Updated on 2024/04/08

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Nakayama Yuji
 
Organization
Graduate School of Business Department of Global Business Professor
School of Business Department of Business
Title
Professor
Affiliation
Institute of Business

Position

  • Graduate School of Business Department of Global Business 

    Professor  2022.04 - Now

  • School of Business Department of Business 

    Professor  2022.04 - Now

Degree

  • 博士(経済学) ( Others ) (   Osaka Prefecture University )

  • 修士(経済学) ( Others ) (   University of Tokyo )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Economic policy  / Industrial Organization

  • Humanities & Social Sciences / Commerce  / Marketing Science

Research Interests

  • marketing science

  • industrial organization

  • 電子商取引

  • 産業組織論

  • 流通チャネル

  • ベイズ統計学

Research subject summary

  • 顧客関係管理

  • 小売マーケティング

  • 電子商取引

Research Career

  • customer relationship management

    Individual

    2015 - Now 

  • empirical analysis of retail scanner data

    Individual

    2004 - Now 

  • economic analysis of marketing channel

    Individual

    1995 - Now 

Professional Memberships

  • 日本オペレーションズ・リサーチ学会

    2005.09 - Now   Domestic

  • 日本商業学会

    2000.04 - Now   Domestic

  • 日本マーケティング・サイエンス学会

    1999.10 - Now   Domestic

  • 日本経済学会

    1996.04 - Now   Domestic

Committee Memberships (off-campus)

  • 「流通研究」編集委員   日本商業学会  

    2019 - 2023.05 

  • 研究委員   日本マーケティング・サイエンス学会  

    2015 - Now 

Awards

  • 学長顕彰

    2012.08   大阪府立大学  

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    Country:Japan

  • 学長顕彰

    2005.07   大阪府立大学  

     More details

    Country:Japan

  • 平成16年度データ解析コンペティション社会人部門最優秀賞

    2005.03   経営科学系研究部会連合協議会  

     More details

    Country:Japan

Job Career (off-campus)

  • Osaka Prefecture University   School of Economics

    2013.04 - Now

Papers

  • An Exploratory Study on the Clumpiness Measure of Intertransaction Times: How Is It Useful for Customer Relationship Management? Reviewed

    Yuji Nakayama, Nagateru Araki

    Advanced Studies in Classification and Data Science   329 - 339   2020.09( ISSN:1431-8814

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Publishing type:Part of collection (book)  

    DOI: 10.1007/978-981-15-3311-2_26

  • 不確実性な需要の下での価格戦略 : ニュースベンダー・モデルにおける再販価格維持,返品価格,リベート

    中山雄司

    経済論叢 雑誌 京都大学経済学会   192 ( 3 )   61 - 75   2018.07

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    Kind of work:Single Work  

  • 顧客関係管理研究の新動向 : 来店/購買間隔の不均一性を測るクランピネス指標

    中山雄司

    甲南経営研究 雑誌 甲南大学経営学会   57 ( 2 )   161 - 181   2016.12

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    Kind of work:Single Work  

  • When Is Dynamic Pricing Profitable for a Seller in the Presence of Strategic Consumers? A Re-examination of Cachon and Swinney (2009)

    Yuji Nakayama, Motonari Kurasawa, Tatsuhiko Nariu

    Discussion Paper New Series School of Economics, Osaka Prefecture University   2015.03

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    Kind of work:Joint Work  

  • Opening a Direct Digital Channel: the Impact of Versioning on the Physical Product Market with Heterogeneous Retailers

    Yuji Nakayama

    Discussion Paper New Series School of Economics, Osaka Prefecture University   2013.03

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 人工市場を用いたサービス普及の分析 : 新サービス導入における2種類のネットワーク外部性の影響比較 Reviewed

    小澤順, 中山雄司

    マーケティング・サイエンス 雑誌 日本マーケティング・サイエンス学会   19 ( 1 )   51 - 72   2011

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • インターネット時代のチャネル管理 -均衡と厚生- Reviewed

    成生達彦, 王海燕, 中山雄司

    経済研究 雑誌 岩波書店   61 ( 3 )   214 - 223   2010.07

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • ネットワーク外部性の働く市場における顧客シェア逆転のためのプレゼント戦略の有効性-スモールワールドネットワークモデルを用いた分析- Reviewed

    小澤順, 中山雄司

    知能と情報 : 日本知能情報ファジィ学会誌 雑誌 日本知能情報ファジィ学会   22 ( 2 )   178 - 189   2010.04

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • The impact of e-commerce: It always benefits consumers, but may reduce social welfare Reviewed

    Yuji Nakayama

    Japan and the World Economy 雑誌   21 ( 3 )   239 - 247   2009.08

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Estimating Consumer Demand for Music CD: A Bayesian Analysis Reviewed

    Yuji Nakayama,Tomonori Ishigaki, Nagateru Araki

    The Proceedings of Australian and New Zealand Marketing Academy Conference 2007 (CD-ROM) 雑誌 Australian and New Zealand Marketing Academy   2153 - 2159   2007.12

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    Kind of work:Joint Work  

  • 店舗内ブランド間競争を考慮したメーカーのためのブランド評価 Reviewed

    中山雄司,石垣智徳,荒木長照

    オペレーションズ・リサーチ 雑誌 日本オペレーションズ・リサーチ学会   51 ( 2 )   2006.02

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    Kind of work:Joint Work  

  • 百貨店の購買データを用いたコア商品の発見とプロモーション戦略 Reviewed

    森田裕之,中山雄司,荒木長照

    オペレーションズ・リサーチ 雑誌 日本オペレーションズ・リサーチ学会   49 ( 2 )   17 - 27   2004.02

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    Kind of work:Joint Work  

  • 流通機能の機関代替性に関する経済分析 Reviewed

    中山雄司

    流通研究 雑誌 日本商業学会   6 ( 1 )   13 - 30   2003.03

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    Kind of work:Single Work  

  • The Impact of e-Commerce and Its Implications in the Automobile Industry: A Social Welfare Approach Reviewed

    Yuji Nakayama

    International Journal of Automotive Technology and Management 雑誌 Inderscience Enterprises Ltd.   2 ( 2 )   159 - 176   2002.10

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Public Goods Provision under Imperfect Competition

    中山雄司

    Journal of Economics, Business and Law 雑誌 大阪府立大学経済学部   4   51 - 66   2002.03

     More details

    Kind of work:Single Work  

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Books and Other Publications

  • マネジメント講義ノート 増補版

    山本浩二, 上野山達哉, 大阪府立大学マネジメント研究会( Role: Joint author)

    白桃書房  2019  ( ISBN:978-4561257271

     More details

    Responsible for pages:103-114  

  • マネジメント講義ノート[増補版]

    山本, 浩二, 上野山, 達哉, 大阪府立大学マネジメント研究会( Role: Contributor)

    白桃書房  2019  ( ISBN:9784561257271

     More details

    Total pages:x, 229p  

    CiNii Books

  • マネジメント講義ノート

    山本浩二, 上野山達哉, 大阪府立大学マネジメント研究会( Role: Joint author)

    白桃書房  2017  ( ISBN:978-4561257004

     More details

    Responsible for pages:82-93  

  • 先を読むマーケティング

    中田 善啓, 西村 順二 他( Role: Joint author)

    同文舘出版  2016.03  ( ISBN:978-4495648015

     More details

    Responsible for pages:113-139  

  • ベイズ計量経済学ハンドブック[翻訳]

    照井伸彦 他( Role: Joint author)

    朝倉書店  2013.09  ( ISBN:978-4254290196

     More details

    Responsible for pages:221-297  

  • マーケティングの革新的展開

     ( Role: Joint author)

    同文館出版  2007.11 

     More details

    Responsible for pages:22  

  • 流通システムの構造分析

    中山雄司( Role: Sole author)

    大阪府立大学経済学部  2003.03 

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Charge of on-campus class subject

  • Basic Studies Seminar I

    2021    

  • Basic Studies Seminar I

    2021    

  • Basic Studies Seminar I

    2021    

  • Basic Studies Seminar I

    2021    

  • Reseach Seminar Series DIII

    2021    

  • Reseach Seminar Series DII

    2021    

  • Reseach Seminar Series DI

    2021    

  • Special Seminar IIIB

    2021    

  • Special Seminar IIIA

    2021    

  • Special Seminar IIB

    2021    

  • Special Seminar IIA

    2021    

  • Special Seminar IB

    2021    

  • Special Seminar IA

    2021    

  • Studies in Foreign Economic Literature B

    2021    

  • Studies in Foreign Economic Literature A

    2021    

  • Seminars IIB

    2021    

  • Seminars IIA

    2021    

  • Seminars IB

    2021    

  • Seminars IA

    2021    

  • Seminars IIB

    2021    

  • Seminars IIA

    2021    

  • Seminars IB

    2021    

  • Seminars IA

    2021    

  • Reseach Seminar Series MII

    2021    

  • Reseach Seminar Series MII

    2021    

  • Reseach Seminar Series MI

    2021    

  • Reseach Seminar Series MI

    2021    

  • Adavanced Seminar in Management Science

    2021    

  • Internship in Management Science

    2021   Practical Training  

  • Advanced Study of Marketing 1A

    2021    

  • Introduction to Management II

    2021    

  • Graduation Thesis Project in Management Science II

    2021    

  • Graduation Thesis Project in Management Science II

    2021    

  • Advanced Study of Marketing 1B

    2021    

  • Advanced Study of Marketing 1A

    2021    

  • Advanced Study of Marketing 2B

    2021    

  • Advanced Study of Marketing 2A

    2021    

  • Distribution Channel Analysis

    2021    

  • Advanced Study of Marketing 1B

    2021    

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Visiting Lectures ⇒ Link to the list of Visiting Lectures

  • 事例で学ぶ「流通」入門

    Category:Commerce (management, public management), Economics

     More details

    Audience:Junior high school students, High school students

    Keyword:流通 

    好きなマンガがiPadでも読めるようになったと想像して下さい。(1)iPadを買って,Webからダウンロードして読みますか。(2)それとも,これまで通りに本屋でマンガ本を買って読みますか。(1)を選ぶ人が多くなると,出版社・印刷・取次(卸)・書店(小売)で成り立っている出版流通が大きな影響を受けそうですね。Webを通じて様々な商品が買えるようになった現在,出版以外のその他の流通の仕組みも大きく変化しています。この講義では,流通に関する最新の事例を取り上げながら,流通の基本的な仕組みと今後の方向性を解説しま

Job title

  • Job title within the department

    Graduate School of Business 

    副研究科長  2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    School of Business 

    副学部長  2022.04 - 2024.03

  • Job title within the department

    Graduate School of Business 

    副研究院長  2022.04 - 2024.03