Updated on 2024/10/10

写真a

 
Morioka Jiro
 
Organization
Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences Professor
College of Sustainable System Sciences Department of Social Welfare and Education
Title
Professor
Affiliation
Institute of Sustainable System Sciences
Contact information
メールアドレス
Affiliation campus
Nakamozu Campus

Position

  • Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences 

    Professor  2023.04 - Now

  • Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences 

    Associate Professor  2022.04 - 2023.03

  • College of Sustainable System Sciences Department of Social Welfare and Education 

    Professor  2023.04 - Now

  • College of Sustainable System Sciences Department of Social Welfare and Education 

    Associate Professor  2022.04 - 2023.03

Degree

  • 博士(人間科学) ( Others )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education  / 教育哲学 教育思想史

  • Humanities & Social Sciences / Education

Research Interests

  • 他者

  • 優生学

  • 教育

Research subject summary

  • 教育学と障害学の架橋に向けた理論的研究

  • 教育と優生学に関する理論的研究

  • 教育における「他者」概念に関する研究

Research Career

  • 教育人間学

  • 教育思想史

  • 教育哲学

  • 教育学

    他者、優生学、特別支援教育、障害学 

Professional Memberships

  • 日本ホリスティック教育/ケア学会

    2012.06 - Now   Domestic

  • 関西教育学会

  • 日本教育学会

      Domestic

  • 教育哲学会

  • 教育思想史学会

Committee Memberships (off-campus)

  • 理事   日本ホリスティック教育/ケア学会  

    2023.06 - Now 

  • 監事   日本ホリスティック教育/ケア学会  

    2020.06 - 2023.05 

  • 平成28年度大阪府教科用図書選定審議会委員   大阪府教育委員会  

    2016.04 - 2017.03 

Awards

  • 教育思想史学会奨励賞

    2007.09   教育思想史学会  

     More details

    Country:Japan

Papers

  • Diversity and Opacity of the “Other” in Educational Relationships: A Critique of the “Metric Fixation” and the “Tyranny of Meritocracy” Reviewed

    Morioka Jiro

    Educational Studies in Japan   18 ( 0 )   41 - 54   2024( ISSN:18814832 ( eISSN:21875286

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:International journal  

    <p>This paper focuses first on the issue of measuring education. When we consider “education and equity,” we tend to quantify educational outcomes and compare these figures with others. While it is necessary to consider “equity” (or inequity) through comparisons with others, if we quantify the achievement of outcomes and evaluate the management of the organisation, we fall into a “metric fixation.” Next, the paper discusses the issue of meritocracy, presenting a perspective on abilities as social and communal rather than individual. Finally, it discusses the concept of “collaborative learning” as presented by the Central Council for Education Report of 2021. This report states the importance of respecting all others as valuable beings. In order to clarify the significance and value of the presence of others in educational relationships, the paper considers a certain high school discussion situation.</p><p>“Equity” in education cannot be realised by comparing personal figures on a particular scale. If we wish to realise “equity,” paradoxically, it is essential that we do not ask whether we are achieving “equity” through comparison with others. Being equally opaque to one another, being diverse, is essential for the realization of pleasurable “collaborative learning.”</p>

    DOI: 10.7571/esjkyoiku.18.41

  • A Critical Consideration about Alternatives to Educational and Human Views Being Oriented toward "Being Able to Do"

    ( 46 )   6 - 10   2022.08

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 「他者」に〈ふれる主体〉の生成―「奇跡の人」における「愛撫」に着目して Reviewed

    森岡次郎

    『教育哲学研究』 雑誌 教育哲学会   ( 124 )   2021.11

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 教育の先人に学ぶ 遠山啓「たのしい授業」を求めて

    森岡次郎

    教職研究 2020年11月号 雑誌 教育開発研究所   ( 579 )   2020.11

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Toyama Hiraku and Spwcial Needs Education Reviewed

    ( 15 )   2020.03

     More details

    Kind of work:Single Work  

    Repository URL: http://hdl.handle.net/10466/00016812

  • Hiraku Toyama's Educational Thought : Focusing on his Criticism of "Experience Unit Learning " Reviewed

    ( 14 )   31 - 57   2019.03

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 書評:杉田浩崇著『子どもの〈内面〉とは何か―言語ゲームから見た他者理解とコミュニケーション』

    森岡次郎

    近代教育フォーラム 雑誌 教育思想史学会   ( 27 )   161 - 164   2018.09

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 「多様な学び」をめぐる「自由」と子どもの「主体性」

    福若眞人,森岡次郎

    関西教育学会年報 雑誌 関西教育学会   ( 42 )   106 - 110   2018.08

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 優生学と障害者―「内なる優生思想」という問題

    森岡次郎

    αシノドス   2015.12

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 多様な学びを保障することの意義と課題―その法制化へ向けた検討を通して― Reviewed

    森岡次郎,吉田敦彦

    『ホリスティック教育研究』 雑誌 ホリスティック教育協会   ( 18 )   68 - 81   2015.02

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 生徒の作文能力の課題とその克服について―動画作文を教材として

    神徳圭二 森岡次郎

    関西教育学会年報 関西教育学会   ( 第37号 )   46 - 50   2013.06

  • 和田修二・皇紀夫・矢野智司編『ランゲフェルト教育学との対話―「子どもの人間学」への応答』

     

    関西教育学会研究紀要 関西教育学会   ( 12 )   70 - 74   2012.06

  • 「他者への欲望」からみた教育の倫理 ―障害者解放運動と障害学を経由して― Reviewed

     

    大阪大学大学院 人間科学研究科紀要 大阪大学大学院 人間科学研究科   37   149 - 170   2011.03

  • 「他者への欲望」からみた教育の倫理―障害者解放運動と障害学を経由して― Reviewed

     

      大阪大学大学院 人間科学研究科 博士学位論文   2010.03

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 障害者解放理論から「他者への欲望」へ

     

    近代教育フォーラム 雑誌 教育思想史学会   ( 18 )   2009.09

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 何が教育を可能にしてきたか

    岡部美香、森岡次郎、谷村千絵、久保田健一郎

    近代教育フォーラム 雑誌 教育思想史学会   ( 17 )   2008.09

     More details

    Kind of work:Joint Work  

  • 「受動的」な未来予測から「能動的」な価値の提示へ

     

    近代教育フォーラム 雑誌 教育思想史学会   ( 15 )   2006.09

     More details

    Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 「新優生学」と教育の類縁性と背反 ―「他者への欲望」という視座― Reviewed

     

    教育哲学研究 雑誌 教育哲学会   ( 93 )   2006.05

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • 「内なる優生思想」という問題―「青い芝の会」の思想を中心に― Reviewed

     

    大阪大学教育学年報 雑誌 大阪大学大学院 人間科学研究科 教育学系   ( 11 )   2006.03

     More details

    Kind of work:Single Work   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • 他者論の行方―生命、メディア、あるいは、不在の刻印―

    久保田健一郎、森岡次郎、谷村千絵、藤田雄飛

    近代教育フォーラム 雑誌 教育思想史学会   ( 14 )   2005.09

     More details

    Kind of work:Joint Work  

▼display all

Books and Other Publications

  • 教育の〈不可能性〉と向き合う―優生思想・障害者解放運動・他者への欲望

    森岡次郎( Role: Sole author)

    大阪公立大学共同出版会  2022.03  ( ISBN:9784909933331

     More details

    Total pages:170   Book type:Scholarly book

  • 教育とケアへのホリスティック・アプローチ 共生/癒し/全体性

    吉田敦彦・河野桃子・孫美幸編( Role: Joint author ,  第8章「全体性」という困難―エマニュエル・レヴィナス『全体性と無限』を中心に―)

    勁草書房  2024.07  ( ISBN:978-4326251766

     More details

    Total pages:288   Responsible for pages:161-179   Book type:Scholarly book

  • SDGs for Well-being

    Osaka Metropolitan University, School of Social Welfare, Education, College of Sustainable, System Sciences,Representative, Naohiro Ii( Role: Joint author ,  Chapter 3 Perspectives on the SDGs -Through the educational practice of Toshiko Toriyama-)

    2023.08 

  • 実践につながる教育原理

    國崎大恩・藤川信夫 編著( Role: Joint author ,  第9章 教育から「暴力」を取り除くことは可能だろうか?―「教育における暴力」について)

    北樹出版  2022.04 

     More details

    Total pages:196   Responsible for pages:135-149  

  • 人生が輝くSDGs

    大阪公立大学現代システム科学域 教育福祉学類編集委員会編( Role: Joint author ,  第3章 SDGsを語る視座―鳥山敏子の教育実践を通して)

    せせらぎ出版  2022.04 

     More details

    Total pages:310   Responsible for pages:37-49  

  • 子どもと教育の未来を考えるⅡ

    岡部美香, 佐々木暢子, 高田俊輔, 森岡次郎, 上林梓, 近藤凜太朗, 知念渉, 馬上美知, 藤高和輝, 髙橋舞, 古波蔵香( Role: Joint author)

    北樹出版  2017.10 

  • 教育思想事典 増補改訂版

    松浦良充 他 教育思想史学会編( Role: Joint author)

    勁草書房  2017.09 

  • 教育福祉学の挑戦

    関川芳孝,山中京子,中谷奈津子 他( Role: Joint author)

    せせらぎ出版  2017.03 

  • 新・人間と教育を考える―教育問題の本質と教育哲学

    國崎大恩,渋谷亮,藤田雄飛,森岡次郎,久保田健一郎,丸田健,高松みどり,近藤和敬,中戸義雄( Role: Joint author)

    学術図書出版社  2013.04 

  • 教育福祉学への招待

     ( Role: Joint author)

    せせらぎ出版  2012.03  ( ISBN:978-4-88416-209-2

     More details

    Responsible for pages:39-51  

  • 不確実性の時代に向けての教育原論 ―教育の原理と実践と探究―

     ( Role: Joint author)

    学術図書出版社  2011.04  ( ISBN:978-4-7806-0246-3

     More details

    Responsible for pages:194-206  

  • 新教育職の研究

     ( Role: Joint author)

    学術図書出版  2009.04 

  • 教育人間学の展開

     ( Role: Joint author)

    北樹出版  2009.01 

  • 教育学における優生思想の展開

     ( Role: Joint author)

    勉誠出版  2008.02 

  • 探究・教育原論-人間形成の解明と広がり

     ( Role: Joint author)

    学術図書出版  2005.03 

▼display all

MISC

▼display all

Presentations

  • 「設計的教育観」を問い直す Invited Domestic conference

    森岡次郎

    教育哲学会第67回大会 課題研究  2024.09  教育哲学会

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:早稲田大学  

  • 「できる」ようになることを志向する教育観・人間観に対するオルタナティブの探究 Domestic conference

    森岡次郎、福若眞人

    関西教育学会第73 回大会  2021.11 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • ウイズ・コロナ時代の学び方・働き方 Domestic conference

    吉田 敦彦、辻 正矩、中尾 安余、中尾 由香、森岡 次郎、藤根 雅之、佐野 稔、矢吹 卓也

    第7回多様な学び実践研究フォーラム  2020.09 

  • 教育の「実現不可能性」にどのように向き合うか―教育関係における能力観・人間観を問い直す Domestic conference

    森岡次郎 福若眞人

    日本教育学会第79回大会  2020.08 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 生徒の作文能力の課題とその克服について―動画作文を教材として Domestic conference

    神徳圭二 森岡次郎

    関西教育学会第64回大会  2012.11  関西教育学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 障害者解放理論から「他者への欲望」へ Invited Domestic conference

    森岡次郎

    教育思想史学会第18回大会  2008.09  教育思想史学会

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • 遺伝子改造の「実現可能性」と教育の「実現不可能性」 Domestic conference

    森岡次郎

    教育思想史学会第17回大会  2007.09  教育思想史学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 新優生学と教育に関する一考察 Domestic conference

    森岡次郎

    教育哲学会第48回大会  2005.10  教育哲学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 教育学における「他者」問題に関する一考察―生命に関する議論を手がかりに― Domestic conference

    森岡次郎

    教育哲学会第47回大会  2004.10  教育哲学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 生殖医療と「他者」問題―「他者への欲望」という視座― Domestic conference

    森岡次郎

    教育思想史学会第14回大会  2004.09  教育思想史学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 教育学における「他者」問題に関する一考察 Domestic conference

    森岡次郎

    関西教育学会第55回大会  2003.10  関西教育学会

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

▼display all

Outline of collaborative research (seeds)

  • 教育と福祉の実践的課題克服に向けた理論研究

Grant-in-Aid for Scientific Research

  • 政治学との接合による規範的教育学の再構築

    2022

  • 「他者への欲望」という視座からみた特別支援教育実践の分析

    2022

  • オルタナティブ教育の新展開を踏まえた「ホリスティック教育/ケア」の原理的研究

    2022

  • 政治学との接合による規範的教育学の再構築

    2021

  • 政治学との接合による規範的教育学の再構築

    2020

  • 「他者への欲望」という視座からみた特別支援教育実践の分析

    2020

  • 「他者への欲望」という視座からみた特別支援教育実践の分析

    2019

  • 「他者への欲望」という視座からみた特別支援教育実践の分析

    2018

  • 「他者への欲望」という視座からみた特別支援教育実践の分析

    2018

▼display all

Charge of on-campus class subject

  • 未来デザイン計画演習

    2024   Intensive lecture   Undergraduate

  • 生涯学習支援

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • 教育福祉ゼミナールC

    2024   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉ゼミナールA

    2024   Weekly class   Undergraduate

  • 生涯学習概論

    2024   Intensive lecture   Undergraduate

  • 人間科学特殊講義C

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育人間学特論A

    2024   Weekly class   Graduate school

  • 教育実践特論

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究1

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 現代システム科学特別演習1

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別演習1

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究3

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 初年次ゼミナール

    2024   Weekly class   Graduate school

  • 人間科学特別研究VII

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究V

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育福祉学演習I

    2024   Intensive lecture   Undergraduate

  • 人間科学特別演習1

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究3

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究1

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育人間学特論A

    2022   Weekly class   Graduate school

  • 教育実践特論

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 現代システム科学特別演習1

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育福祉ゼミナールA

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 生涯学習支援

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉ゼミナールC

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉学演習I

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 人間科学特別演習2

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究4

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育福祉ゼミナールB

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 教育福祉学概論II

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 教育福祉の諸問題C(多文化共生)

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 教育福祉フィールドワークIII

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 教育人間学特論B

    2022   Weekly class   Graduate school

  • 教育問題特論

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 人間科学特別研究2

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 現代システム科学特別演習2

    2022   Intensive lecture   Graduate school

  • 教育の思想と歴史

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 未来デザインインターンシップ

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉学演習II

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉学卒業研究

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • 教育福祉ゼミナールD

    2022   Intensive lecture   Undergraduate

  • Fieldwork in Social Welfare & Education III

    2021    

  • Special Topics in Educational Issues

    2021    

  • Special Topics in Educational Practices

    2021    

  • Seminar in Social Welfare & Education F

    2021    

  • Seminar in Social Welfare & Education E

    2021    

  • Seminar in Social Welfare & Education D

    2021    

  • Seminar in Social Welfare & Education C

    2021    

  • Graduation Thesis

    2021    

  • Advanced Seminar in Social Welfare & Education II

    2021    

  • Advanced Seminar in Social Welfare & Education I

    2021    

  • Life-long Learning and Social Support

    2021    

  • Special Topics in Philosophy of Education B

    2021    

  • Special Topics in Philosophy of Education A

    2021    

  • Special Topics in Interdisciplinary Approaches to Human Sciences

    2021    

  • First Year Seminar

    2021    

  • Social Welfare & Education II

    2021    

  • Theory and History of Education

    2021    

  • Seminarin Social Welfare & Education B

    2021    

  • Seminar in Social Welfare & Education A

    2021    

  • Special Topics in Social Welfare & Education C (Multicultural Coexistence)

    2021    

▼display all

Faculty development activities

  • 大阪公立大学 第1回FD研究会 発表  2022

     More details

    現代システム科学域における学際的な教育の試み

Number of instructed thesis, researches

  • 2023

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:11

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):[Number of instructed the Master's Program] (letter term):2

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):1

    [Number of doctoral thesis reviews] (chief):[Number of doctoral thesis reviews] (vice-chief):0

  • 2022

    Number of instructed the graduation thesis:Number of graduation thesis reviews:10

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):

    [Number of master's thesis reviews] (chief):[Number of master's thesis reviews] (vice-chief):1

Original item・Special report (Education Activity)

  • 2023

      More details

    Original item:現代システム科学域 未来デザインコースメンター教員
    メンター学生2名

  • 2022

      More details

    Original item:現代システム科学域 学域単位入学生 学生アドバイザー

Social Activities ⇒ Link to the list of Social Activities

  • 生涯学習概論

    2012.04 - 2013.03