相違が地域ブランド資産-価値評価構造の評価に与える影響-修正地域ブランド資産-価値評価モデルに基づく定量分析-

    小林哲

    三田商学研究   63 ( 4 )   183 - 201   2020.10

  • 地域ブランド論における地理的表示保護制度の理論的考察

    小林哲

    フードシステム研究   26 ( 2 )   40 - 50   2019.09

  • Concept analysis of benefit delay in services: extension to customer resource based service model Reviewed

    Tetsu Kobayashi

    Journal of Marketing & Distribution   21 ( 1 )   1 - 12   2018.03

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • Brand Categorization: An Analysis of the Relationship between Product Category and Brand by Binary Unaided Recall Method

    Iiichiro KAGAWA, Kikuko SHIRAKAWA

    Japan Marketing Journal   32 ( 3 )   47 - 65   2013.01

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • B-1 Grand Prix of Local Gourmets: Competition and Cooperation among Place Brands

    Japan Marketing Journal   31 ( 3 )   101 - 117   2012.01

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • The Quantitative Analysis of Menus Assortment: An Analysis of the Relationship among Munes

    ( 17 )   38 - 52   2012

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • A Global Marketing Strategy for a National Food Culture: A Case Study of a National Project for the Globalization of South Korean Foods

    Kwon Dabin, Hong Jung-Hwa

    Business Review   61 ( 4 )   23 - 48   2011.02

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Design Management of Brand Identity: A Case of "eneloop" and "eneloop universe" by SANYO Electric Co.,Ltd

    Japan Marketing Journal   29 ( 3 )   102 - 117   2010.01

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • How did food culture of NYC get international fame?: from brand-based approach

    Jun YOKOKAWA

    7   57 - 75   2009

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Innovation of Channel Management: The Establishment and Evolution of Japanese Vartical Marketing System

    Japan Marketing Jouranl   25 ( 4 )   88 - 95   2006.03

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • The Analysis of Private Brand from Customer's Point of View

    Business Review   56 ( 4 )   193 - 213   2006.02

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • The Effect of Organizational Behavior on Brand Management: A Study on the Applicability of Resource Based View

    Katsuyoshi TAKASHIMA

    Japan Marketing Jouranal   25 ( 2 )   20 - 37   2005.09

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Brand Strategy: A Case of "it's" by SANYO Electric Co.,Ltd

    Japan Marketing Journal   21 ( 2 )   50 - 62   2001.09

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • Corporate Brand Strategy in Japan

    Tetsu KOBAYASHI

    Journal of Marketing Studies   10 ( 1 )   123 - 138   2001.06

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:International journal  

  • Critical Analysis of Corporate Brand Strategy as Japanese Style and Rethinking of Its Concept

    53 ( 1 )   71 - 85   2001.05

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Adaptation of "the Principle of Postponement and Speculation" to Actual Marketing Flows

    Business Review   51 ( 3 )   67 - 83   2000.11

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Agri-brand Management: The Case of Rice Brand "AKITAKOMACHI"

    Business Review   50 ( 1/2 )   185 - 207   1999.07

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Brand-based Marketing: the Effect of Hidden Marketing System

    Business Review   49 ( 4 )   113 - 133   1999.02

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • 市場縮小期のブランド戦略-CVSにおける酒導入に伴う飲料売場削減に注目して-

    -

    流通科学大学論集:経済・経営情報編   ( 23 )   9 - 20   1999

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Meaning structure Analysis of Brand: Focus on the Number and Types of Meaning Factors

    Japan Marketing Journal   18 ( 1 )   27 - 42   1998.06

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • Store Brand Strategy: A Case of Fast-food Restaurants

    Hiroyuki AKAOKA

    ( 3 )   89 - 95   1998.04

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Marketing for Food Service Industry: Case Study of GANKO Food Service, Inc.

    Japan Marketing Journal   17 ( 3 )   68 - 79   1998.01

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • Dynamics of Brand Extension: Toward a New perspective

    Business Review   48 ( 3 )   63 - 80   1997.11

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Empirical Study on Multi-Products Strategy

    Japan Marketing Journal   16 ( 3 )   28 - 39   1997.01

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • The Concept of Brand Extension and Its Strategy

    Business Review   45 ( 3 )   67 - 88   1994.11

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Building Brand Strategy Based on Brand Associations

    Japan Marketing Journal   14 ( 2 )   15 - 24   1994.09

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work  

  • The Effect of The Practice of Returued Unsold Goods in Japan on Entry inot The Japanese Marlcet

    Tetsu KOBAYASHI

    Osaka City University Business Review   ( 4 )   23 - 34   1993

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • What is the Issve of Today"s Multichannel Policy ?

    Business Review   43 ( 3 )   15 - 32   1992.09

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Competitive Stralegies in Different Types of Marketing Channels: Importance of Product Assortments

    Business Review   42 ( 3 )   15 - 32   1991.09

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • The Aralytical Framework for Channel Control Strategy-Based on Critical Analysis of Power-Dependence Model

    Business Review   41 ( 4 )   39 - 53   1990.11

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

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Books and Other Publications

  • 食の展望 -持続可能な食をめざして-

    南直人編( Role: Contributor ,  食文化の「商品化」 -地域ブランド資源としての食文化-(第6章))

    農文協  2023.03 

     More details

    Total pages:448   Responsible for pages:24  

  • The Theory and Practice of Place Branding in Japan

    Tetsu KOBAYASHI( Role: Sole author)

    2016.12 

     More details

    Total pages:388  

  • ブランド戦略全書

    田中洋編著( Role: Contributor ,  2つの地域ブランド論-その固有性と有機的結合-(第7章))

    有斐閣  2014.11 

     More details

    Total pages:302   Responsible for pages:25  

  • 戦略的マーケティングの構図

    堀越比呂志編著( Role: Contributor ,  チャネル研究の諸問題(第2章))

    同文舘出版  2014.10 

     More details

    Total pages:344   Responsible for pages:23  

  • 創発する営業

    上原征彦・小林哲・中麻弥美・薬袋貴久・斎藤訓之( Role: Joint author ,  創発の場としてのB級ご当地グルメの祭典B-1グランプリ(第5章))

    丸善出版  2014.01 

     More details

    Total pages:224   Responsible for pages:30  

  • 大阪再生へのビジネス・イノベーション -大阪モデル構築への提言-

    富澤修身編著( Role: Contributor ,  都市のブランド戦略-「大阪ブランド戦略プロジェクト」を事例として-(第10章))

    ミネルヴァ書房  2009.10 

     More details

    Total pages:239   Responsible for pages:16  

  • 流通チャネルの再編

    崔相鐵・石井淳蔵編著( Role: Contributor ,  酒類業界の流通再編と取引制度改革)

    中央経済社  2009.07 

     More details

    Total pages:333   Responsible for pages:21  

  • Distribution Channel and Sales Strategy (Contemporary Marketing Strategy[3])

    Chieko MINAMI( Role: Joint author)

    2004.03  ( ISBN:4641122164

     More details

    Book type:Scholarly book

  • ビジネス・エッセンシャルズ① 経営

    大阪市立大学商学部編( Role: Contributor ,  マ-ケティング戦略-売れる仕組みづくり-(第6章))

    有斐閣  2003.10 

     More details

    Total pages:252   Responsible for pages:23  

  • ケースで学ぶ価格戦略・入門

    ( Role: Contributor ,  関あじ・関さば-鮮魚のブランド化と価格-(第7章))

    有斐閣  2003.05 

     More details

    Total pages:257   Responsible for pages:29  

  • 流通理論の透視力

    加藤司編著( Role: Contributor ,  有名性の世界における商業(第4章))

    千倉書房  2003.03 

     More details

    Total pages:235   Responsible for pages:20  

  • ビジネス・エッセンシャルズ③ 国際ビジネス

    大阪市立大学商学部編(国際マーケティング-標準化 vs. 現地化-(第2章)、グロ-バル・ブランド戦略(第8章))

    有斐閣  2001.11 

     More details

    Total pages:270   Responsible for pages:51  

  • 戦略的ブランド管理の展開

    ( Role: Contributor)

    1996.04 

     More details

    Total pages:246   Responsible for pages:21  

  • 店頭研究と消費者行動分析

    田島義博・青木幸弘編著( Role: Contributor ,  チャネル統制戦略の論理-依存モデルに対する批判的考察-)

    成文堂新光社  1989.04 

     More details

    Total pages:413   Responsible for pages:27  

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Presentations

  • ゲイン・ロスフレームが特定保健用食品の購買意思決定に及ぼす影響 Domestic conference

    原広司・佐藤圭・小林哲

    マーケティングカンファレンス2022  2022.10  日本マーケティング学会

     More details

    Venue:法政大学(東京)  

  • 地域産品の「特徴(他地域の類似産品との差異)」探索方法に関する考察-飯田市の焼肉を事例として- Domestic conference

    小林哲・俵慎一

    第72回全国研究大会  2021.05  日本商業学会

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:小樽商科大学(Zoom)  

  • The Study on Hospital Assessment of the Patient in the Consumption of the Professional Service of the Benefit Delayed Type Domestic conference

    2015.05 

  • Quantitative Analysis of the Menu Assortment Domestic conference

    2012.05 

  • Product Development with Value Design International conference

    The 2010 INFORMS Marketing Science Conference  2010.06 

  • Place Branding Management:Network Model with a Fractal Structure Domestic conference

    2009.05 

  • Food Culture of New York: the Overview and Development Factors Domestic conference

    2008.07 

  • Hierarchical Value-Structure Mapping via Focus Group Laddering: G_Lad International conference

    The 36th EMAC Conference  2007.05 

  • The Significance of Meaning structure Analysis of Brand Domestic conference

    2004.05 

  • An Approach to Managerially Identifying A Brand's Semantic Hierarchical Structure International conference

    The 33rd EMAC Conference  2004.05 

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Grant-in-Aid for Scientific Research

  • 教育サービスの便益遅延性にかかわる特性と影響要因のデザイン可能性に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2027

  • 教育サービスの便益遅延性にかかわる特性と影響要因のデザイン可能性に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2026

  • 教育サービスの便益遅延性にかかわる特性と影響要因のデザイン可能性に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2025

  • 特定保健用食品に対する購買行動とその消費経験が健康行動に与える影響に関する考察

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2024

  • 教育サービスの便益遅延性にかかわる特性と影響要因のデザイン可能性に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2024

  • 特定保健用食品に対する購買行動とその消費経験が健康行動に与える影響に関する考察

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2022

  • 便益遅延型サービスの消費における便益享受・顧客満足・顧客参加・目標変容の研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2020

  • 食を起点とした地域創生の理論形成及び一地域を想定したパイロットプランの作成

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2019

  • 便益遅延型サービスの消費における便益享受と顧客満足・顧客参加に関する実証的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2016

  • 日本におけるアグリ・ブランドの実態およびその育成方法に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2001

  • オープンビジネス環境下における製造業の情報発信方策に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2000

  • 自動車産業のブランド戦略に関する研究-ブランドの関係性と歴史的変遷にち注目して-

    奨励研究(A)  1998

  • 日本的ブランド戦略に関する研究-競争構造との関連に注目して-

    奨励研究(A)  1996

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Charge of on-campus class subject

  • マーケティング論研究

    2022   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング論研究演習1

    2022   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング論研究演習2

    2022   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング論特殊研究

    2022   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング論特殊研究演習1

    2022   Weekly class   Graduate school

  • 修士論文

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 博士論文

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • マーケティング管理論

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 公共経営序論

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • マネジメント実践1

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • キャリアデザイン演習

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 専門ゼミナール3

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 専門ゼミナール4

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 卒業論文

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • マネジメント実践1

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • 公共経営序論

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • マーケティング管理論

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • マーケティング論研究

    2024   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング論特殊研究

    2024   Weekly class   Graduate school

  • 専門ゼミナール3

    2016     Undergraduate

  • キャリアデザイン論1

    2016     Undergraduate

  • マーケティング管理論

    2016     Undergraduate

  • マーケティング論研究演習2

    2016    

  • マーケティング論研究演習1

    2016    

  • マーケティング論研究

    2016    

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Academic Activities

  • 日本マーケティング学会会長

    Role(s): Planning, management, etc.

    日本マーケティング学会  2021.04 - 2023.03

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • 日本フードサービス学会副会長

    Role(s): Planning, management, etc.

    日本フードサービス学会  2021 - Now

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

Job title

  • Job title within the department

    Graduate School of Business Department of Global Business 

    専攻長  2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    School of Business 

    学部長  2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    Graduate School of Business 

    研究科長  2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    Graduate School of Business 

    研究院長  2022.04 - 2024.03