Updated on 2024/04/22

写真a

 
Mitsuru Kawazoe
 
Organization
Faculty of Liberal Arts, Sciences and Global Education Professor
Graduate School of Science Department of Mathematics
Title
Professor
Affiliation
Institute of Liberal Arts, Sciences and Global Education
Affiliation campus
Nakamozu Campus

Position

  • Faculty of Liberal Arts, Sciences and Global Education 

    Professor  2022.04 - Now

  • Graduate School of Science Department of Mathematics 

    Professor  2022.04 - Now

Degree

  • 博士(理学) ( Kyoto University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Science education  / Mathematical Education

  • Informatics / Theory of informatics  / Cryptology

  • Natural Science / Algebra  / Algebraic Geometry

Research Interests

  • mathematical education

  • cryptology

  • Algebraic Geometry

  • Computer Assisted Learning

Research subject summary

  • 高等数学の概念理解についての認知心理学的研究

  • 数学学習支援システムの開発

  • 代数幾何学の暗号理論への応用

Research Career

  • Mathematical Education

    conceptual understanding, linear algebra, e-learning 

    2000.04 - Now 

  • Cryptology

    pairing based cryptography, polynomial cryptosystem, hash function 

    1998.04 - Now 

  • Albebraic Geometry

    algebraic curve, abelian variety, Jacobian variety 

Professional Memberships

  • Mathematical Society of Japan

    1993.04 - Now   Domestic

  • International Association for Cryptologic Research

    2004.01 - Now   Overseas

  • Japan Society of Mathematical Education

    2005.10 - Now   Domestic

  • International Network for Didactic Research in University Mathematics

    2018.03 - Now   Overseas

  • International Group for the Psychology in Mathematics Education

    2012.03 - Now   Overseas

  • 日本科学教育学会

    2013.06 - Now   Domestic

  • The Institute of Electronics, Information and communication engineers

    2009.11 - Now   Domestic

  • 大学教育学会

    2016.06 - Now   Domestic

▼display all

Committee Memberships (off-campus)

  • 教育委員会副委員長   日本数学会  

    2021.07 - 2024.06 

  • a member of Scientific Committee   INDRUM(International Network for Didactic Research in University Mathematics)  

    2020.11 - Now 

  • 連携会員   日本学術会議  

    2020.10 - 2026.09 

  • 数学教育編集部幹事   日本数学教育学会  

    2020.09 - 2024.08 

  • 奨励賞選考委員   大学教育学会  

    2019.08 - 2023.06 

  • 教育委員会委員   日本数学会  

    2019.07 - 2021.06 

  • 情報システム管理運営委員会委員   大学教育学会  

    2018.06 - 2022.05 

  • 代議員   日本数学会  

    2018.04 - 2019.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2018.04 - 2019.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2017.04 - 2018.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2016.04 - 2017.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2015.04 - 2016.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2014.04 - 2015.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2013.04 - 2014.03 

  • 委員   高大接続教育研究会  

    2012.04 - 2013.03 

▼display all

Awards

  • 機構長教育奨励賞

    2016.04   大阪府立大学  

     More details

    Country:Japan

  • 機構長教育奨励賞

    2009.03   総合教育研究機構  

     More details

    Country:Japan

Job Career (off-campus)

  • アムステルダム大学(オランダ)客員研究員

    1999.09 - 2000.03

  • 日本学術振興会特別研究員(PD)

    1996.04 - 1997.03

  • 日本学術振興会特別研究員(DC2)

    1994.04 - 1996.03

  • 京都大学理学部数学教室ティーチング・アシスタント

    1993.10 - 1994.03

Education

  • Kyoto University   Graduate School, Division of Natural Science   The second semester of doctoral program   Graduated/Completed

    1993.04 - 1996.03

  • Kyoto University   Graduate School, Division of Natural Science   Master's Course   Graduated/Completed

    1991.04 - 1993.03

  • Kyoto University   Faculty of Science   Bachelor's Course   Graduated/Completed

    1987.04 - 1991.03

Papers

  • Teaching mathematical modelling along with didactic resources Reviewed

    Mitsuru Kawazoe, Koji Otaki

    Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME, Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)   1251 - 1258   2024.01

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   International / domestic magazine:International journal  

  • Rainbow+ˆ : An improvement of Rainbow with a perturbation technique

    3A4-2   2024.01

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • An improvement of the security of Cubic UOV with a perturbation technique

    3A4-4   2024.01

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 活用志向の数学教育の理論と実践 Invited

    川添充

    京都大学数理解析研究所・数理解析研究所講究録   2275   113 - 127   2024.01( ISSN:1880-2818

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握−小学校算数科「比例」に焦点を当てて− Reviewed

    清水宏幸, 川添充, 岩田耕司, ⻄村圭一, 清水美憲

    日本数学教育学会・第11回春期研究大会論文集   2023.06

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握−教科書分析を通して− Reviewed

    ⻄村圭一, 岩田耕司, 川添充, 清水宏幸, 清水美憲

    日本数学教育学会・第11回春期研究大会論文集   2023.06

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Relation between understandings of linear algebra concepts in the embodied world and in the symbolic world Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Épijournal de Didactique et Epistémologie des Mathématiques pour l’Enseignement Supérieur   2   2023.03

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:International journal  

    DOI: 10.46298/epidemes-8438

  • 数学教師と大学生の数学的モデリング能力の差異と教師教育への示唆

    川添 充

    日本科学教育学会年会論文集   46 ( 0 )   45 - 46   2022.09( ISSN:21863628

     More details

    International / domestic magazine:Domestic journal  

    <p>本研究の目的は,同じ題材を用いて実施された数学教師と大学生それぞれを対象とする2つの数学的モデリング演習を比較して,数学教師と大学生のモデリング能力にどのような差異や共通点があるのかを探り,数学的モデリング教育に関する教師教育の課題を見出すことである.環境省・農林水産省がシカによる森林被害対策として定めたシカの個体数削減目標を題材にして行った数学的モデリング演習を事後的に分析・考察した結果,数学教師はモデル化の対象の見極めやモデル化の作業効率において大学生よりも高い能力を発揮した一方で,仮定や近似・単純化に対する無自覚さやモデルと既習の数学知識を結びつける意識の希薄さは大学生と同程度であり,数学的モデリング教育に関する教師教育においてはこれらが課題となりうることが示唆された.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_45

  • A Practical Report on Mathematical Modelling Education for Humanities and Social Sciences Students Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Hiroshima Journal of Mathematics Education   15 ( 2 )   141 - 153   2022.06( ISSN:0919-1720

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:International journal  

  • Examining Curriculum Alignment in Mathematics through the Analysis of Textbook Reviewed

    343 - 350   2022.06

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Examining Curriculum Alignment in Mathematics through the Analysis of Textbook: Focusing on Alignment between Junior High School and High School Reviewed

    351 - 356   2022.06

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 大学生の数学不安と数学の学習・適応プロセスとの関連性 Reviewed

    小黒拓郎、岡本真彦、川添充、吉冨賢太郎

    第54回秋期研究大会発表集録 日本数学教育学会   145 - 148   2021.10

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Kind of work:Joint Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 教科書分析による学校数学 カリキュラムのアライメントの把握ー中学 校数学科の領域「関数」に焦点を当ててー Reviewed

    清水宏幸, 川添充, 岩田耕司, 西村圭一, 清水美憲

    日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表集録   1 - 8   2021.10

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアライメントの把握

    清水 宏幸, 川添 充, 岩田 耕司, 清水 美憲

    日本数学教育学会・第9回春期研究大会論文集   -   239 - 246   2021

     More details

    International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Relation between understandings of linear algebra concepts in the embodied world and in the symbolic world Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)   348 - 357   2020.12

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:International journal  

  • 標準仕様による数学オンラインテストの問題実装と実用性の検証 Reviewed

    谷口哲也, 川添充, 吉冨賢太郎, 中村泰之, 福井哲夫, 白井詩沙香, 加藤克也, 中原敬広

    コンピュータ&エデュケーション   48   47 - 52   2020.06

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Joint Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 数学的モデリング教育の難しさについて

    川添充

    数学リテラシー概念に基く教員養成系数学教育カリキュラム具体化の研究と教授法の開発(2017年度~2019年度)最終報告書   2020.03

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 多項式を用いた秘匿集合計算プロトコルの有限体埋め込みによる改良

    彭暁川, 川添充, 吉冨賢太郎

    電子情報通信学会・2020年暗号と情報セキュリティシンポジウム   2020.01

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Kind of work:Joint Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • How to assess students’ learning in mathematics literacy education: An attempt to use students’ comments for assessment Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    ERME, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education   2542 - 2543   2020

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   International / domestic magazine:International journal  

  • Developing a math e-learning question specification for sharing questions between different systems Reviewed

    Mitsuru Kawazoe, Kentaro Yoshitomi, Yasuyuki Nakamura, Tetsuo Fukui, Shizuka Shirai, Takahiro Nakahara, Katsuya Kato, Tetsuya Taniguchi

    MSOR Connections   17 ( 3 )   49 - 56   2019.08

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Kind of work:Joint Work   International / domestic magazine:International journal  

    DOI: 10.21100/msor.v17i3.990

  • 学生の自由記述コメントを用いた数学的リテラシー科目の評価の試み

    川添充

    数学リテラシー概念に基づく教員養成系数学教育カリキュラムの具体化と教授法の開発   24 - 32   2019.03

     More details

    Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Students' Conception of Spanned Space and Its Relation to Conception of Linear Independence Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 雑誌 PME   5   2018.07

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Designing mathematics education based on the classification of human activities

    Mitsuru Kawazoe

    Proceedings of the International Workshop on Mathematics Education for Non-Mathematics Students Developing Advanced Mathematical Literacy   59 - 64   2018.04

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 大学における数学リテラシー教育

    川添 充

    「数学リテラシー概念に基づく教員養成系数学教育カリキュラム具体化の研究と教授法の開発」報告集   85 - 93   2018.02

  • A Homomorphic Aggregate Signature Scheme for Polynomial Functions

    Maki Inui, Mitsuru Kawazoe, Kentaro Yoshitomi, Tetsuya Takahashi

    The 2018 Symposium on Cryptography and Information Security 雑誌 電子情報通信学会   2018.01

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 文系向けのラグランジュの未定乗数法の授業実践

    川添 充

    日本数学教育学会誌 雑誌 日本数学教育学会   99 ( 臨時増刊第99回大会特集号(和歌山大会) )   2017.08

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • A Practical Study of a Design of University Mathematics Courses for the Humanities and Social Sciences Students Reviewed

    Mitsuru Kawazoe, Masahiko Okamoto

    Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 雑誌 ERME   2302 - 2303   2017.02

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • E-learning/e-assessment systems based on webMathematica for university mathematics education Reviewed

    Mitsuru Kawazoe, Kentaro Yoshitomi

    MSOR Connections 雑誌   15 ( 2 )   17 - 24   2017.01

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 学習者の心的表象が空間ベクトルの一次独立性の理解に及ぼす影響 Reviewed

    川添充, 岡本真彦

    数学教育論究 雑誌 日本数学教育学会   98 ( 臨時増刊 )   17 - 24   2016.10

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • webMathematicaによる数学学習支援サイトMATH ON WEBの構築と運用

    川添充, 吉冨賢太郎

    数式処理 雑誌   22 ( 1 )   13 - 27   2016.03

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • A teaching material related to an advanced research topic: a mathematical model of maze-solving by slime molds Reviewed

    M.Kawazoe

    21   2015.01

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Students' mental representations of geometric vectors and sets related to linear algebra Reviewed

    M.Kawazoe, M.Okamoto, T.Takahashi

    Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education International Group for the Psychology of Mathematics Education   1   2014.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • A continuity or discontinuity from whole number to decimal fraction and fraction in elementary school in Japan Reviewed

    M.Okamoto, M.Kawazoe, A.Kojima, S.Makioka

    Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education International Group for the Psychology of Mathematics Education   2   2014.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 数学を思考ツールとして用いる力を身につける授業の設計とその実践

    川添充, 岡本真彦

    日本数学教育学会誌 日本数学教育学会   95 ( 臨時増刊 )   2013.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • A practical study about mathematical mental representation test for university students Reviewed

    M.Kawazoe, M.Okamoto

    15th Biennial Conference Earli2013 Earli   2013.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Web-based system for after-class learning in college mathematics via computer algebra system Reviewed

    M.Kawazoe, T.Takahashi, K.Yoshitomi

    Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education ICMI   2   476 - 485   2013.03

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 文系大学生のための意味の理解をともなった数学授業に関するデザイン研究 Reviewed

    川添充, 岡本真彦, 大内本夫, 数見哲也, 吉冨賢太郎

    日本数学教育学会高専・大学部会論文誌 日本数学教育学会   20 ( 1 )   69 - 84   2013

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 2011年度数学コンピテンシーテストの分析ー自然数に関する論証問題についてー

    川添充, 水町龍一

    数学教育学会誌 数学教育学会   臨時増刊号   165 - 167   2012.09

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 数学学習システムのコンテンツ素材共有化のためのデータベース構築について

    吉冨賢太郎, 川添充

    教育システム情報学会講演論文集 教育システム情報学会   418 - 419   2012.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • A trial of assessment of abilities in mathematics of students in Japan

    R.Mizumachi, T.Misono, M.Kawazoe, Y.Namikawa

    Proceedings of ICME-12 ICMI   6866 - 6875   2012.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • A Development of Mathematical Mental Representation Test for University Students Reviewed

    M.Kawazoe, M.Okamoto

    Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education International Group for the Psychology of Mathematics Education   2012.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 学習目標データベースを基盤とする数学到達度評価システムの開発

    吉冨賢太郎, 川添充

    JSiSE Research Report 教育システム情報学会   27 ( 2 )   113 - 118   2012.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 線形代数における誤答パターンの分類とeラーニングへの応用 Reviewed

    川添充, 吉冨賢太郎

    第44回数学教育論文発表会論文集 日本数学教育学会   375 - 380   2011.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 線形代数の教授内容の関連性と指導のポイントに関する考察 Reviewed

    川添充, 岡本真彦, 高橋哲也

    2011年度日本認知科学会第28回大会 発表論文集 日本認知科学会   28   328 - 334   2011.09

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 日常的問題から始める数学教育の試み

    川添充

    日本リメディアル教育学会第7回全国大会発表予稿集 日本リメディアル教育学会   2011.09

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 大学初年次線形代数の理解パターンの分析 Reviewed

    川添充, 岡本真彦, 高橋哲也

    第43回数学教育論文発表会論文集 日本数学教育学会   807 - 812   2010.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • webMathematica を用いた Web 数学学習システムの構築

    川添充, 高橋哲也, 吉冨賢太郎

    日本数学教育学会誌 雑誌 日本数学教育学会   92   2010.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 授業時間外学習のための数学eラーニング・システムの構築とその効果

    川添充, 高橋哲也, 吉冨賢太郎

    日本リメディアル教育学会第6回全国大会発表予稿集 日本リメディアル教育学会   122 - 123   2010.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Construction of pairing-friendly hyperelliptic curves based on the closed formulae of the order of the Jacobian group Reviewed

    A.Comuta, M.Kawazoe, T.Takahashi, I.Yoshizawa

    IEICE Transactions 雑誌 電子情報通信学会   E93-A ( 6 )   2010.06

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Constructing New Differential Path and Algebraic Cryptanalysis for Full-SHA-1

    M.Sugita, M.Kawazoe, H.Imai

    電気情報通信学会技術研究報告 電子情報通信学会   109 ( 271 )   1 - 8   2009

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Pairing-friendly Hyperelliptic Curves with Ordinary Jacobians of Type y^2=x^5+ax Reviewed

    M.Kawazoe, T.Takahashi

    Lecture Notes in Computer Science 雑誌 Springer-Verlag   5209   164 - 177   2008.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Pairing-Friendly Elliptic Curves with Small Security Loss by Cheon's Algorithm Reviewed

    A.Comuta, M.Kawazoe, T.Takahashi

    Lecture Notes in Computer Science 雑誌 Springer-Verlag   4817   297 - 308   2007.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 線形代数の授業とWeb教材との連携 Reviewed

    浅山皓希, 川添充, 岡本真彦, 高橋哲也

    第40回数学教育論文発表会論文集 日本数学教育学会   721 - 726   2007.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Algebraic cryptanalysis of 58-round SHA-1 Reviewed

    M.Sugita, M.Kawazoe, L.Perret, H.Imai

    Lecture Notes in Computer Science 雑誌 Springer-Verlag   4593   349 - 365   2007.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Relation between the XL algorithm and Groebner basis algorithms Reviewed

    M.Sugita, M.Kawazoe, H.Imai

    IEICE Transactions on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences 雑誌 The Engineering Sciences Society   E89-A ( 1 )   11 - 18   2006.01

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Multiple supersingular elliptic fibers on elliptic surfaces Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Journal of Pure and Applied Algebra 雑誌 Elsevier   204   602 - 615   2006.01

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • webMathematicaによる仮説検証型高校数学教材

    浅山皓希, 川添充, 高橋哲也

    第38回数学教育論文発表会論文集 日本数学教育学会   779 - 780   2005.10

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Suitable Curves for Genus-4 HCC over Prime Fields: Point Counting Formulae for Hyperelliptic Curves of type y^2=x^(2k+1)+ax Reviewed

    M.Haneda, M.Kawazoe, T.Takahashi

    Lecture Notes in Comupter Science 雑誌 Springer-Verlag   3580   539 - 550   2005.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Comparison between XL and Groebner Basis Algorithms Reviewed

    G.Ars, J.-C. Faugere, M.Kawazoe, H.Imai, M.Sugita

    Lecture Notes in Computer Science 雑誌 Springer-Verlag   3329   338 - 352   2004.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Counting Points for Hyperelliptic Curves of type y^2=x^5+ax Reviewed

    E.Furukawa, M.Kawazoe, T.Takahashi

    Lecture Notes in Computer Science 雑誌   3006   26 - 41   2004.04

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 大学生の数学学習を支援するための仮説検証型数学教育システム

    川添充, 木村英司, 岡田真, 岡本真彦, 瀬田和久, 高橋哲也

    教育システム情報学会研究報告 教育システム情報学会   18 ( 4 )   27 - 32   2003.11

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • Multiple fibers on elliptic curves in positive characteristic Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    J. Math. Kyoto Univ. 雑誌 Kyoto University   40 ( 1 )   185 - 201   2000.12

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • A note on purely inseparable moriphisms from an elliptic ruled surface Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Arch. Math. 雑誌 Birkhauser   75 ( 6 )   422 - 429   2000.12

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Projectivity of torus fibre spaces over curves and multiple fibres Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Int. J. Math. 雑誌 WORLD SCIENTIFIC PUBL   7 ( 2 )   183 - 192   1996.04

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • A criterion for algebraicity for certain analytic elliptic surfaces Reviewed

    Mitsuru Kawazoe

    Math. Ann. 雑誌 Springer-Verlag   303 ( 4 )   771 - 779   1995.12

     More details

    Kind of work:Single Work  

▼display all

Books and Other Publications

  • 暗号から学ぶ代数学

    川添 充( Role: Sole author)

    技術評論社  2021.11  ( ISBN:978-4297125165

  • 思考ツールとしての数学 第2版

    川添充, 岡本真彦( Role: Joint author)

    共立出版  2021.01  ( ISBN:978-4-320-11438-8

     More details

    Responsible for pages:280  

  • Theory and Practice of New Mathematics Education

    H.Iwasaki, T.Mizoguchi, M.Kawazoe et al.( Role: Joint author)

    Minerva Shobo  2019.03  ( ISBN:9784623084296

     More details

    Responsible for pages:193-207  

  • 大学教育の数学的リテラシー

    ミシェル・アルティーグ, ベルナール・ホジソン, 清水美憲, 水町龍一, 川添充 他( Role: Joint author)

    東信堂  2017.03  ( ISBN:978-4-7989-1405-3

     More details

    Responsible for pages:31-53, 184-194  

  • 理工系新課程線形代数演習

    川添, 山口, 吉冨( Role: Joint author)

    培風館  2012.10 

  • 思考ツールとしての数学

    川添充, 岡本真彦( Role: Joint author)

    共立出版  2012.10 

  • 理工系新課程線形代数 ー基礎から応用までー 改訂版

    石井, 川添, 高橋, 山口( Role: Joint author)

    培風館  2011.12  ( ISBN:978-4563003425

     More details

    Responsible for pages:140  

  • 文部科学省先導的大学改革推進委託事業(平成18年度)報告書「今後の初年次教育の在り方に関する調査研究」

    大阪市立大学大学教育センター, 大阪府立大学総合教育研究機構( Role: Joint author)

    大阪市立大学, 大阪府立大学  2007.03 

     More details

    Responsible for pages:32  

  • 理工系新課程線形代数 ー基礎から応用までー

    石井, 川添, 高橋, 山口( Role: Joint author)

    培風館  2004.11 

     More details

    Responsible for pages:70  

▼display all

MISC

  • 高水準の数学的リテラシー教育ハンドブック International journal

    川添充, 落合洋文, 五島譲司, 小松川浩, 高木悟, 西誠, 羽田野袈裟義

    高水準の数学的リテラシー教育研究会   2023.03

     More details

    Authorship:Lead author   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 科研費研究成果報告 「高水準の数学的リテラシー」概念下の 教育デザイン・実施・継続的改善とその理論

    川添充 他

    科研費研究成果報告   2020.06

     More details

    Authorship:Lead author   Kind of work:Joint Work  

  • 書評「大学数学ことはじめー新入生のためにー」 International journal

    川添充

    数学通信   25 ( 1 )   86 - 89   2020.05

     More details

    Authorship:Lead author   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Proceedings of the International Workshop on Mathematics Education for Non-Mathematics Students Developing Advanced Mathematical Literacy

    M.Kawazoe et al.

    International Workshop on Mathematics Education for Non-Mathematics Students Developing Advanced Mathematical Literacy   2018.04

     More details

  • 現代人に必須の数学リテラシー科目のティーチング・ティップス International journal

    川添充

    大学教育学会誌   39 ( 1 )   76 - 80   2017.05

     More details

    Authorship:Lead author   Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • CRYPTO2003会議報告 International journal

    岩田哲, 大塚玲, 岡本栄司, 岡本健, 川添充, 杉田誠

    電気情報通信学会 電気情報通信学会技術研究報告   103 ( 417 )   33 - 39   2003.11

     More details

▼display all

Presentations

  • 獣害対策を題材としたPBLの紹介 Invited Domestic conference

    川添充

    2023年度 関東ブロック 第7回ワークショップ 「農学分野データサイエンス教育におけるPBLの事例と課題」  2024.03  数理・データサイエンス・AI教育強化拠点コンソーシアム

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:茨城大学(オンライン)  

  • 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握 −教科書分析を通して− Domestic conference

    川添充

    科研費フォーラム「算数・数学科カリキュラムの アラインメントに関する研究」  2024.02 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:主婦会館プラザエフ  

  • 大阪公立大学における活動紹介−数理・データサイエンス基礎教育としての数理モデリング演習の取り組み Invited Domestic conference

    川添充

    第8回数理・データ教育研究会「データサイエンス・AI教育における演習の実践」  2023.11  大阪大学数理・データ科学教育研究センター

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:大阪大学豊中キャンパス  

  • 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握 −教科書分析を通して− Domestic conference

    川添充

    科研費プレフォーラム「算数・数学科カリキュラムの アラインメントに関する研究」  2023.11 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:主婦会館プラザエフ  

  • Modelling tasks for non-STEM university students and the characteristics of their modelling process International conference

    Mitsuru Kawazoe, Koji Otaki

    The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21)  2023.09  The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA)

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Awaji-island, Japan  

  • Towards university/college teacher education: How to develop teacher’s skill to create mathematical modelling tasks? Domestic conference

    Mitsuru Kawazoe

    International Research Seminar on Mathematics Teacher Education and Professional Development  2023.09  Tatsuya Mizoguchi

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 活用志向の数学教育の理論と実践 Invited Domestic conference

    川添充

    教育数学の一側面 –高等教育における数学の多様性と普遍性–  2023.03  岡本和夫, 蟹江幸博, 清水勇二

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:京都大学数理解析研究所  

  • 数学の活用の視点から数学的知識の存在理由を捉える認識枠組みと教員の認識 Domestic conference

    川添充

    早稲田大学数学教育学セミナー  2021.10 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • A Pracitce Report on Mathematical Modellling Education for Humanities and Social Sciences Students Domestic conference

    Mitsuru Kawazoe

    2021年度数学教育学会秋季例会  2021.09  数学教育学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • A Practice Report on Mathematical Modelling Education for Humanities and Social Sciences Students International conference

    Mitsuru Kawazoe

    ICME-14  2021.07  ICMI

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • Epistemic States of University Mathematics Teachers in Mathematical Modelling Education International conference

    George Gotoh, Mitsuru Kawazoe, Hirofumi Ochiai

    ICME-14  2021.07  ICMI

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • Math E-learning Question Specification and XML Exporter for Stack by Using Visual Programming Language International conference

    Y.Nakamura, T.Nakahara, M.Kawazoe, K.Yoshitomi, T.Fukui, S.Shirai, K.Kato, T.Taniguchi

    ICME-14  2021.07  ICMI

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • Relation between understandings of linear algebra concepts in the embodied world and in the symbolic world International conference

    Mitsuru Kawazoe

    INDRUM2020  2020.09 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 数学的モデリング教育の難しさについて(II) Domestic conference

    川添充

    教員養成都城研究会(2019年度)  2019.12 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 数学的モデリング教育の難しさについて(I) Domestic conference

    川添充

    教員養成カリキュラム名古屋研究会  2019.11 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • Mathematics education using real-world problems International conference

    Mitsuru Kawazoe

    World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo (WERA2019)  2019.08 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

  • How to assess students’ learning in mathematics literacy education: An attempt to use students’ comments for assessment International conference

    M.Kawazoe

    The 11th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11)  2019.02  ERME

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

▼display all

Collaborative research (seeds) keywords

  • e-learning用数学教材開発に関する相談・技術指導

Outline of collaborative research (seeds)

  • 数学学習支援システムの開発

     More details

    数学学習を支援するための e-learning システムの開発。コンテンツ作成、システム設計など。

Grant-in-Aid for Scientific Research

  • 数学eラーニングのためのマルチモーダルな数式入力UIの研究と学習支援環境の構築

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2023

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念下の大学数学教育の実践的展開に関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2023

  • 移行期における学校数学カリキュラムのアラインメントに関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2023

  • 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2023

  • 解答過程解析を中心とする理数系eラーニングの分析・設計・運用に関する総合研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2023

  • 教育DXによる理数の学びシステムの開発と評価:学びの質の変革を目指して

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2023

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念に基づく大学数学教育の教授法の開発

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2022

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念下の大学数学教育の実践的展開に関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2022

  • 移行期における学校数学カリキュラムのアラインメントに関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2022

  • 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2022

  • 教育DXによる理数の学びシステムの開発と評価:学びの質の変革を目指して

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2022

  • 解答過程解析を中心とする理数系eラーニングの分析・設計・運用に関する総合研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2022

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念に基づく大学数学教育の教授法の開発

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2021

  • 解答過程解析を中心とする理数系eラーニングの分析・設計・運用に関する総合研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2021

  • 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2021

  • 移行期における学校数学カリキュラムのアラインメントに関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2021

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念に基づく大学数学教育の教授法の開発

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2020

  • 移行期における学校数学カリキュラムのアラインメントに関する総合的研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(A)  2020

  • 数学eラーニングコンテンツの標準化による異種システム間連携とクラウドサービス化

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2019

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念に基づく大学数学教育の教授法の開発

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2019

  • 数学eラーニングコンテンツの標準化による異種システム間連携とクラウドサービス化

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2018

  • 線形代数における諸概念の認知科学的分析に基づく教授モデルの開発

    Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)/(Exploratory)  2018

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念下の教育デザイン・実施・継続的改善とその理論

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2018

  • 数学eラーニングコンテンツの標準化による異種システム間連携とクラウドサービス化

    2017

  • 「高水準の数学的リテラシー」概念下の教育デザイン・実施・継続的改善とその理論

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2016

  • 線形代数における諸概念の認知科学的分析に基づく教授モデルの開発

    Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)/(Exploratory)  2015

  • Web数学学習システムの普及促進のための改良と汎用化

    2010

  • 楕円・超楕円曲線暗号に適した曲線について

    2010

  • 数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究

    2010

  • 楕円・超楕円曲線暗号に適した曲線について

    2009

  • 数学の概念理解を促進するeラーニング教材の開発と長期的評価についての研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2009

  • 正標数代数多様体の変形族の構造と標数0への持ち上げ可能性

    2008

  • 楕円・超楕円曲線暗号に適した曲線について

    2008

  • 数学接続教育教材の開発

    2007

  • 楕円・超楕円曲線暗号に適した曲線について

    2007

  • 正標数代数多様体の変形族の構造と標数0への持ち上げ可能性

    2007

  • 正標数代数多様体の変形族の構造と標数0への持ち上げ可能性

    2006

  • アーベル多様体の退化族の大域的構造と対数的微分形式

    2005

  • 数学Web教材による学習支援システムの開発

    2005

  • アーベル多様体の退化族の大域的構造と微分形式

    2004

  • 数学的思考から論理的思考への転移を導く教授プログラムの開発

    2004

  • 仮説検証型数学教育システムの実践的評価研究

    2004

  • 同種写像を用いた超楕円帰着による楕円曲線暗号のビット長圧縮に関する研究

    2004

  • アーベル多様体の退化族の大域的構造と微分形式

    2003

  • 画像情報を用いた仮説検証型数学学習支援システムの構築

    2003

  • 仮説検証型数学教育システムの開発・評価研究

    2003

  • 理系専門基礎教育のためのWebベース数学学習モジュールの開発

    2003

  • アーベル多様体の退化族の大域的構造と微分形式

    2002

  • 楕円曲線暗号の実用的構成法とアルゴリズムの高速化およびその実装

    2002

  • 多様体の退化と代数的構造

    2001

  • 多様体の退化と代数的構造

    2000

  • アーベル多様体の退化と大域的構造

    1999

  • 代数多様体の退化および正標数代数多様体に関する研究

    1999

  • アーベル多様体の退化と大域的構造

    1998

▼display all

Incentive donations / subsidies

  • 大川情報通信基金研究助成

    財団法人大川情報通信基金  2004

Outline of education staff

  • 基幹教育(数学、教養)
    理学部・理学研究科(学生指導)

Charge of on-campus class subject

  • 代数学入門

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 線形代数1

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 数理・データサイエンス基礎A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 線形代数2B

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 線形代数2A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 数理・データサイエンス基礎A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 代数学入門

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 線形代数1

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 数理・データサイエンス基礎A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 数理・データサイエンス基礎A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 線形代数2A/現

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • Calculus I

    2021    

  • Calculus II

    2021    

  • Introduction to Algebra

    2021    

  • Basic Mathematics II

    2021    

  • Basic Mathematics I

    2021    

  • Information Theory

    2021    

  • Cryptography

    2021    

▼display all

Faculty development activities

  • 数学FDミーティング開催(2回)   2023

  • 数学FDミーティング開催(2回)  2022

     More details

    数学の専任教員全員による数学FDミーティングを半期に一度開催

  • 数学オンラインテスト開発(線形代数)  2022

     More details

    MoodleのSTACKを利用して数学オンラインテストの開発・整備をおこなった。

  • 教科書執筆  2021

     More details

    思考ツールとしての数学 第2版 川添充, 岡本真彦 共立出版

  • FD関連映像資料作成  2021

     More details

    授業支援システムの使い方に関する初心者向け解説動画を作成した。

  • 数学オンラインテスト問題開発  2021

     More details

    授業支援システムの小テスト(STACK問題タイプ)として、微積分学I, IIおよび解析学基礎I, IIの1年間の内容を網羅する小テストの問題群を開発し、他の教員向けに共有した。

  • 数学オンライン授業作成支援サイト開設  2020

     More details

    数学オンライン授業作成のTips集を高等教育推進機構数学分野のWebサイト内に作成し、公開した。

  • FD関連セミナー講師  2019

     More details

    学内向け「Moodle実践講座」(2019.06.18開催)の講師

  • FD関連セミナー講師  2019

     More details

    学内向け「Moodle活用講座」(2019.06.04開催)の講師

  • FD関連シンポジウム講演  2012

     More details

    FDフォーラム数学分科会で講演

  • 演習書執筆  2012

     More details

    理工系新課程 線形代数演習 川添、山口、吉冨 培風館

  • 教科書執筆  2012

     More details

    思考ツールとしての数学 川添充、岡本真彦 共立出版

  • FD関連シンポジウム講演  2011

     More details

    第18回大学教育研究フォーラム出席・ラウンドテーブルで話題提供者として発表

  • 教科書執筆  2011

     More details

    理工系新課程 線形代数 改訂版 石井、川添、高橋、山口 培風館

▼display all

Number of papers published by graduate students

  • 2023

    Number of undergraduate student / college student presentations:Number of graduate students presentations:2

Number of instructed thesis, researches

  • 2023

    Number of instructed the graduation thesis:

    [Number of master's thesis reviews] (vice-chief):3

Social Activities

  • 教員研修講師

    2018.09

     More details

    立命館附属校・提携校「算数・数学授業研究会」の講師

  • その他公開講座 理学系研究科公開セミナー「計算アーキテクチャーと素因数分解」

    2018.04 - 2019.03

  • 出前講義 「あいまいさ」で測る「情報」のお話

    2016.04 - 2017.03

  • 高大連携 高大連携出張講義

    2014.04 - 2015.03

  • 出張講義 暗号って何だろう?

    2012.04 - 2013.03

  • 出張講義 暗号って何だろう?

    2011.04 - 2012.03

  • 出張講義 暗号って何だろう?

    2007.04 - 2008.03

▼display all

Media Coverage

  •   Newspaper, magazine

    2011.08

      More details

    読売新聞8月1日朝刊「科学MONDAY」コーナーで授業の取り組みが紹介された。

  •   Newspaper, magazine

    2011.02

      More details

    読売新聞2月5日「読者と記者の日曜便」コーナーにコメントが掲載された。

Visiting Lectures ⇒ Link to the list of Visiting Lectures

  • 暗号って何だろう?

    Category:Science (mathematics, physics, chemistry, biology, geology, biochemistry), Engineering (machinery, electronics / physics, electrical / electronics, electrical information, chemical biotechnology, architecture, cities (civil engineering / environment), material chemistry, aerospace, marine systems, applied chemistry, chemistry, materials)

     More details

    Audience:High school students, College students, Teachers, Researchers, General

    Keyword:暗号, 数学, 情報通信 

    暗号って一般人には無関係って思っていませんか?実は今の世の中は暗号なしでは暮らせないというくらい暗号のお世話になっているのです。そんな大切な暗号のしくみと、その基盤理論を支えている数学との関わりについてお話しします。

Academic Activities

  • a member of Topic Study Group Team (TSG3.2) in ICME-15

    Role(s): Planning, management, etc.

    2022.12 - 2024.12

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • a member of IPC for INDRUM2024 (International Network on Didactic Research in Univercity Mathematics)

    Role(s): Planning, management, etc., Panel moderator, session chair, etc., Peer review

    2022.11 - 2024.06

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • a member of Local Program Committee of ICIAM2023

    Role(s): Planning, management, etc.

    2021.12 - 2023.08

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 日本数学教育学会誌「数学教育」

    Role(s): Peer review

    2020.04 - Now

     More details

    Type:Peer review 

    審査件数:1件

  • 日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

    Role(s): Peer review

    2019 - Now

     More details

    Type:Peer review 

  • 国際会議ICME-14分科会(TSG45)副座長

    Role(s): Planning, management, etc.

    2018.04 - 2022.03

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

▼display all

Job title

  • Job title within the department

    2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    2022.04 - 2024.03

Other

  • 大阪公立大学国際基幹教育機構教授(大学統合による組織名変更)

    2022.04 - Now

  • 大阪府立大学高等教育推進機構教授

    2012.04 - 2022.03

  • 大阪府立大学総合教育研究機構准教授(職名変更)

    2007.04 - 2012.03

  • 大阪府立大学総合教育研究機構助教授

    2005.04 - 2007.03

  • 大阪府立大学総合科学部講師

    2000.04 - 2005.03

  • 大阪府立大学総合科学部助手

    1997.04 - 2000.03

▼display all