Updated on 2024/04/16

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Morita Kohei
 
Organization
Faculty of Liberal Arts, Sciences and Global Education Associate Professor
Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences
Title
Associate Professor
Affiliation
Institute of Liberal Arts, Sciences and Global Education

Position

  • Faculty of Liberal Arts, Sciences and Global Education 

    Associate Professor  2022.04 - Now

  • Graduate School of Sustainable System Sciences Division of Sustainable System Sciences 

    Associate Professor  2022.04 - Now

Degree

  • 博士(文学) ( Osaka University )

  • 修士(文学) ( Osaka University )

  • 学士(文学) ( Osaka University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Research Interests

  • 現代日本語文法

  • ライティング教育

Research subject summary

  • 現代日本語の動詞の中止形の記述的研究

Professional Memberships

  • 日本語学会

    2011 - Now   Domestic

  • 日本語文法学会

    2014 - Now   Domestic

  • 日本語教育学会

    2017 - Now   Domestic

Job Career (off-campus)

  • Osaka Metropolitan University   Faculty of Liberal Arts, Sciences and Global Education

    2022.04 - Now

  • Osaka Prefecture University   Faculty of Liberal Arts and Sciences

    2021.04 - 2022.03

  • Kansai University   Faculty of Foreign Language Studies

    2020.04 - 2022.03

  • Kobe University   Center for International Education, Institute for Promoting International Partnerships

    2019.10 - 2021.03

  • Osaka Prefecture University

    2019.04 - 2019.09

  • Kobe University   Center for International Education, Institute for Promoting International Partnerships   Project Assistant Proffesor

    2016.11 - 2019.03

  • Kobe University   International Student Center   Part-time Lecturer

    2014.10 - 2016.10

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Education

  • Osaka University   Graduate School, Division of Letters   The second semester of doctoral program   Graduated/Completed

    2011.04 - 2017.09

  • Osaka University   Graduate School, Division of Letters   The first semester of doctoral program   Graduated/Completed

    2009.04 - 2011.03

  • Osaka University   Faculty of Literature   Bachelor's Course   Graduated/Completed

    2005.04 - 2009.03

Papers

  • Reflection on Japanese Culture B 2022: In Reference to Exploring Japanese Literature and Language

    Morita Kohei

    23   57 - 77   2024.03

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   International / domestic magazine:Domestic journal  

    Repository URL: https://doi.org/10.24729/0002000665

  • シテとシテカラが表す意味の比較―出来事の継起的関係を表す場合に注目して―

    森田耕平

    言語文化学研究   19   17 - 49   2024.03

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Reflection on Japanese Culture A 2022

    Morita Kohei

    22   47 - 65   2023.03( ISSN:1347-8966

     More details

    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 動詞の第二中止形のアスペクトと述語らしさ―シテイテとシテの比較―

    森田耕平

    現代日本語研究 雑誌 大阪大学日本語学研究室   ( 13 )   2021.12

     More details

    Kind of work:Single Work  

  • Online Support Program for Academic Writing in Japanese: A Report

    ( 5 )   23 - 43   2021.03( ISSN:2432-7603

  • 日本在留外国人に対する防災教育と災害時支援における課題 防災ワークショップの参加者の反応から

    藤田 さやか, 立部 知保里, 森田 耕平, 中水 かおる

    国際保健医療   35 ( 1 )   39 - 47   2020.03( ISSN:0917-6543

     More details

    目的 独立行政法人日本学生支援機構の委託事業の一環として、2017年12月に兵庫県内で、産官学連携による「留学生・在住外国人と日本人学生・日本人がともに学ぶ防災ワークショップ(以下、ワークショップ)」を開催し、避難所における災害時の健康被害の予防および生活の維持を軸にした避難所体験を企画した。日本在留外国人の防災教育における課題と備えの支援の検討につながる資料とすることを目的とし、参加者に質問紙調査を行ったため報告する。方法 ワークショップの参加者に、避難所における健康問題に関する知識の有無、避難所内での健康相談を体験した感想などについて質問紙で回答を得た。結果 ワークショップ参加者48名中25名(外国籍14、日本国籍11)から回答が得られた。回答者の約半数が、避難所における心身の健康問題をワークショップに参加したことで知ったと答えた。回答者の48%が避難所における健康相談の体験をし、そのうち外国籍者は相談時の困難性として「言葉やコミュニケーション」「日本の医療や医療用語の理解のなさ」を挙げた。また体験者は「避難所に看護職がいることを知ることができた」「自分の健康状態を知ることができた」など、日本の災害時の避難所における医療体制や疾患に対する知識を得たほか、「安心する」「不安が解決できる」という感覚を持つことができた。避難所での健康維持のために必要な支援について、外国籍参加者からは、薬・衛生環境や基本的な生活資源などの物的支援、身体面精神面のサポート、情報提供と共有に関するニーズが挙げられた。考察 日本在留外国人に対し、災害後の中長期的な避難生活を想定した訓練の実績はなかったが、本ワークショップは多領域の専門家を含む産官学連携による開催であり、外国人の災害時の生活健康課題に対し網羅的に内容を検討することができた。レクチャーや避難所での生活体験を通した平時との生活の変化や健康面への影響の理解および、健康相談の体験を通した言語面や自身の健康状態への課題の発見が、災害時を想定した具体的な支援ニーズをもたらしたものと考える。外国人は言語面の不安から相談を躊躇する傾向があり、不安を軽減するため避難所における支援体制や診療体制を明確にして提示すること、使用頻度の多い医療用語や病名・症状、および健康指導内容などは多言語化しておく必要がある。(著者抄録)

  • Meanings and Functions of Ite as the Second Non-Finite Form of an Existential Verb

    ( 4 )   1 - 32   2020.03( ISSN:2432-7603

  • A Report on Japanese-Language Academic Writing for International Students at Hyogo International House

    森田 耕平

    神戸大学留学生教育研究 = Research bulletin:Kobe University international student education   ( 3 )   35 - 60   2019.03( ISSN:2432-7603

     More details

  • Project for the Promotion of International Student Education and International Exchange in the Region by Kobe University

    川上 尚恵, 朴 鍾祐, 森田 耕平, 河合 成雄

    神戸大学留学生教育研究 = Research bulletin:Kobe University international student education   ( 2 )   53 - 78   2018.03( ISSN:2432-7603

     More details

  • Meanings and functions of the second non-finite form of verbs : An analysis of verbs which express change in posture

    Morita Kohei

    阪大日本語研究   ( 28 )   23 - 51   2016.02( ISSN:0916-2135

     More details

  • Meaning and Function of Non-Finite Forms of Verbs in Durative Aspect : Comparing Shiteite and Shiteori Forms

    森田 耕平

    日本語の研究   12 ( 1 )   18 - 34   2016.01( ISSN:1349-5119

     More details

    <p>There are two types of non-finite forms of verbs in the durative aspect in Japanese, namely, <i>shiteite</i> and <i>shiteori</i>. These are marked forms as opposed to the <i>shite</i> and <i>shi</i> form respectively. This paper examines the grammatical properties of these two similar forms by investigating examples of usage in texts.</p><p> Both these forms indicate the simultaneity of two or more events in mutual relation with the aspect of a finite verbal predicate to which non-finite forms are subordinate.</p><p> There is a certain sentence pattern in which only the <i>shiteite</i> form can be used. The syntactic features of this type of sentence are as follows: the finite predicate has a perfective aspect, the subject of two verbs is the same, and the <i>shiteite</i> form indicates an action or state as a situation where the main event occurs incidentally (but is not defined as a conditional meaning).</p><p> This fact suggests that the two forms have distinguishable functions as a component of a sentence. The <i>shiteori</i> form is used more frequently to express the paratactic relation of two events as a second verbal predicate. The <i>shiteite</i> form is used to express a subsidiary relation to the finite verbal predicate, indicating a subordinate event circumstantial to the occurrence of the main event, although it can also be used in a paratactic structure.</p><p> This subsidiary function of the <i>shiteite</i> form in a sentence is different from that of the <i>shite</i> form, which is a more basic form of the non-finite forms of verbs. The <i>shite</i> form can be used to modify the main event by indicating the manner of action, losing its aspectual meaning as an independent event; however, the <i>shiteite</i> form cannot play this role because it has an independent aspectual meaning, although both <i>shiteite</i> and <i>shite</i> act as a subsidiary component in the sentence.</p>

    DOI: 10.20666/nihongonokenkyu.12.1_18

    CiNii Article

  • Meanings of the second non-finite form of verbs : Focusing on aspect and verb types

    Morita Kohei

    阪大日本語研究   ( 27 )   83 - 108   2015.03( ISSN:0916-2135

     More details

  • Japanese language maintenance and shift within the Okinawan communities in Brazil and Bolivia

    Shiraiwa Hiroyuki, Morita Kohei, Saito Miho, Park Sooyun, Mori Koichi, Kudo Mayumi

    Handai Nihongo kenkyu   ( 23 )   1 - 31   2011.02( ISSN:0916-2135

     More details

  • Language contact in colonia Okinawa, Bolivia

    Shiraiwa Hiroyuki, Morita Kohei, Oshida Emiko, Kudo Mayumi

    Handai Nihongo kenkyu   ( 22 )   11 - 41   2010.02( ISSN:0916-2135

     More details

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MISC

  • 三木鉄夫名誉教授航空工学関係資料

    森田 耕平

    大阪公立大学史紀要   2   65 - 72   2023.10( ISSN:2758-6340

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    大阪公立大学史紀要. 2023, 2, P.65-72

    DOI: 10.24729/0002000195

    Other URL: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I033150169

  • 留学生のための日本語アカデミックライティングラボ 2020年度活動報告書

    松元実環, 齊藤優, 倉橋佑輔, 假谷祥子, 下中隆太郎, 杉原健, 山下泰生, 森田耕平

    2021.03

  • 留学生のための日本語アカデミックライティングラボ2019年度活動報告書

    井上高輔, 梶田真生, 森田耕平

    2020.03

  • 兵庫国際交流会館でのライティング支援 : 神戸大学の取り組み (特集 留学生に対する学習面での日本語サポート)

    森田 耕平

    大学時報 = University current review   68 ( 388 )   36 - 43   2019.09( ISSN:0288-1748

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii Article

  • 動詞中止形の継続相シテイテとシテオリの比較分析 : シテオリの用いにくい場合を中心に(口頭発表・午後の部,日本語学会2011年度春季大会研究発表会発表要旨)

    森田 耕平

    日本語の研究   7 ( 4 )   186 - 186   2011.10

     More details

Presentations

  • 動詞の第二中止形シテとシテイテの使い分け

    森田耕平

    日本語教育誤用例研究会5月例会  2021.05 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • シテカラとシテの使い分けについて:出来事の継起的な関係を表す場合に注目して

    森田耕平

    実在の誤用に基づく類義表現研究会1月例会  2022.01 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

Charge of on-campus class subject

  • 現代システム科学特別演習1

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 現代システム科学特別演習2

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 言語文化学特別研究1

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 言語文化学特別研究2

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 応用言語学特論A

    2023   Weekly class   Graduate school

  • グローバル言語学特論B

    2023   Weekly class   Graduate school

  • 応用言語学特殊講義

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • SDGs特別演習

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 日本語1A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語1B

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語2A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語2B

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語3A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語3B

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本事情A

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 日本事情B

    2023   Weekly class   Undergraduate

  • 応用言語学特論B

    2022   Weekly class   Graduate school

  • グローバル言語学特論B

    2022   Weekly class   Graduate school

  • 日本語1A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語1B

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本事情A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語2A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語2B

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語3A

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本語3B

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • 日本事情B

    2022   Weekly class   Undergraduate

  • Special Topics in Regional Languages and Cultures C

    2021    

  • Japanese Culture B

    2021    

  • Japanese Culture A

    2021    

  • Advanced Japanese Expression and Reading II

    2021    

  • Advanced Japanese Expression and Reading I

    2021    

  • First Year Seminar

    2021    

  • Advanced Japanese Conversation II

    2021    

  • Advanced Japanese Conversation I

    2021    

  • Intermediate Japanese Expression and Reading II

    2021    

  • Intermediate Japanese Expression and Reading I

    2021    

  • Intermediate Japanese Conversation II

    2021    

  • Intermediate Japanese Conversation I

    2021    

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Charge of off-campus class subject

  • -

    2020.04
    -
    2022.03
    Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

  • -

    2020.04
    -
    2022.03
    Institution:Kansai University

  • -

    2020.04
    -
    2022.03
    Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

  • 日本文化演習Ⅱb

  • 日本事情IB

  • 中級日本語ⅡD

  • 中級日本語ⅠD

  • 集中日本語初級

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Number of instructed thesis, researches

  • 2022

    [Number of instructed the Master's Program] (previous term):

    [Number of master's thesis reviews] (chief):

Original item・Special report (Education Activity)

  • 2023

      More details

    Original item:学内での正課外の教育活動

    Special report:大学院生のための初級日本語クラス

Social Activities

  • ライティング基礎セミナー

    2022.11 - 2022.12

     More details

    SDGs:

    Type:Seminar, workshop

  • ライティング基礎セミナー

    2021.04 - 2022.03

Foreigner acceptance

  • 2024

    International Students :10

  • 2023

    International Students :10