Updated on 2024/10/08

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OZAWA Takashi
 
Organization
Graduate School of Business Department of Global Business Professor
School of Business Department of Public Management
Title
Professor
Affiliation
Institute of Business
Profile
兵庫県 姫路市 生まれ。 2008年 神戸大学 大学院経営学研究科 博士後期課程修了。 ㈱ JMRサイエンス、大阪府立産業開発研究所、早稲田大学、鳥取大学を経て、現職。 専門は、事業戦略論、マーケティング戦略論。 主な著書に「市場再活性化のメカニズム」(単著、2021年)、「新 経営戦略論」(共著、2012年)等がある。

Position

  • Graduate School of Business Department of Global Business 

    Professor  2023.04 - Now

  • Graduate School of Business Department of Global Business 

    Associate Professor  2022.04 - 2023.03

  • School of Business Department of Public Management 

    Professor  2023.04 - Now

  • School of Business Department of Public Management 

    Associate Professor  2022.04 - 2023.03

Degree

  • 博士(経営学) ( Kobe University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Business administration  / Strategic Management, Competitive Strategy

  • Humanities & Social Sciences / Business administration  / Marketing Strategy

Research Interests

  • Competitive Strategy

  • Dematurity

  • Co-opetition

  • Generic Marketing

  • Decline Market

Research subject summary

  • 最近は、地場産業の集積における同調的行動や社会情緒資産の他に、市場プラットフォーム戦略、企業家志向などについて、考えあぐねております。

Research Career

  • 国産品市場のサドルと再活性化

    国産品市場、再活性化、サドル、競争の重層化、ジェネリック・マーケティング  Individual

    2019.04 - 2022.03 

  • 国産製品の市場における命運を分ける競争と協調

    衰退市場と再活性化市場、競争と協調、ジェネリック・マーケティング  Individual

    2014.04 - 2019.03 

Professional Memberships

  • 日本経営学会

      Domestic

  • 組織学会

      Domestic

  • 日本商業学会

      Domestic

  • 企業家研究フォーラム

      Domestic

  • 日本マーケティング学会

      Domestic

Committee Memberships (off-campus)

  • 第6期理事   日本マーケティング学会  

    2023.04 - 2025.03 

  • 常任理事   日本経営学会  

    2022.09 - 2025.08 

      More details

    学会誌編集委員長

  • 第三者委員   大阪太陽言語学院  

    2022.04 - 2025.03 

  • 学会誌編集委員   日本経営学会  

    2018.09 - 2022.08 

  • 幹事   日本経営学会  

    2018.09 - 2022.08 

  • -   学会誌等の編集・審査委員会  

    2014.05 

      More details

    日本経営学会の学会誌に関する投稿論文を審査した(1本)。

  • -   学会誌等の編集・審査委員会  

    2012 

      More details

    本学・創造都市研究科の紀要「創造都市研究」の査読を行う(1本)。

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Awards

  • 教員活動表彰(教育分野)

    小沢 貴史

    2020.11   大阪市立大学  

Job Career (off-campus)

  • Tottori University

    2008 - 2010

  • Tottori University Venture Business Laboratory

    2005 - 2008

  • Waseda University

    2003 - 2005

  • 大阪府立産業開発研究所/客員研究員   -

    2002 - 2003

  • JMR Science / Marketing Planner

    1999 - 2001

Education

  • Kobe University   Doctor's Course   Graduated/Completed

    1999.04 - 2008.09

  • Osaka Prefecture University     Graduated/Completed

    1992.04 - 1997.03

Papers

  • The relationship between family firms and the center of production Invited

    Takashi OZAWA

    8 ( 4 )   61 - 65   2024.03

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 回遊性研究の新たな論点

    小沢 貴史

    季刊 経済研究   第40巻   2022.03

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

    Repository URL: https://doi.org/10.24544/ocu.20220329-004

  • 友人グループによる来街者の回遊性に関する考察 Invited

    大阪市立大学 商学部 小沢ゼミ

    姫路市 大学発まちづくり研究助成事業 成果報告書   1 - 50   2022.03

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (other academic)  

    Repository URL: http://hdl.handle.net/10466/0002000069

  • 書評「業界革新のダイナミズム」 Invited

    小沢 貴史

    VENTURE REVIEW   39   103 - 104   2022.03( ISSN:1883-4949

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

    Repository URL: http://hdl.handle.net/10466/0002000070

  • Interlocking of Markets in the Reactivation Process

    Takashi Ozawa

    The Business Review   70 ( 2 )   51 - 72   2019.08

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • The Saddle and Reactivation Staged of Markets Trading in Products Made in Japan

    Takashi Ozawa

    The Society of Business Research Osaka City University   70 ( 1 )   33 - 55   2019.05

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • Perpetuity of The Family Business

    Takashi OZAWA

    38 ( 1・2 )   51 - 71   2018.03

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 国産製品の市場の盛衰に関する考察

    -

    季刊 経済研究   第37巻 ( 第3・4号 )   27 - 46   2016.03

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Kind of work:Single Work  

  • 市場は再び活性化する

    小沢 貴史

    日本政策金融公庫 調査月報 2010年6月号   ( 21 )   34 - 39   2010.06

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 製品市場の再活性化

    小沢 貴史

    神戸大学 大学院経営学研究科 博士学位取得論文   2008.07

     More details

    Publishing type:Doctoral thesis   Kind of work:Single Work  

  • 製品市場の再活性 − その実態に関する考察 −

    小沢 貴史

    神戸大学 大学院経営学研究科 単位修得認定論文   2006.01

     More details

    Publishing type:Thesis (other)   Kind of work:Single Work  

  • 製品ライフ・サイクルにおける再活性化の研究

    小沢 貴史

    神戸大学 大学院経営学研究科   2002.01

     More details

    Publishing type:Thesis (other)   Kind of work:Single Work  

  • 製品ライフサイクルの研究

    小沢 貴史

    神戸大学 大学院経営学研究科   1999.01

     More details

    Publishing type:Master’s thesis   Kind of work:Single Work  

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Books and Other Publications

  • 公共経営序論

    ( Role: Joint author ,  第10章 ベンチャー・マーケティング論 !?)

    あるむ  2023.12  ( ISBN:978-4-86333-202-7

     More details

    Total pages:199   Responsible for pages:132-148   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 新 経営戦略論〈第3版〉

    寺本義也, 大森信, 曽根秀一, 小沢貴史, 矢寺顕行, 高井徹, 金崎賢希, 依田祐一, 水越康介( Role: Joint author ,  第4章 事業戦略)

    学文社  2022.01  ( ISBN:4762031205

     More details

  • Mechanism of the Market Revitalization

    Takashi OZAWA( Role: Sole author)

    2021.03  ( ISBN:9784805112281

     More details

    Total pages:272   Responsible for pages:272  

  • 新 経営戦略論

    寺本義也, 岩崎尚人、大森信、西村友幸, 今井希, 小沢貴史, 矢寺顕行, 高井徹( Role: Joint author)

    学文社  2012.11  ( ISBN:4762023221

     More details

    Book type:Scholarly book

MISC

  • 査読付き学術誌の査読制度に関する座談会 Invited International journal

    小沢 貴史、立本 博文、挽 文子、加登 豊、松尾 貴巳、安酸 建二、岡田 幸彦、船越 多枝

    メルコ管理会計研究   ( 15-1 )   69 - 80   2024.03

     More details

    Publishing type:Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 身の回りの経営学

    東洋大学附属姫路高等学校 進路指導部(編集)

    1 Day University 2021 〜未来への鼓動〜   8 - 9   2021.11

     More details

    Publishing type:Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)   Kind of work:Joint Work  

  • 灰色の高校生活 Invited

    小沢 貴史

    兵庫県立龍野高等学校 同窓会・龍窓   ( 30 )   4 - 4   2020.09

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)   Kind of work:Single Work  

  • 2019年度 人権問題ガイダンス・アンケート結果の分析 Invited

    小沢 貴史, 荻田 亮

    Human 人権問題NEWS   ( 69 )   9 - 10   2019.09

     More details

Presentations

  • 市民起点の祭典における協賛企業・団体に関する考察 Domestic conference

    小沢 貴史

    日本商業学会 第73回 全国研究大会  2023.05  日本商業学会

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:沖縄国際大学  

  • The Analysis about Network for Commercial Strips International conference

    Takashi OZAWA

    IMP ASIA 2022  2022.12  The IMP Group

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:the Sheraton Sunmarina Resort, Okinawa, Japan  

  • 商業者のネットワークと商店街の活性化 Domestic conference

    小沢 貴史、水野 武

    企業家研究フォーラム 2022年度 年次大会  2022.07  企業家研究フォーラム

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  • 友人グループによる来街者の回遊性に関する考察 Invited Domestic conference

    小沢 貴史

    姫路市大学発まちづくり研究助成事業 成果発表会  2022.02  姫路市

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:オンラインでの開催  

  • 友人グループによる来街者の回遊性に関する考察 Invited Domestic conference

    小沢 貴史

    姫路市大学発まちづくり研究助成事業 中間報告会  2021.11  姫路市

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:姫路総合福祉会館  

  • 健康系ベンチャーについて Invited Domestic conference

    小沢貴史

    SKP 研究会  2018.10 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • 市場のサドルを形成する競争のダイナミクス Domestic conference

    小沢貴史

    経営行動科学学会 第21回年次大会  2018.10 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 市場の命運を分ける競争と協調に関する考察 Domestic conference

    小沢 貴史

    2018年度 組織学会研究発表大会  2018.06 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 超長期にみた国産製品の市場推移 Domestic conference

    -

    日本経営学会 第87回 大会  2013.09 

  • 市場の再活性化と衰退化 Domestic conference

    -

    六甲ビジネスシステム・コンファレンス2011  2011.09 

  • 再活性化市場における企業家群の行動 Domestic conference

    -

    企業家研究フォーラム 2011年度 年次大会  2011.07 

  • 超長期にみた国産製品の市場 推移 ― 企業(家)群による市場行動の 成果を検証― Domestic conference

    -

    企業家研究フォーラム 春季研究会  2011.03 

  • 衰退市場の判定 − 企業家の事業立地や転地の判断材料として − Domestic conference

    小沢 貴史

    企業家研究フォーラム 2009年度 年次大会  2009.07 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化 Domestic conference

    小沢 貴史

    日本経営学会 第82回大会  2008.09 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場における再活性化の研究 Domestic conference

    小沢 貴史

    加護野 忠男 教授 還暦記念 コンファレンス  2008.08 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化メカニズムに関する考察 Domestic conference

    小沢 貴史

    2008年度 組織学会 研究発表大会  2008.06 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 市場再活性化を実現させる企業家行動の考察 Domestic conference

    小沢 貴史

    企業家研究フォーラム 2007年度 年次大会  2007.05 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化 − その実態に関する考察 − Domestic conference

    小沢 貴史

    企業家研究フォーラム 2006年度 年次大会  2006.07 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 市場再活性化の研究 Domestic conference

    小沢 貴史

    日本経営学会 第79回大会  2005.09 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • マクロ・データにみる、製品市場の再活性化 Domestic conference

    小沢 貴史

    企業家研究フォーラム 2005年度 年次大会  2005.07 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場における再活性化の研究 Domestic conference

    小沢 貴史

    2005年度 組織学会 年次大会  2005.06 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 市場再活性化へのニンシキ Domestic conference

    小沢 貴史

    日本ナレッジ・マネジメント学会 第1回 組織認識論研究部会  2005.05 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化 Domestic conference

    小沢 貴史

    日本経営学会 第78回 大会  2004.09 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化メカニズムの解明に向けて Domestic conference

    小沢 貴史

    企業家研究フォーラム 2004年度 年次大会  2004.07 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 製品市場の再活性化メカニズムの解明に向けて Domestic conference

    小沢 貴史

    2004年度 組織学会 研究発表大会  2004.06  組織学会

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東京大学  

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Outline of collaborative research (seeds)

  • Strategic Management

    2012-

     More details

    Request for collaborative research:Universities etc. Research institutes

    Type of research exchange:Contract research, Joint research, Lecture

  • Marketing Strategy

     More details

    Request for collaborative research:Universities etc. Research institutes

    Type of research exchange:Joint research

Grant-in-Aid for Scientific Research

  • Research on institutions and practices in local industries and the sustainability of local communities

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2025

  • Research on institutions and practices in local industries and the sustainability of local communities

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2024

  • Study on Transformation of the Industrial Accumulation by Tuning Actions of the Family Business

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2024

  • 同族企業の同調行動と産業集積の変容に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2021.04

  • 地域産業における制度・慣行と地域社会の持続性に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2021.04

  • インドにおける自動車サプラーチェーンの現地化にかんする調査研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2020.04

  • 市場の命運を分ける競争と協調に関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2016.04

  • Revitalization of Decline Market

    Grant-in-Aid for Young Scientists(B)  2010.04

  • 市場再活性化を実現させるイノベーションの研究

    Grant-in-Aid for Young Scientists(B)  2006.04

  • 製品市場における再活性化メカニズムの解明

    Grant-in-Aid for Young Scientists(B)  2004.10

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Contract research

  • FPD関連人材育成プログラム推進事業

    2009.01

  • 技術シーズの事業化マネジメント

    2004.07

Incentive donations / subsidies

  • 友人グループによる来街者の回遊性に関する考察

    地方自治体  2021.07

  • 市場再活性化の生起と連発

    大阪市立大学  2020.04

  • 市場のサドルを形成する競争ダイナミクス;ジェネリック・マーケティングの組成と影響

    大阪市立大学  2019.07

  • 市場衰退の因果

    大学  2009.08

  • 製品市場における再活性化メカニズムの解明

    大学  2004.06

Acceptance of Researcher

  • 2022  Number of researchers:1

Outline of education staff

  • Marketing Strategy( Competitive Advantage + Market Creation )

Charge of on-campus class subject

  • 公共経営序論

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • 定性的方法論研究

    2024   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング戦略論研究

    2024   Weekly class   Graduate school

  • マーケティング戦略論特殊研究

    2024   Weekly class   Graduate school

  • 定性的方法論研究

    2020     Graduate school

  • 事業戦略論

    2020     Undergraduate

  • 研究指導

    2020     Graduate school

  • マーケティング戦略論研究

    2020     Graduate school

  • 卒業論文

    2020     Undergraduate

  • 専門ゼミナール4

    2020     Undergraduate

  • 専門ゼミナール3

    2020     Undergraduate

  • マーケティング戦略論演習2

    2020     Graduate school

  • マーケティング戦略論演習1

    2020     Graduate school

  • 公共経営序論

    2020     Undergraduate

  • 専門ゼミナール3

    2019     Undergraduate

  • Marketing

    2019     Graduate school

  • ベンチャー・マーケティング論

    2019     Undergraduate

  • 研究指導

    2019     Graduate school

  • 事業創造特殊講義1

    2019     Graduate school

  • 定性的方法論研究

    2019     Graduate school

  • マーケティング戦略論演習1

    2019     Graduate school

  • 公共経営序論

    2019     Undergraduate

  • アジア・マーケティング論

    2019     Graduate school

  • Marketing

    2018     Graduate school

  • 事業戦略論

    2018     Undergraduate

  • 事業創造特殊講義1

    2018     Graduate school

  • 研究指導

    2018     Graduate school

  • プロゼミナール

    2018     Undergraduate

  • 定性的方法論研究

    2018     Graduate school

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ2

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ修了論文演習1

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ1

    2017     Graduate school

  • 事業創造演習A

    2017     Graduate school

  • 事業創造特殊講義1

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ課題研究2

    2017     Graduate school

  • ベンチャー・マーケティング論

    2017     Graduate school

  • 研究指導A

    2017     Graduate school

  • 事業改革論

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ修了論文演習2

    2017     Graduate school

  • 事業創造演習B

    2017     Graduate school

  • 研究指導B

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ課題研究1

    2017     Graduate school

  • アントレプレナーシップ修了論文演習1

    2016    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ1

    2016    

  • 事業創造演習A

    2016    

  • 事業創造特殊講義1

    2016    

  • アントレプレナーシップ課題研究2

    2016    

  • ベンチャー・マーケティング論

    2016    

  • 研究指導A

    2016    

  • 事業改革論

    2016    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習2

    2016    

  • 事業創造演習B

    2016    

  • 研究指導B

    2016    

  • アントレプレナーシップ課題研究1

    2016    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ2

    2016    

  • ベンチャー・マーケティング論

    2015    

  • 事業創造演習A

    2015    

  • 事業創造演習B

    2015    

  • 研究指導A

    2015    

  • 研究指導B

    2015    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習1

    2015    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習2

    2015    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ1

    2015    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップ2

    2015    

  • 事業創造特殊講義1

    2015    

  • アントレプレナーシップ課題研究1

    2015    

  • アントレプレナーシップ課題研究2

    2015    

  • 事業改革論

    2015    

  • 国際ビジネス概論

    2015     Undergraduate

  • ベンチャー・マーケティング論

    2014    

  • 事業創造演習A

    2014    

  • 事業創造演習B

    2014    

  • 研究指導A

    2014    

  • 研究指導B

    2014    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅰ

    2014    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅱ

    2014    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅠ

    2014    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅡ

    2014    

  • 事業創造特殊講義Ⅰ

    2014    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅰ

    2014    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅱ

    2014    

  • 事業改革論

    2014    

  • 事業創造演習

    2013    

  • 研究指導

    2013    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅰ

    2013    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅱ

    2013    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅠ

    2013    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅡ

    2013    

  • 事業創造特殊講義Ⅰ

    2013    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅰ

    2013    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅱ

    2013    

  • 市場環境分析

    2013    

  • 事業改革論

    2013    

  • ベンチャー・マーケティング論

    2013    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅱ

    2012    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅰ

    2012    

  • 事業改革論

    2012    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅱ

    2012    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅰ

    2012    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅡ

    2012    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅠ

    2012    

  • 市場環境分析

    2012    

  • ベンチャー・マーケティング論

    2012    

  • ベンチャー・マーケティング論

    2011    

  • 市場環境分析・財務分析

    2011    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅠ

    2011    

  • アントレプレナーシップ・ワークショップⅡ

    2011    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅰ

    2011    

  • アントレプレナーシップ課題研究Ⅱ

    2011    

  • 事業改革論

    2011    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅰ

    2011    

  • アントレプレナーシップ修了論文演習Ⅱ

    2011    

  • 事業創造特殊講義Ⅰ

    2011    

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Charge of off-campus class subject

  • ベンチャービジネス

    2024.04
    -
    Now
    Institution:Konan University

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

  • ビジネス・プランニング(#2 事業構想トレーニング)

    2023.10
    -
    Now
    Institution:The University of Shiga Prefecture

     More details

    Level:Undergraduate (liberal arts) 

  • Marketing2

    2023.09
    -
    Now
    Institution:Nagoya University of Commerce and Business

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

  • 経営学入門

    2021.09
    -
    Now
    Institution:Setsunan University

     More details

    Level:Undergraduate (liberal arts)  Country:Japan

  • Entrepreneurship

    2020.08
    -
    2022.08
    Institution:Hiroshima University

     More details

    Level:Postgraduate  Country:Japan

  • Consumer Behavior 1

    2018.04
    -
    Now
    Institution:Nagoya University of Commerce and Business

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

  • Consumer Behavior 2

    2018.04
    -
    Now
    Institution:Nagoya University of Commerce and Business

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

  • Marketing

    2018.04
    -
    Now
    Institution:Nagoya University of Commerce and Business

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

  • 製品開発論

    Institution:Tottori University

  • 事業戦略論

    Institution:Osaka City University

  • 定性的方法論研究

    Institution:Osaka City University

  • プロゼミナール

    Institution:Osaka City University

  • 企業経営を考える

    Institution:Otemae University

  • 事業創造特殊講義

    Institution:Osaka City University

  • 事業改革論

    Institution:Osaka City University

  • ベンチャー・マーケティング論

    Institution:Osaka City University

  • 市場環境分析

    Institution:Osaka City University

  • 企業変革論

    Institution:Tottori University

  • 事業経営論

    Institution:Tottori University

  • 経営戦略論

    Institution:Tottori University

  • 読書ゼミ

    Institution:Tottori University

  • 経営学総論

    Institution:Tottori University

  • キャリア入門

    Institution:Tottori University

  • 経営管理

    Institution:Tottori University

  • 新規事業開発論

    Institution:Tottori University

  • イノベーション・マネジメント論

    Institution:Tottori University

  • 事業システム論

    Institution:Tottori University

  • 経営戦略の立て方

    Institution:Tottori University

  • 組織マネジメント論

    Institution:Tottori University

  • リーダーシップ論

    Institution:Tottori University

  • マーケティング論

  • 技術シーズの事業化マネジメント

    Institution:Waseda University

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Faculty development activities

  • 教育方法の改善  2017

     More details

    講義アンケートや受講生のから届く意見の内容などを鑑みて、講義の進め方や、資料の示し方などを、工夫してきた。

  • FD活動への貢献  2016

     More details

    講義アンケートの内容などを鑑みて、講義の進め方や、資料の示し方などを、工夫してきた。

  • FD活動への貢献  2015

     More details

    経営学に関する投稿論文で、学会賞を受賞した優れた論文を精読し、問題意識、研究課題、先行研究の批判的検討、研究方法、発見事実、インプリケーション、今後の課題などについて、博士後期課程の院生と議論できるように、ディスカッション・リードの仕方に工夫した。
    合わせて、修士課程の講義科目においては、実務と理論の対話を心がけて、ディスカッションのリードを行ってきた。

  • FD活動への貢献  2014

     More details

    マーケティング論のポスト・モダン的展開について、博士後期課程の院生と議論できるように、ディスカッション・リードの仕方に工夫した。
    合わせて、修士課程の講義科目においては、実務と理論の対話を心がけて、ディスカッションのリードを行ってきた。

  • FD活動への貢献  2013

     More details

    時間配分に気をつけ、適度な情報量のスライドの提示を心がけた。ケース・ディスカッションの手法を学び、講義の中で実践した。修士論文の指導では、リサーチ・プロポーザルの作成に注力した。また事業計画書型リサーチ・ペーパーの指導では、稼ぐ仕組みづくりと、顧客への寄り添いの必要性に注力した。ベトナムから研究生を受け容れ、研究をはじめ、日本語の読み・書き・話すにまつわる指導を行った。

  • FD活動への貢献  2012

     More details

    時間配分に気をつけ、適度な情報量のスライドの提示を心がけた。ケース・ディスカッションの手法を学び、講義の中で実践した。修士論文の指導では、リサーチ・プロポーザルの作成に注力した。またベトナムと中国から研究生を受け容れ、研究をはじめ、日本語の読み・書き・話すにまつわる指導を行った。

  • FD活動への貢献  2011

     More details

    時間配分に気をつけ、適度な情報量のスライドの提示を心がけた。ケース・ディスカッションの手法を学び、講義の中で実践した。修士論文の指導では、リサーチ・プロポーザルの作成に注力した。

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Number of instructed thesis, researches

  • 2022

    Number of instructed the graduation thesis:14  Number of graduation thesis reviews:14

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):1

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):2

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):1

  • 2021

    Number of instructed the graduation thesis:13  Number of graduation thesis reviews:13

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):3

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):1

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):1

  • 2020

    Number of instructed the graduation thesis:12  Number of graduation thesis reviews:10

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):6

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):2

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

  • 2019

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):6

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):1

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):3

  • 2018

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):6

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):0

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):2

  • 2017

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):4

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):4

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):2

  • 2016

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):5

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):8

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):3

  • 2015

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):4

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):7

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

  • 2014

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):3

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):10

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

  • 2013

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):2

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):6

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):1

  • 2012

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):0

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):6

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

  • 2011

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:0

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):0

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):5

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

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Original item・Special report (Education Activity)

  • 2020

      More details

    Original item:新1回生に向けた、相互交流を促す対面イベント「商点」を、感染症対策に留意の上、実施した。

  • 2018

      More details

    Original item:専門ゼミナールの受講希望者や、講義科目の受講生、および大学院のゼミ生との個別相談に、数多く対応した。

Social Activities ⇒ Link to the list of Social Activities

  • なぜ、あの製品は高く売れるのか ?!

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    堺市産業振興センター、堺市、大阪公立大学  産学官連携による地域の新価値創造セミナー  2024.02

     More details

    SDGs:

    Number of participants:25(人)

  • 仕事・キャリアに活かすマネジメントの論理

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    大阪市 総務局  大阪市 夜間スキルアップ講座  2023.12

     More details

    SDGs:

    Number of participants:105(人)

  • マネジメント・ケイパビリティ 養成コース

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    公益財団法人 関西生産性本部  2023.10

     More details

    SDGs:

    Number of participants:17(人)

  • 雑談ですがなにか_学際的、ワイガヤな学びの共同体の実践

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    大阪公立大学 大学院都市経営研究科  都市行政コース・ワークショップ  2023.10

     More details

    SDGs:

    Number of participants:30(人)

  • 用途開発の論理と実際

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    ものづくりビジネスセンター大阪  【MOBIO-Cafe】ここからはじまる産学連携『大阪公立大学』-中小企業の金融リテラシーと用途開発-  2023.09

     More details

    SDGs:

    Number of participants:25(人)

  • 不登校・ひきこもりの心と体を知る講演会

    Role(s): Guest, Commentator

    Type: Lecture

    一般社団法人 ライフキャリア教育ラボ  不登校・ひきこもりの心と体を知る講演会  阿倍野区民センター  2023.09

     More details

    SDGs:

    Audience: Junior high school students, High school students, University students, Graduate students, Teachers, Parents/Guardians, Researchesrs, General public, Company, Civic organization, Governmental agency

    Number of participants:110(人)

  • ひょうご中はりま高校生のための起業セミナー

    Role(s): Commentator, Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    起業プラザひょうご姫路  2023.07 - 2024.03

     More details

    SDGs:

    Number of participants:20(人)

  • 1 Day University 2023

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    2023.07

     More details

    Audience: Junior high school students, High school students

    Number of participants:58(人)

  • “一流の製品は一流の人格から” 西島の人づくり、モノづくりへのこだわり

    Role(s): Commentator

    Type: Seminar, workshop

    関西生産性本部  中堅企業研究会  ホテル阪神大阪 12F「エメラルドルーム」  2023.01

     More details

    Audience: Company

    Number of participants:12(人)

    革新的な経営実践を行われている中堅企業の経営者からの講話と参加者との質疑応答を重ねていく中で、アドバイザーとして経営学の側面から成功要因を解説する。

  • 1 Day University 2022

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    2022.07

     More details

    Audience: Junior high school students, High school students

    Number of participants:70(人)

  • 高くても売れるためのマーケティング

    Role(s): Lecturer, Consultant

    Type: Seminar, workshop

    公益財団法人 滋賀県産業支援プラザ  ビジネスカフェ in 米原  草津 SOHO ビジネスオフィス  2022.03

     More details

    Audience: University students, General public, Company

    Number of participants:10(人)

    コロナ禍においても、付加価値ある商品を販売する知恵の追求や、顧客志向の経営戦略について、講演を行う。

  • コロナ禍のマーケティング

    Role(s): Lecturer, Consultant

    Type: Seminar, workshop

    公益財団法人 滋賀県産業支援プラザ  ビジネスカフェ あきんどひろば  草津 SOHO ビジネスオフィス  2021.07

     More details

    Audience: University students, General public, Company

    Number of participants:10(人)

    コロナ禍においても、付加価値ある商品を販売する知恵の追求や、顧客志向の経営戦略について、講演を行う。

  • 1 Day University 2021

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    2021.07

     More details

    Audience: Junior high school students, High school students

    Number of participants:60(人)

  • 東洋大姫路高等学校・講演会

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    東洋大学付属姫路高等学校  出前講義  東洋大学付属姫路高等学校  2020.01

     More details

    Audience: High school students

    Number of participants:220(人)

    高校生を対象に、大学の講義を体験することで、学問への関心を高めるとともに、学習意欲の向上や学部・学科選択の動機づけを図る。

  • 製販一貫のタオル専門メーカー、ホットマンのこだわりと経営

    Role(s): Commentator

    Type: Seminar, workshop

    関西生産性本部  中堅企業研究会  リーガロイヤルホテル大阪 ウエストウイング2階「桜の間」  2019.12

     More details

    Audience: Company

    Number of participants:26(人)

    革新的な経営実践を行われている中堅企業の経営者からの講話と参加者との質疑応答を重ねていく中で、アドバイザーとして経営学の側面から成功要因を解説する。

  • 社会人大学院のこれから

    Role(s): Guest, Panelist

    Type: Seminar, workshop

    大阪市立大学 大学院都市経営研究科・創造都市研究科  ホームカミングデー  大阪市立大学 梅田サテライト 101教室  2019.11

     More details

    Audience: Graduate students, General public

    Number of participants:50(人)

    社会人大学院の現役院生、および修了生を交えて、社会人大学院で学んで良かったことや、期待していたことと違っていたこと、そしてこれからの社会人大学院のあり方、あるべき姿を模索した、トークセッションである。

  • マニュアルから企業を変えるグレイステクノロジー

    Role(s): Commentator

    Type: Seminar, workshop

    関西生産性本部  中堅企業研究会  大阪新阪急ホテル 2階「星の間」  2019.10

     More details

    Audience: Company

    Number of participants:26(人)

    革新的な経営実践を行われている中堅企業の経営者からの講話と参加者との質疑応答を重ねていく中で、アドバイザーとして経営学の側面から成功要因を解説する。

  • 東洋大姫路高等学校・講演会

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    東洋大学付属姫路高等学校  出前講義  東洋大学付属姫路高等学校  2019.07

     More details

    Audience: High school students

    Number of participants:46(人)

    進学を考えている高校生を対象に、大学の講義を体験することで、学問への関心を高めるとともに、学習意欲の向上や学部・学科選択の動機づけを図る。

  • 事業転換とニッチトップ経営への挑戦

    Role(s): Commentator

    Type: Seminar, workshop

    関西生産性本部  中堅企業研究会  大阪新阪急ホテル 2階「宙の間」  2018.12

     More details

    Audience: Company

    Number of participants:26(人)

    革新的な経営実践を行われている中堅企業の経営者からの講話と参加者との質疑応答を重ねていく中で、アドバイザーとして経営学の側面から成功要因を解説する。

  • ビジネスモデルキャンパスで描く、新しい事業のアイデア

    Role(s): Host, Lecturer, Consultant

    Type: Seminar, workshop

    鳥取県中央会  組合若手人材交流事業・セミナー  対翠閣  2018.10

     More details

    Audience: General public, Company, Civic organization

    Number of participants:25(人)

    ビジネスモデルキャンバスの描き方に関する指導を行う。そのあと、受講者を5名1組のグループに分け、各自の有する経営資源を活用して、新しい事業のアイデアを考えるワークショップを行う。

  • 組合若手人材交流事業・セミナー

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    鳥取県中小企業団体中央会  組合若手人材交流事業・セミナー  対翠閣  2018.08

     More details

    Audience: Company

    Number of participants:25(人)

    商品を高く買ってもらえるための知恵の探求、及び顧客志向について、鳥取県内の企業の方々と共に考える。

  • 平成30年度 住吉区役所 接遇研修業務にかかる受託者選定委員

    Role(s): Consultant

    Type: University open house, Cooperation business with The administrative, educational institutions, etc.

    大阪市住吉区  住吉区役所  2018.08

     More details

    Audience: Governmental agency

    参加事業者のプレゼンテーションの内容を加味した上で、事業者の選定を行う。
    その接遇研修選定委員会にて、議長を務める。

  • 東洋大姫路高等学校・講演会

    Role(s): Lecturer

    Type: Visiting lecture

    東洋大学付属姫路高等学校  出前講義  東洋大学付属姫路高等学校  2018.07

     More details

    Audience: High school students

    Number of participants:200(人)

    進学を考えている高校生を対象に、大学の講義を体験することで、学問への関心を高めるとともに、学習意欲の向上や学部・学科選択の動機づけを図る。

  • 育児ラボ株式会社 オープン・キャンパス

    Role(s): Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    育児ラボ株式会社  オープン・キャンパス  デジタルハリウッド大学・大阪  2018.07

     More details

    Audience: General public

    Number of participants:20(人)

    デザイナーで起業を考えている人たちを対象に、キャリアのデザインを題材に、セミナーと座談を行う。

  • 一般向け教育活動

    Role(s): Panelist, Lecturer

    Type: Seminar, workshop

    株式会社 ダブディビ・デザイン、はあと・フレンズ・ストア  高すぎる? 安すぎる? 値決めの手がかり  京都市男女共同参画センター  2017.11

     More details

    Audience: General public, Company, Civic organization, Governmental agency

    Number of participants:40(人)

    値決めの手がかりに関する講演と、パネルディスカッションを行った。福祉の事業を営む方々を対象として、授産製品を高く買ってもらえるための知恵の追求や顧客志向について考える機会を持った。

  • その他活動

    Role(s): Consultant

    Type: University open house, Cooperation business with The administrative, educational institutions, etc.

    栗東市  2017.04 - 2018.03

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior high school students, High school students, University students, Graduate students, Parents/Guardians, General public

    滋賀県栗東市にて、地域安全推進委員として、地域安全に関する懇談会のほか、青少年の指導や人権教育に関する懇談会に参加し、議論を行ってきた。

  • 一般向け教育活動

    2016.04 - 2017.03

     More details

    「クリエイターと企業の出会いから始まる付加価値の高い売れる新商品・製品づくりワークショップ」にて、2回にわたり、講演を行った。このワークショップでは、滋賀県を中心に活躍されている実務家、及びクリエイターを対象に、製品開発の難しさと、製品全体としての存在感や魅力を高めるための考え方を講演・議論した。あわせて、プロセス・コンサルテーションの考え方を紹介した。

  • その他活動

    2016.04 - 2017.03

     More details

    滋賀県栗東市にて、地域安全推進委員として、地域安全に関する懇談会のほか、青少年の指導や人権教育に関する懇談会に参加し、議論を行ってきた。

  • 一般向け教育活動

    2016.04 - 2017.03

     More details

    滋賀県産業支援プラザが開催する「ビジネスカフェ」にて、「なぜ、あの会社の商品は高く売れのか」という講演を行った。これから起業を考えている方々、及び起業して間もない方々を対象として、高く買ってもらえるための知恵の追求や顧客志向について考える機会を持った。これまでの講演とは異なり、起業の中の曖昧な不安や、優れた戦略の舞台裏についても、受講者と議論した。

  • マスメディア活動

    2015.04 - 2016.03

     More details

    中国の深圳大学管理学院にて、日中アントレプレナー教育ワークショップを開催し、参加した。本学の実務家教育の歴史のほか、ワークショップの総括コメントを行った。その内容が、深圳大学の広報誌に掲載された。

  • 一般向け教育活動

    2015.04 - 2016.03

     More details

    平成27年度 鳥取県戦略産業雇用創造プロジェクト 公開講座の1回目として、「ビジョンの忘れ物」という講演を行った。鳥取県を中心に活躍されている実務家、及び工学系の大学院生、そして起業して間もない方々を対象に、ビジョンとは何か?、優れたビジョンを立てる為に必要な事(やるべき事や考え方等)など、企業と個人のキャリアを切り口に、講演を行った。

  • 一般向け教育活動

    2015.04 - 2016.03

     More details

    本学 大学院創造都市研究科 都市ビジネス専攻 アントレプレナーシップ研究分野と、システムソリューション研究分野の修了生、及び現役院生を対象に、「経営学を学ぶって…」という講演を行った。入学・在学・修了の頃を振り返る機会を提供し、大学院に求めていたこと、大学院生活の意義についても考察した。そして仕事を続けながら、経営学を学ぶことの意味を問うた。

  • 一般向け教育活動

    2015.04 - 2016.03

     More details

    滋賀県産業支援プラザが開催する「ビジネスカフェ あきんどひろば」の、創業に役立つマーケティングセミナーにて、「続・なぜ、あの会社の商品は高く売れのか」という講演を行った。これから起業を考えている方々、及び起業して間もない方々を対象として、高く買ってもらえるための知恵の追求や顧客志向について考える機会を持った。昨年の講演の、続編である。

  • 一般向け教育活動

    2015.04 - 2016.03

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    デジタルヘルスコネクト ネットワーキングセミナー@大阪にて、「それをやり過ぎちゃ、お仕舞いよ 〜「知る」よりも、「感じる」「考える」、そして「動く」〜」という講演を行った。IT とヘルスケアの融合領域で起業を考えたり、新規事業を検討されておられる方々を対象に、ITを活用し、それを過信しすぎてしまうと、人は考える力を失ってしまうということを講演した。

  • 一般向け教育活動

    2014.04 - 2015.03

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    平成26年度 鳥取県戦略産業雇用創造プロジェクト 公開講座の2回目として、「戦略の善し悪し」という講演を行った。鳥取県を中心に活躍されている実務家、及び工学系の大学院生を対象に、起業して間もない方々を対象に、優れた経営戦略を立てる為に必要な事(やるべき事や考え方等)、及び戦略の失敗はなぜ起こるのか、その失敗から何を学ぶのかについて、講演を行った。

  • 産学官連携活動

    2014.04 - 2015.03

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    株式会社 美保テクノスで、管理者や技術者を対象に、「事業経営論」の講義とエクササイズを行った。8月と1月に4日間かけて行い、経営学の主要なテーマの中から、リーダーシップや競争戦略、戦略の策定と実行、マーケティング、意思決定等のトピックを取り上げ、ケーススタディやエクササイズを交えながら、考察と議論を重ねた。事業展開や組織における運営のあり方について真剣に議論していく中で、経営学の基本的なことを学んだ。

  • 産学官連携活動

    2014.04 - 2015.03

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    株式会社 美保テクノスで、取締役層を対象に、「企業変革論」の講義とケース・ディスカッションなどを行った。5月と11月に4日間かけて行い、組織変革について学ぶことを通して、組織変革を意識した経営者やリーダーを育成を図った。あわせて、新規事業のアイデア創出に寄与するエクササイズ等を通して、新規事業開発への挑戦意欲の高い経営者やリーダーの育成を試みた。

  • 一般向け教育活動

    2014.04 - 2015.03

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    滋賀県産業支援プラザが開催する「ビジネスカフェ あきんどひろば」にて、「なんであの会社の商品は高く売れんのんや!?_なんで、なんで、なんでを繰り返し、見えてきたものそれは…」というセミナーを行った。これから起業を考えている方々、及び起業して間もない方々を対象に、高く買ってもらえるための知恵の追求や顧客志向について考える機会を持った。そして経営戦略を立てる事とは、いったい何なのかについて、講演を行った。

  • 一般向け教育活動

    2014.04 - 2015.03

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    平成26年度 鳥取県戦略産業雇用創造プロジェクト 公開講座の1回目として、「なんで、あの会社のもんは高く売れるだらぁ!? —なんで、なんで、なんでを繰り返し見えてきたものそれは…—」という講演を行った。具体的には、鳥取県を中心に活躍されている実務家、及び工学系の大学院生を対象に、顧客へ提案する価値を徹底的に考え続けている企業の実践について、講演を行った。

  • 一般向け教育活動

    2014.04 - 2015.03

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    枚方市の「きらら創業実践塾 公開セミナー」にて、「ほな、何からしょうか?_はじめての経営戦略で考えるべきこと」という講演を行った。これから起業を考えている方々、及び起業して間もない方々を対象に、経営戦略について、アレコレと考える機会を持った。この講座では、優れた経営戦略を立てる為に必要な事(やるべき事や考え方など)を、様々な事例の紹介と肩ひじはらない会話を織り交ぜながら、共有を図った。

  • 一般向け教育活動

    2013.04 - 2014.03

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    鳥取大学 工学部付属 電子ディスプレイ研究センターで、「技術者スキルアップ研修」の一環として、技術者を対象に、「経営学総論」の講義とケース・ディスカッションを行った。8月と1月の2回にわたって行い、1回につき、8コマの事前演習と8コマの講義/ディスカッションを行った。

  • 一般向け教育活動

    2012.04 - 2013.03

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    セコム山陰ITラボラトリーにて、「技術者スキルアップ研修」の一環として、技術者を対象に、「経営学総論」の講義とケース・ディスカッションを行った。8月と1月の2回にわたって行い、1回につき、8コマの事前演習と8コマの講義/ディスカッションを行った。

  • 産学官連携活動

    2011.04 - 2012.03

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    セコム山陰 ITラボラトリーにて、「高度専門職業人教育と大学院」に関する講演を行った。対象者は、大学関係者や専門職業人教育に関心を持っている社会人であった。働きながら学ぶ大学院のあり方について、議論した。

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Media Coverage

  • 大学ゼミ訪問 Vol.61 Newspaper, magazine

    宣伝会議  月刊 宣伝会議  月刊 宣伝会議  2024.06

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    SDGs:

Visiting Lectures ⇒ Link to the list of Visiting Lectures

  • 経営戦略論/経営組織論に関わること

    Category:Modern system science (knowledge information system, environmental system, educational welfare, psychology), Commerce (management, public management), Economics, Law (law, politics, administration), Literature (literature, philosophy, history, art, human behavior, language, culture, society / gender), Science (mathematics, physics, chemistry, biology, geology, biochemistry), Engineering (machinery, electronics / physics, electrical / electronics, electrical information, chemical biotechnology, architecture, cities (civil engineering / environment), material chemistry, aerospace, marine systems, applied chemistry, chemistry, materials), Life sciences (food, nutrition science, living environment, human welfare), Agricultural science (applied biology, biofunctional chemistry, green space environmental science), Medicine (medical care, rehabilitation, health exercise science, physical fitness / training, sports practice science), Nursing (nursing, sex education), Veterinary

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    Audience:Junior high school students, High school students, General

    特に中高生向けの場合は、キャリア・デザインに関するものでも対応可能です。

Foreigner acceptance

  • 2022

    foreigners accepted :1

    International Students :0

  • 2020

    International Students :1

  • 2019

    International Students :1

  • 2017

    foreigners accepted :2

    International Students :2

  • 2012

    foreigners accepted :2

International exchange activities

  • 中国の深圳大学管理学院にて、日中アントレプレナー教育ワークショップを開催し、参加した。アントレプレナー教育の理論と実践について理解を深めるため、日本と中国の当該分野の専門家(研究者、実務家など)及び(社会人大学院生を含む)学生によるワークショップである。教育の実態報告や、学んだ生徒たちによる事業計画書の発表のほかに、ソフトウェアやSNSを扱う企業訪問も行った。

    Field category :Research

    2016.03

Other

  • Job Career

    2010.10 - 2018.03

      More details

    Osaka City University Graduate School of Creative City Associate Professor

  • Job Career

    2018.10 - 2019.03

      More details

    Osaka City University

  • Job Career

    2012.04 - 2014.03

      More details

    Osaka City University