College of Sustainable System Sciences Department of Psychology
![メールアドレス](/html/img/100001428.png)
Updated on 2024/06/26
Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences
Professor 2022.04 - Now
College of Sustainable System Sciences Department of Psychology
Professor 2022.04 - Now
博士(心理学) ( Others ) ( Hiroshima University )
修士(教育学) ( Others ) ( Osaka University of Education )
Humanities & Social Sciences / Educational psychology / Educational Psychology
Humanities & Social Sciences / Educational psychology / Developmental Psychology
Humanities & Social Sciences / Cognitive science / Cognitive Science
Humanities & Social Sciences / Educational technology / Educational Techonology
Humanities & Social Sciences / Educational psychology / Learning and Instruction
Humanities & Social Sciences / Cognitive science / Numerical Cognition
Humanities & Social Sciences / Educational psychology / Cognitive Development
Humanities & Social Sciences / Educational technology / Learning Support System
Metacognition
School Learning
Learning support system
Numerical cognition
Cognitive Development
transfer
numerical cognition
metacognition
meaQs
Educational Psychology
Developmental Psychology
Cognition and Memory
word problem
monitoring
schema
error detection
consciousness
文章題解決における認知・メタ認知プロセス
教授学習支援システムの開発
数の認知・発達プロセス
メタ認知
大学数学の認知プロセス
meaQs・forQsシステムの開発
cogntive and metacognitiev processes in word problem solving
arithmetic word problem soving, metacognition, working memory, schema Joint Research in Japan
1991.04 - Now
Development of learning support system
learning support system, university education, meaQs, forQs Joint Research in Japan
2000.04 - Now
Cogntive and developmental processes of number
numerical cognition, mental representation, whole number, fraction Joint Research in Japan
2000.04 - Now
Metacognition
monitoring, reflection, error detection Joint Research in Japan
2000.04 - Now
Cognition and Instruction in university mathematics
uniersity mathematics, cognitive science Joint Research in Japan
2000.04 - Now
American Psychological Association
2013.01 - Now Overseas
Japanse Psychological Association
1991.04 - Now Domestic
Cognitive Science Society
2018.01 - Now Overseas
European Association for Lesearch on Learning and Instruction
2009.01 - Now Overseas
American Educational Research Association
1999.01 - Now Overseas
Society for Research in Child Development
1999.01 - Now Overseas
International Group for the Psychology of Mathematics Education
2014.03 - Now Overseas
Japanese Association of Educational Psychology
1991.04 - Now Domestic
Japan Society of developmental Psychology
1991.04 - Now Domestic
Japan Society for Educational Technology
2016.07 - Now Domestic
関西心理学会
1991.04 - Now Domestic
Japansese Cogntive Science Society
2000.04 - Now Domestic
日本学校心理士会
1999.09 - Now Domestic
総会企画委員 日本教育心理学会
2023.12 - Now
日本教育心理学会総会におけるシンポジウムの企画・運営
学部カリキュラム検討委員会委員 公認心理師養成大学教員連絡協議会
2023.06 - Now
公認心理師養成大学教員連絡協議会における公認心理師学部カリキュラムのあり方の検討
board member
2015.04 - Now
第3回堺市思考力コンテスト(小学生の部)の審査員 堺市初等教育研究会算数部
2014.04 - 2015.03
日本心理学会学術大会特別優秀発表賞
2020.10 データの一括収集機能を持つ心理学実験用タブレットアプリケーションの開発
教育システム情報学会2015年度論文賞
2015.09 教育システム情報学会
第3回ゲーム作品コンペティション(アカデミック部門)最優秀賞
2005.12 ゲーム学会
Osaka Prefecture University 人間社会システム科学研究科
2016.04
Hiroshima University Graduate School, Division of Education The second semester of doctoral program Unfinished Course
1992.04 - 1993.03
Osaka Kyoiku University Graduate School, Division of Education The first semester of doctoral program Graduated/Completed
1990.04 - 1992.03
Kochi University Faculty of Education Bachelor's Course Graduated/Completed
1986.04 - 1990.03
Problem format and updating function domains in solving of area problems. Reviewed
Mori, K., & Okamoto, M.
Learning and Individual Differences 雑誌 63 57 - 69 2018.02
大学の講義型授業におけるmeaQsシステムを用いた協調学習環境 –利用形態とシステム利用の交互作用-
岡本真彦・小島篤博・中村秋雲・野津亮・田島朋子・飛田国人
電子情報通信学会技術研究報告ET 雑誌 教育工学第177号 33 - 36 2017.10
The Role of the updating function in solving arithmetic word problems. Reviewed
Mori, K., & Okamoto, M.
Journal of Educational Psychology 雑誌 109 245 - 256 2017.02
A Practical Study of a Design of University Mathematics Courses for the Humanities and Social Sciences Students. Reviewed
Kawazoe, M., & Okamoto, M.
Proceedings of CERME10 雑誌 2302 - 2303 2017.02
学習者の心的表象が空間ベクトルの一次独立性の理解に及ぼす影響 Reviewed
川添充・岡本真彦
数学教育学論究 雑誌 98 17 - 24 2016.10
教科学習 Reviewed
岡本真彦
児童心理学の進歩 雑誌 55 53 - 79 2016.06
学習科学からわかる算数と国語のつまずきのポイント Reviewed
岡本真彦
LD研究 雑誌 24 68 - 74 2015.02
スキーマプライミングテストを用いたスキーマの形成と縦断的評価-小学校算数文章題を題材として- Reviewed
瀬田和久・島添彰・森兼隆・岡本真彦
電子情報通信学会論文誌D 雑誌 J98-D 94 - 103 2015.01
文系大学生のための意味の理解をともなった数学授業に関するデザイン研究 Reviewed
川添充・岡本真彦・大内本夫・数見哲也・吉冨賢太郎
日本数学教育学会高専・大学部会論文誌 雑誌 20 69 - 84 2013.12
閾下単純接触が学習時間の配分に与える影響 Reviewed
天野祥吾・岡本真彦
認知科学 雑誌 20 368 - 378 2013.09
Prompting internal self-conversation enhances learning by discussion to train meta-cognitive Skills. Reviewed
Seta, K. Cui, L. Ikeda, M. Okamoto, M. & Umano, M.
Proc. of the 1st Asian Conference on Information Systems. 雑誌 137 - 142 2012.12
Meta-cognitive skill training by serializing self-dialogue and discussion processes. Reviewed
Seta, K., Cui, L., Ikeda, M., & Okamoto, M.
Proc. of the 20th International Conference on Computers in Education 雑誌 175 - 183 2012.11
Development of a discussion supporting system for understanding student states by exchanging teacher awareness Reviewed
Taniguchi, Y., Seta, K. & Okamoto, M.
Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 雑誌 2012 2076 - 2081 2012.10
Development of schema priming test application on mobile device to evaluate knowledge using abilities of students. Reviewed
Shimazoe, A., Seta, K. & Okamoto, M.
Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 雑誌 2012 406 - 411 2012.10
教科学習におけるメタ認知-教科学習のメタ認知知識と理解モニタリング- Reviewed
岡本真彦
教育心理学年 雑誌 51 131 - 142 2012.03
(54) モバイル端末上で動作する自己調整学習スキル育成支援システムの開発と運用
瀬田和久・青木佑樹・岡本真彦
電子情報通信学会技術研究報告ET 雑誌 教育工学第111号 59 - 64 2011.05
Basic consideration to improve self-regulatory skills using mobile devices. Reviewed
Aoki,Y., Seta,K., & Okamoto, M.
Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education 雑誌 437 - 441 2010.12
モバイル端末を利用した自己調整学習支援システムの開発
青木佑樹・瀬田和久・岡本真彦
電気学会研究会資料 雑誌 99 - 104 2010.05
The calculation skill and the number representation for first and second graders in Japan. Reviewed
Okamoto, M. & Wakano, H.
Contemporary issues of brain, communication and education in psychology: The science of mind, 雑誌 275 - 285 2008.12
対人葛藤場面における児童の原因認知と対人交渉方略の発達 Reviewed
奥野裕子・岡本真彦・永井 利三郎
人間環境学研究 雑誌 6 ( 2 ) 2008.12
Long-term Use of Learning Environment for Problem-Posing in Arithmetical Word Problem. Reviewed
Hirashima, H., Yokoyama, T., Okamoto, M., & Takeuchi, A.
Proceedings of 16th International Conference on Computers in Education. 雑誌 16 817 - 824 2008.09
An Experimental Use of Learning Environment for Problem-Posing as Sentence-Integration in Arithmetical Word Problems. Reviewed
Hirashima, H., Yokoyama, T., Okamoto, M., & Takeuchi, A.
Intelligent Tutoring Systems. 雑誌 5091 687 - 689 2008.06
発達的視点からのさらなる問い -開・旦・有田論文へのコメント-
岡本真彦
ベビーサイエンス 雑誌 赤ちゃん学会 6 2007.06
Learning by Problem-Posing as Sentence-Integration and Its Evaluation. Reviewed
Hirashima, T., Yokoyama, T., Okamoto, M., & Takeuchi, A.
Artificial Intelligence in Education : Building Technology Rich Learning Contexts That Work 雑誌 254 - 261 2007.06
Spatial structure of quantitative representation of numbers and counting activities in elementary school children.
OKAMOTO Masahiko and WAKANO Hisami
平成16年度?18年度科学研究費補助金(基盤研究費(C))「数の理解における身体性に関する総合的研究」研究成果報告書 雑誌 95 - 98 2007.03
数の空間表象と計数行動の関連性 Reviewed
岡本真彦・若野寿美
平成16年度?18年度科学研究費補助金(基盤研究費(C))「数の理解における身体性に関する総合的研究」研究成果報告書 雑誌 91 - 94 2007.03
単文統合による作問を対象とした学習支援システムの長期的利用とその効果 Reviewed
横山 琢郎・平嶋 宗・岡本 真彦・竹内 章
教育工学会論文誌 雑誌 333 - 341 2007.03
数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発 Reviewed
岡本真彦・西森章子・加藤久恵・三宮真智子・高橋哲也・川添充
数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発 文部科学研究費補助金特定領域研究「新世紀型理数科系教育の展開研究」研究項目A02 平成14?18年度研究成果報告書-新世紀型理数科系教育への提案- 雑誌 129 - 136 2007.02
作問学習支援システムの小学1年生での利用報告 Reviewed
横山 琢郎・平嶋 宗・岡本 真彦・竹内 章
教育システム情報学会誌 雑誌 24 2007.01
中学生における数学学習内容の有効性認知と日常的思考の関連性 Reviewed
西森章子・岡本真彦・三宮真智子・加藤久恵
教育工学会論文誌 雑誌 30 ( Suppl ) 2006.12
A computer based environment for learning by problem posing as sentence integration. Reviewed
Hirashima, T., Yokoyama, T., Okamoto, M., & Takeuchi, A.
Proc. of ICCE2006: Towards sustainable and scalable educational innovations informed by the learning sciences. 雑誌 127 - 130 2006.11
作問学習支援システム:モンサクンの設計・開発と実践利用 Reviewed
平嶋 宗・横山 琢郎・岡本 真彦・竹内 章
教育システム情報学会研究報告 雑誌 21 31 - 36 2006.09
作問学習支援システム:モンサクンの設計・開発と実践利用
平嶋宗・横山琢郎・岡本真彦・竹内章
教育システム情報学会研究報告 雑誌 21 31 - 36 2006.09
単文統合としての作問を対象とした学習支援システムの設計・開発 Reviewed
横山琢郎・平嶋宗・岡本真彦・竹内章
教育システム情報学会誌 雑誌 23 166 - 175 2006.04
Conceptual Changes in Learning Mechanics by Error-based Simulation, Reviewed
Horiguchi, T., Hirashima, T., & Okamoto, M.
Proc. of ICCE2005: Towards sustainable and scalable educational innovations informed by the learning sciences. 雑誌 138 - 145 2005.11
仮説検証型数学教育システムの実践的評価研究
岡本真彦・高橋哲也・川添 充・岡田 真・山崎 武・木村英司
電気通信財団研究調査報告書 雑誌 20 108 - 115 2005.07
大学生における日常的有効性認知から見た数学学習内容の分析 Reviewed
西森章子・岡本真彦・三宮真智子・加藤久恵
教育工学会論文誌 雑誌 28 ( Suppl ) 213 - 216 2005.03
数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発
岡本真彦・西森章子・三宮真智子・加藤久恵・高橋哲也・川添充
文部科学研究費補助金特定領域研究「新世紀型理数科系教育の展開研究」平成15・16年度研究成果報告書 雑誌 209 - 218 2005.02
和と差の二項演算に関する作問学習支援環境利用による算数能力への影響調査 Reviewed
中野明・柳原健次・平嶋宗・岡本真彦・竹内章
教育工学会論文誌 雑誌 28 ( 3 ) 205 - 215 2005.01
仮説検証型数学教育システムの開発・評価研究
岡本真彦・木村英司・川添充・岡田真・高橋哲也
電気通信財団研究調査報告書 雑誌 19 132 - 139 2004.12
画像情報を用いた仮説検証型数学学習支援システムの構築
岡本真彦・木村英司・高橋哲也・川添充・瀬田和久・岡田真
平成16年度松下視聴覚教育助成成果報告集 雑誌 118 - 127 2004.07
小学校におけるメタ認知を生かした学習活動を目指して
岡本真彦
平成15年度宝塚市立西谷小学校研究紀要 雑誌 3 - 6 2004.03
小学校におけるメタ認知を生かした学習活動を目指して
岡本真彦
平成15年度宝塚市立西谷小学校研究紀要 雑誌 2004.03
数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発 Reviewed
岡本真彦・三宮真智子・加藤久恵・西森章子
文部科学研究費補助金特定領域研究「新世紀型理数科系教育の展開研究」平成15年度中間報告書 雑誌 59 - 60 2004.03
大学生の数学学習を支援するための仮説検証型数学教育システム Reviewed
川添充・木村英司・岡田真・岡本真彦・瀬田和久・高橋哲也
教育システム情報学会研究報告 雑誌 18 ( 4 ) 27 - 32 2003.12
インターネット・パソコン通信における文字情報の伝達効率改善に関する認知心理学的研究
八田武志・唐澤かおり・岡本真彦・杉村智子・川上綾子・岩原昭彦
電気通信財団研究調査報告書 雑誌 18 228 - 236 2003.11
大学生の数学学習を支援するための仮説検証型数学教育システム
川添充・木村英司・岡田真・岡本真彦・瀬田和久・高橋哲也
教育システム情報学会研究報告 雑誌 18 27 - 32 2003.11
Web-site structure characteristics and human cognitive functions Reviewed
Iwahara, A., Yamada, M., Okamoto, M., Kawakami, A., Hatta, T
Psychologia 雑誌 46 112 - 118 2003.06
ミスコミュニケーションに関する基礎研究1 Reviewed
岩原昭彦・川上綾子・岡本真彦・杉村智子・八田武志
情報文化研究 雑誌 17 93 - 111 2003.03
ミスコミュニケーションに関する基礎研究(1)
岩原昭彦・川上綾子・岡本真彦・杉村智子・八田武志
情報文化研究 雑誌 17 93 - 111 2003.03
算数・数学的思考から一般的思考への転移の可能性に関する研究 Reviewed
岡本真彦・三宮真智子・加藤久恵・西森章子
文部科学研究費補助金特定領域研究「新世紀型理数科系教育の展開研究」平成14年度研究成果報告書 雑誌 53 - 54 2003.03
メタ認知研究の展開-メタ認知の教育的意義とその教授法- Reviewed
岡本真彦
教育システム情報学会誌 雑誌 19 ( 3 ) 178 - 187 2002.07
メタ認知と学習コミュニティ-何をどのように支援するのか-
岡本真彦
信学技報 雑誌 EF2002-6 31 - 34 2002.05
潜在的な数学的能力の測定用具の開発的研究(1) ---測定用具の開発とその検討 Reviewed
飯田慎司・山田篤史・清水紀宏・中原忠男・崎谷真也・重松敬一・岩崎秀樹・植田敦三・金本良通・小山正孝・岡本真彦
数学教育学研究 雑誌 8 187 - 199 2002.03
Color of computer display frame in work performance, mood, and physiological response. Reviewed
Hatta. T, Yoshida. H, Kawakami. A., & Okamoto. M.
Perceptual & Motor Skills 雑誌 94 39 - 46 2002.02
熟達化とメタ認知 -認知発達的観点から- Reviewed
岡本真彦
ファジイ学会誌 雑誌 13 ( 1 ) 2001.06
大学生のウェブ閲覧に関する条件的知識の構造 Reviewed
岡本真彦・八田武志
CmCC研究会平成12年度共同研究報告書 雑誌 56 - 70 2001.03
How japanese students characterize information from web-sites. Reviewed
Iwahara. A., Yamada. M, Hatta. T, Kawakami. A., & Okamoto. M.
Perceptual and Motor Skiils 雑誌 91 725 - 728 2000.11
スキーマのない状況下での情報伝達と知識構築 -商品説明場面における相互交渉の分析を通して- Reviewed
岡本真彦・川上綾子・加藤恒昭・八田武志
CmCC研究会平成11年度共同研究報告書 雑誌 2000.03
算数の文章題解決におけるメタ認知の影響と機能 Reviewed
岡本真彦
広島大学 著書 1998.03
日本と中国の子どもにおける学習スキルに関する比較研究
豊田弘司・徐四明・岡本真彦
奈良教育大学紀要(人文・社会科学) 雑誌 46 263 - 273 1997.07
物語の記憶と理解における画像情報の効果 Reviewed
北尾倫彦・岡本真彦
心理学研究 雑誌 63 404 - 408 1993.02
小学生における学習スキルの発達と原因帰属の関係
岡本真彦
広島大学教育学部紀要 雑誌 41 115 - 115 1993.02
The role of metacognitive knowledge and aptitude in arithmetic problem solving Reviewed
Okamoto, M. & Kitao, N.
Psychologia 雑誌 35 164 - 172 1992.09
算数文章題の解決におけるメタ認知の検討 Reviewed
岡本真彦
教育心理学研究 雑誌 40 81 - 88 1992.03
学習困難児の類型化に関する予備的研究
北尾倫彦・岡本真彦・西出幸代・荒木理恵・岩下美穂・松井恵子・三輪訓子・筒井寿夫
大阪教育大学研究紀要Ⅴ 雑誌 41 1 - 12 1992.02
発達的要因としての知能及びメタ認知的知識が算数文章題の解決に及ぼす影響 Reviewed
岡本真彦
発達心理学研究 雑誌 2 78 - 87 1991.12
SD法と連想法による道徳的心情の分析的研究
北尾倫彦・瀧野揚三・川原賢敏・杉村智子・岡本真彦
大阪教育大学研究紀要Ⅴ 雑誌 39 141 - 147 1991.02
物語文の理解と記憶に及ぼすメタ認知方略教示の効果
岡本真彦・馬場園陽一
高知大学教育学部研究報告 雑誌 42 185 - 197 1990.08
川添 充 , 岡本 真彦
共立出版 2021 ( ISBN:9784320114388 )
教育心理学
橋下憲尚、神藤貴昭、岡本真彦、他10名( Role: Joint author)
ミネルヴァ書房 2019.03
人工知能学事典
松原仁他496名( Role: Joint author)
共立出版 2017.12
思考ツールとしての数学
川添充・岡本真彦( Role: Joint author)
共立出版 2017.09
大学教育の数学リテラシー
水町龍一他26名( Role: Joint author)
東信堂 2017.03
よくわかる学校教育心理学
森敏昭他28名( Role: Joint author)
ミネルヴァ書房 2010.09
現代のエスプリ:【内なる目】としてのメタ認知
丸野俊一他19名( Role: Joint author)
至文堂 2008.12
メタ認知-学習を支える高次認知機能-
三宮真智子他12名( Role: Joint author)
北大路書房 2008.11
教育の方法
井上智義・岡本真彦・北神慎司( Role: Joint author)
樹村房 2007.11
教育評価事典
辰野千壽他14名( Role: Joint author)
図書文化 2006.06
人工知能学事典
田中穂積他276名( Role: Joint author)
共立出版 2005.12
実験で学ぶ発達心理学
杉村伸一郎他18名( Role: Joint author)
ナカニシヤ出版 2004.04
認知心理学を語る3-おもしろ思考のラボラトリー-
森敏昭他9名( Role: Joint author)
北大路書房 2001.09
算数の文章題解決におけるメタ認知の研究
岡本真彦( Role: Sole author)
風間書房 1999.12
学校教育の心理学
北尾倫彦・林多美・島田恭仁・岡本真彦・岩下美穂・築地典絵( Role: Joint author)
北大路書房 1999.04
授業が変わる
松田文子他14名( Role: Joint author)
北大路書房 1997.08
医療の行動科学
山田富美雄他32名( Role: Joint author)
北大路書房 1997.08
自己教育の心理学
北尾倫彦他13名( Role: Joint author)
有斐閣 1994.05
自ら学び自ら考える力を育てる授業の実際
北尾倫彦他47名( Role: Joint author)
図書文化 1992.02
高校での遠隔学習経験と大学での対面授業への適応の関連性 Domestic conference
中間 早有里・岡本 真彦
日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023.09 日本教育工学会
Change of math anxiety in mathematics course for non-STEM university students in Japan International conference
INDRUM 2022 2022.10
大学生の数学不安と数学の学習・適応プロセスとの関連性 Domestic conference
小黒拓郎・岡本真彦・川添充・吉冨賢太郎
日本数学教育学会第54回秋期研究大会 2021.10 日本数学教育学会
Working memory components underpinning the magnitude representation of common fractions in Japanese university students. International conference
Tanida, Y., & Okamoto, M.
21th Conference of the European Society for Cognitive Psychology 2019.09 ESCoP
Working memory components underpinning the magnitude representation of common fractions in Japanese university students
Yuki Tanida, Atsushi Kumamoto, Masahiko Okamoto
21st Conference of the European Society for Cognitive Psychology 2019.09
Numerical distance effect on fraction comparison involving common fractions: Which common fractions have sophisticated magnitude representations? International conference
Tanida, Y., & Okamoto, M.
International Convention of Psychological Science 2019 2019.03
Saho Taniguchi, Yuki Tanida, Masahiko Okamoto
2018
Shogo Amano, Yoshihiro Nakagawa, Masahiko Okamoto
2018
Schema formulation with schema priming test in elementary arithmetic class in Japan
Kazuhisa Seta, Akira Shimazoe, Kanetaka Mori, Masahiko Okamoto
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014 2014
Meta-cognitive skill training by serializing self-dialogue and discussion processes
Kazuhisa Seta, Liang Cui, Mitsuru Ikeda, Noriyuki Matsuda, Masahiko Okamoto
Workshop Proceedings of the 20th International Conference on Computers in Education, ICCE 2012 2012
A Mobile System for Improving Self-Regulated Learning Skills
SETA Kazuhisa, AOKI Yuki, OKAMOTO Masahiko
IEICE technical report 2011.05 The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
大4-8 高校生の自己調整学習方略認知と目標構造の関連性(教授・学習,口頭発表)
岡本 真彦, 山中 詩織
日本教育心理学会総会発表論文集 2011 一般社団法人 日本教育心理学会
L6 大学初年次線形代数の理解パターンの分析(L【数学学習・指導における心理学的研究】,論文発表の部)
川添 充, 岡本 真彦, 高橋 哲也
数学教育論文発表会論文集 2010.11 公益社団法人日本数学教育学会
Development of Self-Regulated Learning Support System Using iPhone
AOKI Yuki, SETA Kazuhisa, OKAMOTO Masahiko
2010.05
Basic consideration to improve self-regulatory skills using mobile devices
Yuki Aoki, Kazuhisa Seta, Masahiko Okamoto
Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education: Enhancing and Sustaining New Knowledge Through the Use of Digital Technology in Education, ICCE 2010 2010
Long-term use of learning environment for problem-posing in arithmetical word problems
Tsukasa Hirashima, Takuro Yokoyama, Masahiko Okamoto, Akira Takeuchi
Proceedings - ICCE 2008: 16th International Conference on Computers in Education 2008
考える力を育てる算数・数学授業の実践 : 授業の中で考える力をどう育てるか(自主シンポジウムG6)
岡本 真彦, 有元 宏次, 西浦 信治, 中根 良介, 三宮 真智子
日本教育心理学会総会発表論文集 2008 一般社団法人 日本教育心理学会
PF2-15 考える力を育てる算数授業の実践研究(1) : rote methodとmeaningful methodの融合(教授・学習,ポスター発表F)
岡本 真彦, 西浦 信治, 有元 宏次
日本教育心理学会総会発表論文集 2008 一般社団法人 日本教育心理学会
I2 線形代数の授業とWeb教材との連携(I.【テクノロジー】,論文発表の部)
浅山 皓希, 川添 充, 岡本 真彦, 高橋 哲也
数学教育論文発表会論文集 2007.11 公益社団法人日本数学教育学会
Long-term Usage and Evaluation of Learning Environment for Problem-Posing as Sentence-Integration
YOKOYAMA Takuro, HIRASHIMA Tsukasa, OKAMOTO Masahiko, TAKEUCHI Akira
Japan Journal of Educational Technology 2007 Japan Society for Educational Technology
作問学習支援システム:モンサクンの設計・開発と実践利用 (学習の身体性とマルチモーダルインタフェース(音声言語インタフェース含む))
平嶋 宗, 横山 琢朗, 岡本 真彦
教育システム情報学会研究報告 2006.09 教育システム情報学会
A computer-based environment for learning by problem-posing as sentence-integration
Tsukasa Hirashima, Takuro Yokoyama, Masahiko Okamoto, Akira Takeuchi
Learning by Effective Utilization of Technologies: Facilitating Intercultural Understanding, Proceeding of the 14th International Conference on Computers in Education, ICCE 2006 2006
Interrelationship between Availability Cognition for Mathematics and Thinking in Everyday Context
NISHIMORI Akiko, OKAMOTO Masahiko, SANNOMIYA Machiko, KATO Hisae
Japan Journal of Educational Technology 2006 Japan Society for Educational Technology
PC059 面積単元の学習における縦断的分析と分類学習の効果(ポスター発表C,研究発表)
岡本 真彦
日本教育心理学会総会発表論文集 2006 一般社団法人 日本教育心理学会
PD036 数学的思考の転移を導く教授プログラムの開発と評価(ポスター発表D,研究発表)
西森 章子, 岡本 真彦, 三宮 真智子, 加藤 久恵
日本教育心理学会総会発表論文集 2005 一般社団法人 日本教育心理学会
A Study of Analytical Thinking for Mathematical Problem Solving
NISHIMORI Akiko, OKAMOTO Masahiko, SANNOMIYA Machiko, KATO Hisae
2004.09
PA074 Error-based Simulationを用いた力学概念の学習過程(2) : 転移プロセスの分析(ポスター発表A,研究発表)
平嶋 宗, 堀口 知也, 岡本 真彦
日本教育心理学会総会発表論文集 2004 一般社団法人 日本教育心理学会
PB078 線形代数の概念的理解における仮説検証型教育システムの効果(2)(ポスター発表B,研究発表)
岡本 真彦, 岸田 隆, 川添 充, 木村 英司, 岡田 真, 瀬田 和久, 高橋 哲也
日本教育心理学会総会発表論文集 2004 一般社団法人 日本教育心理学会
PB077 線形代数の概念的理解における仮説検証型教育システムの効果(1)(ポスター発表B,研究発表)
岸田 隆, 岡本 真彦, 川添 充, 木村 英司, 岡田 真, 瀬田 和久, 高橋 哲也
日本教育心理学会総会発表論文集 2004 一般社団法人 日本教育心理学会
PB076 数学の思考レベルでの理解と科学的思考との関連性(2)(ポスター発表B,研究発表)
西森 章子, 岡本 真彦, 三宮 真智子, 加藤 久恵
日本教育心理学会総会発表論文集 2004 一般社団法人 日本教育心理学会
Interaction between mathematical vocabulary, number sense, and schema in solving word problem
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 2025
Interaction between mathematical vocabulary, number sense, and schema in solving word problem
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 2024
文章題解決における数学語彙、数感覚、スキーマの相互作用に関する研究
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 2023
文章題解決における数学語彙、数感覚、スキーマの相互作用に関する研究
2022
分数の数覚を支える元素的分数の特定と分数数覚を向上させる学習プログラムの開発
2022
分数の数覚を支える元素的分数の特定と分数数覚を向上させる学習プログラムの開発
2020
分数の数覚を支える元素的分数の特定と分数数覚を向上させる学習プログラムの開発
2019
分数の数覚を支える元素的分数の特定と分数数覚を向上させる学習プログラムの開発
2018
自閉症児の対人的問題解決における高次認知処理過程の解明とトレーニング 開発
2017
分数の表象構造に関する探索的研究
2017
自閉症児の対人的問題解決における高次認知処理過程の解明とトレーニング 開発
2016
分数の表象構造に関する探索的研究
2016
自動的エラーモニタリングの眼球運動プロセス
2015
自閉症児の対人的問題解決における高次認知処理過程の解明とトレーニング 開発
2015
自動的エラーモニタリングの眼球運動プロセス
2014
小学校算数を通した数感覚の拡張プロセス
2013
小学校算数を通した数感覚の拡張プロセス
2012
小学校算数を通した数感覚の拡張プロセス
2012
数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究
2012
自己組織化学習モデルに基づく共感覚現象の解明
2012
就職活動を機会とした自己調整スキル育成支援システムの開発
2012
モニタリングの潜在的駆動メカニズムとその教授利用
2012
メタ認知モニタリングの意識的成分と自動的成分の分離に関する実験的研究
2011
iPodを用いた活用力を測定する新学力テストの開発
2011
数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究
2011
自己組織化学習モデルに基づく共感覚現象の解明
2011
就職活動を機会とした自己調整スキル育成支援システムの開発
2011
メタ認知モニタリングの心的機構の解明とその支援法
2011
メタ認知モニタリングの意識的成分と自動的成分の分離に関する実験的研究
2010
メタ認知モニタリングの意識的成分と自動的成分の分離に関する実験的研究
2010
プレゼンテーションを教材としたメタ学習の知的支援システムの開発
2010
数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究
2010
モバイル端末を用いた知識構造を測定する新学力テストの開発
2009
プレゼンテーションを教材としたメタ学習の知的支援システムの開発
2009
数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究
2009
メタ認知モニタリングの意識的成分と自動的成分の分離に関する実験的研究
2009
メタ認知モニタリングの意識的成分と自動的成分の分離に関する実験的研究
2008
プレゼンテーションを教材としたメタ学習の知的支援システムの開発
2008
スキーマプライミングテストの開発と利用可能性
2008
数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究
2008
考える力を育てる算数授業に関する実践研究
2007
スキーマプライミングテストの開発と利用可能性
2007
考える力を育てる算数授業に関する実践研究
2006
数の理解における身体性に関する総合的研究
2006
数学Web教材による学習支援システムの開発
2006
アニメーションを用いた幼児の社会的敏感さの測定用具の開発
2006
メタ認知活動を活性化する知的教育支援システムに関する研究
2005
数学Web教材による学習支援システムの開発
2005
数の理解における身体性に関する総合的研究
2005
幼児期における表象操作の発達的変化に関する統合的モデルの構築
2005
数学的思考から科学的思考への転移を導く教授プログラムの開発
2004
ヒトの興味に応じて動的に変化するWebサーバに関する研究
2004
人間の認知過程に適合した情報システムの研究
2004
ヒトの興味に応じて動的に変化するWebサーバに関する研究
2004
数の理解における身体性に関する総合的研究
2004
仮説検証型数学教育システムの実践的評価
2004
メタ認知活動を活性化する知的教育支援システムに関する研究
2004
幼児期における表象操作の発達的変化に関する統合的モデルの構築
2004
運動制限を主とするストレス状況下中高年者の認知及び心理社会的能力低下の予測評価
2003
創造による学習プロセスと生涯に亘る「知」の活用
2003
数学的思考力から科学的思考力への転移を導く教育的介入に関する研究
2003
Webを媒介した知識構築プロセスの特性に関する研究
2003
メタ認知活動を活性化する知的教育支援システムに関する研究
2003
画像情報を用いた仮説検証型数学学習支援システムの構築
2003
仮説検証型数学教育システムの開発・評価研究
2003
幼児期における表象操作の発達的変化に関する統合的モデルの構築
2003
数学的思考から科学的思考への転移を導く教授プログラムの開発
2003
相互教授法を用いた算数問題解決の訓練に関する研究
2002
心理学教育におけるマルチメディア教材の有効性関する研究
2002
Webを媒介した知識構築プロセスの特性に関する研究
2002
インターネット・パソコン通信における文字表記の伝達効率改善に関する認知心理学的研究
2002
運動制限を主とするストレス状況下中高年者の認知及び心理社会的能力低下の予測評価
2002
算数・数学的思考から一般的思考への転移の可能性に関する研究
2002
相互教授法を用いた算数問題解決の訓練に関する研究
2001
算数問題解決の熟達化と転移に関する研究
2001
潜在的な数学的能力の測定用具の開発的研究
2001
マルチメディアによる脳損傷者の非言語コミュニケーション傷害診断検査の開発
2001
幼児期における心的表象の統合に関する研究
2001
日常文脈を用いた文章題解決の訓練効果に関する研究
2000
潜在的な数学的能力の測定用具の開発的研究
2000
マルチメディアによる脳損傷者の非言語コミュニケーション傷害診断検査の開発
2000
算数問題解決の熟達化に関する研究
2000
仮説検証型数学教育システムの実践的評価研究
財団法人 電気通信財団 2004
仮説検証型数学教育システムの開発・評価研究
財団法人 電気通信財団 2003
画像情報を用いた仮説検証型数学学習支援システムの構築
財団法人 松下視聴覚教育財団 2003
未来デザイン計画演習
2024 Intensive lecture Undergraduate
心理演習1
2024 Weekly class Undergraduate
心理学特殊実験1
2024 Intensive lecture Undergraduate
心理学特殊実験1
2024 Weekly class Undergraduate
心理学研究法
2024 Weekly class Undergraduate
心理学統計法1
2024 Weekly class Undergraduate
発達心理学1
2024 Weekly class Undergraduate
発達心理学特論(福祉分野に関する理論と支援の展開)
2024 Weekly class Graduate school
認知行動科学特別研究1
2024 Intensive lecture Graduate school
現代システム科学特別演習1
2024 Intensive lecture Graduate school
心理学特別演習1
2024 Intensive lecture Graduate school
心理学特別研究1
2024 Intensive lecture Graduate school
大阪の都市づくり
2024 Weekly class Graduate school
人間環境科学演習II(心理演習)
2024 Weekly class Undergraduate
認知科学演習I
2024 Intensive lecture Undergraduate
未来デザインPBL演習
2024 Intensive lecture Undergraduate
未来デザインインターンシップ
2024 Intensive lecture Undergraduate
PBL演習(教育保障)
2024 Intensive lecture Undergraduate
心理演習2
2024 Weekly class Undergraduate
心理学特殊実験2
2024 Intensive lecture Undergraduate
心理学特殊実験2
2024 Weekly class Undergraduate
心理学実験
2024 Weekly class Undergraduate
教育・学校心理学
2024 Weekly class Undergraduate
地域実践演習
2024 Weekly class Undergraduate
学習科学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)
2024 Weekly class Graduate school
認知行動科学特別研究2
2024 Intensive lecture Graduate school
現代システム科学特別演習2
2024 Intensive lecture Graduate school
心理学特別演習2
2024 Intensive lecture Graduate school
心理学特別研究2
2024 Intensive lecture Graduate school
環境システム学卒業研究
2024 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学卒業研究
2024 Intensive lecture Undergraduate
発達心理学特論(福祉分野に関する理論と支援の展開)
2023 Weekly class Graduate school
認知行動科学特別研究1
2023 Intensive lecture Graduate school
現代システム科学特別演習1
2023 Intensive lecture Graduate school
未来デザイン計画演習
2023 Intensive lecture Undergraduate
心理学研究法
2023 Weekly class Undergraduate
心理学統計法1
2023 Weekly class Undergraduate
発達心理学1
2023 Weekly class Undergraduate
大阪の都市づくり
2023 Weekly class Graduate school
心理学特別演習1
2023 Intensive lecture Graduate school
心理学特別研究1
2023 Intensive lecture Graduate school
環境システム学特別研究VII
2023 Intensive lecture Graduate school
環境システム学特別研究V
2023 Intensive lecture Graduate school
人間環境科学演習II(心理演習)
2023 Weekly class Undergraduate
人間環境科学演習II(心理演習)
2023 Weekly class Undergraduate
認知科学演習I
2023 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学卒業研究
2023 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学演習III
2023 Weekly class Undergraduate
認知行動科学特別研究1
2022 Intensive lecture Graduate school
現代システム科学特別演習1
2022 Intensive lecture Graduate school
発達心理学特論(福祉分野に関する理論と支援の展開)
2022 Weekly class Graduate school
人間環境科学演習II(心理演習)
2022 Weekly class Undergraduate
認知科学演習I
2022 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学演習III
2022 Weekly class Undergraduate
大阪の都市づくり
2022 Weekly class Undergraduate
心理学特別研究1
2022 Intensive lecture Graduate school
心理学特別演習1
2022 Intensive lecture Graduate school
心理学特別演習2
2022 Intensive lecture Graduate school
心理学特別研究2
2022 Intensive lecture Graduate school
現代システム科学特別演習2
2022 Intensive lecture Graduate school
学習科学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)
2022 Weekly class Graduate school
認知行動科学特別研究2
2022 Intensive lecture Graduate school
地域実践演習
2022 Weekly class Undergraduate
未来デザインインターンシップ
2022 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学特別研究VI
2022 Intensive lecture Graduate school
環境システム学特別研究VII
2022 Intensive lecture Graduate school
環境システム学特別研究VIII
2022 Intensive lecture Graduate school
環境システム学演習IV
2022 Weekly class Undergraduate
環境システム学卒業研究
2022 Intensive lecture Undergraduate
環境システム学卒業研究
2022 Intensive lecture Undergraduate
教育・学校心理学
2022 Weekly class Undergraduate
環境システム学演習II(心理学実験)
2022 Weekly class Undergraduate
心理発達と環境(発達心理学)
2022 Weekly class Undergraduate
Special Research on Environmental System Sciences II
2021
Special Research on Environmental System Sciences I
2021
Seminar in Cognitive Science I
2021
Graduation Research in Environmental System Sciences
2021
Seminar on regional activity
2021
Seminar in Human Environmental Science II
2021
Special Topics in Learning Science
2021
Special Topics in Developmental Psychology
2021
Educational and School Psychology
2021
Seminar in Environmental System Sciences II
2021
Special Seminar in Psychology and Social Environment B
2021
Special Seminar in Psychology and Social Environment A
2021
Environment and Psychological Development
2021
Seminar in Environmental System Sciences IV
2021
Seminar in Environmental System Sciences III
2021
子ども教育とICT活用
教育方法論
教育評価
視聴覚教育
Institution:Doshisha University
発達心理学
Institution:Osaka Prefecture University
教育心理学
Institution:Osaka Prefecture University
心理統計法
Institution:Osaka Prefecture University
心理学への招待
Institution:Osaka Prefecture University
2023
Number of graduate students presentations:1
2022
Number of graduate students presentations:1
2023
Number of instructed the graduation thesis:3 Number of graduation thesis reviews:9
[Number of instructed the Master's Program] (previous term):2 [Number of instructed the Master's Program] (letter term):1
[Number of master's thesis reviews] (chief):3 [Number of master's thesis reviews] (vice-chief):2
[Number of doctoral thesis reviews] (chief):1
高校へのオンライン指導
Role(s): Consultant
Type: Visiting lecture
2023.07
堺市立小中学校での学習支援
Type: University open house, Cooperation business with The administrative, educational institutions, etc.
2022.10 - Now
高校への入試ガイダンス
Role(s): Lecturer
Type: Visiting lecture
2022.06
高校へのオンラインガイダンス
Role(s): Lecturer
Type: Visiting lecture
2021.06
学習科学から見た学力
Category:Modern system science (knowledge information system, environmental system, educational welfare, psychology)
地域コミュニティによる学習支援
Category:Modern system science (knowledge information system, environmental system, educational welfare, psychology)
高齢者の心のはたらきを数学で推測する
Category:Modern system science (knowledge information system, environmental system, educational welfare, psychology)
赤ちゃんはたし算ができるのか?
Category:Modern system science (knowledge information system, environmental system, educational welfare, psychology)
人間環境学研究
Role(s): Peer review
人間環境学研究会 2024.04 - 2025.03
人間環境学研究
Role(s): Peer review
人間環境学研究会 2023.04 - 2024.03
Job title within the department
College of Sustainable System Sciences Department of Psychology
学類長 2022.04