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SHIMIZU AYA
 
Organization
Graduate School of Nursing Department of Nursing Associate Professor
School of Nursing Department of Nursing
Title
Associate Professor
Affiliation
Institute of Nursing
Contact information
メールアドレス
Affiliation campus
Habikino Campus

Position

  • Graduate School of Nursing Department of Nursing 

    Associate Professor  2023.04 - Now

  • School of Nursing Department of Nursing 

    Associate Professor  2023.04 - Now

Degree

  • 博士(保健学) ( Kobe University )

  • 修士(看護学) ( St. Luke's College of Nursing )

  • 学士(看護学) ( Kobe University )

Research Areas

  • Life Science / Lifelong developmental nursing

Research Career

  • 早産児の体動から状態理解につながるNICUに入院する家族のための養育支援ツール

    2020.04 - Now 

  • 全国の周産期母子医療センター新生児集中治療室の看護体制とケア実践に関する実態調査

    新生児集中ケア認定看護師 

    2018.04 - 2020.03 

  • 新生児集中治療室に入院する子どもの家族向けヘルスリテラシー向上をめざすツール開発

    Joint Research in Japan

    2017.04 - 2023.03 

  • クベース内の音環境の改善から早産児のストレス低減をめざすディベロップメンタルケア

    Joint Research in Japan

    2014.04 - 2017.03 

  • 子ど も虐待予防における多職種協働の実質化:保健・医療・福祉専門職の協働

    Joint Research in Organization

    2014.04 - 2016.03 

Professional Memberships

  • 一般社団法人 日本生活支援工学会

    2022.04 - Now

  • 公益社団法人 日本母性衛生学会

    2017.04 - Now   Domestic

  • 公共社団法人 日本看護科学学会

    2008.04 - Now   Domestic

  • 一般社団法人 日本新生児看護学会

    2005.04 - Now   Domestic

  • 一般社団法人 日本助産学会

    2002.04 - Now   Domestic

Committee Memberships (off-campus)

  • 理事   一般社団法人 日本新生児看護学会  

    2017.04 - Now 

  • 専任査読委員   一般社団法人 日本助産学会  

    2019.04 - Now 

  • 和文編集委員会専任査読委員   公益社団法人 日本看護科学学会  

    2020.10 - Now 

  • 代議員   一般社団法人 日本生活支援工学会  

    2023.04 - Now 

  • 一般社団法人 日本助産学会 専任査読委員   一般社団法人 日本助産学会  

    2023.04 - 2025.03 

  • 教育委員   京都府看護協会  

    2021.06 - 2023.03 

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Awards

  • 神戸大学名谷保健科学賞

    2017.03   神戸大学大学院保健学研究科   クベース収容された早産児を取り囲む音環境

  • 学術最優秀賞

    Shimizu Aya

    2011.11   日本新生児看護学会   NICUで受けた看護実践に対する家族の認識 ファミリーセンタードケアとエンパワーメントに焦点をあてて

Papers

  • 臨床実習前シミュレーション教育で使用した教育用電子カルテに対する学生の評価

    野島 敬祐, 川村 晃右, 松本 賢哉, 清水 彩, 梶谷 佳子, 奥野 信行, 岡田 純子

    看護教育研究学会誌   14 ( 2 )   41 - 48   2022.12( ISSN:1883-2822

     More details

    シミュレーション教育で活用した教育用電子カルテに対する学生の評価を明らかにするために、教育用電子カルテの有用性や得られた学びについて、看護学科3年生56名にwebアンケートを実施した。分析の結果、8つの項目の平均点は、4.46~3.73であった。学びとして【電子カルテの仕組みや操作方法】、【臨床実習や臨床現場での情報収集のイメージ】、【情報量の多い電子カルテから情報収集する工夫】、【目的をもった情報収集】、【療養経過を意識した情報収集】、【電子カルテからの情報収集に時間をかける必要性】が抽出された。教育用電子カルテを導入することで、病院実習のイメージ化、クリティカルシンキング能力向上に繋がる意図的な情報収集を学ぶことができる可能性がある。一方で、前もって教育用電子カルテの使い方や意図的な情報収集を学べる段階的な学習支援が必要であると示唆された。(著者抄録)

  • 全国の周産期母子医療センター新生児集中治療室の看護体制とケア実践に関する実態調査

    清水 彩, 宇藤 裕子, 内田 美恵子, 木下 千鶴, 小西 美樹, 関森 みゆき, 藤本 紗央里, 村木 ゆかり

    日本新生児看護学会誌   28   16 - 23   2022.05( ISSN:1343-9111

     More details

    【背景・目的】周産期母子医療センターは日本の新生児医療のアウトカム改善に貢献してきた。一方で、医師との協働やケアの標準化は喫緊の課題となっている。そのため、新生児科医と協働する看護師の診療補助やケアの現状について明らかにすることを目的とした。【方法】2018(平成30)年10月23日~2019(平成31)年2月3日を調査期間とし、周産期母子医療センター計179施設(総合:55施設と地域:124施設)より、自記式質問紙調査(郵送法)の回答を得た(回収率43.8%)。調査内容は、施設特性、教育・研究体制、従事する職種、母子へのケア内容で構成された。【結果】新生児病床への入院受け入れの在胎週数の基準について、分析対象施設の全体の平均は25.3±6.1週であった。新生児集中ケア認定看護師170名が、周産期母子医療センター102施設にて従事していた。認定看護師の他、薬剤師、臨床工学技士、理学療法士、臨床心理士等が定期的に新生児集中治療室を巡回する等の多職種連携が進んでいた。新生児集中ケア認定看護師が配置された施設では、看護師による入院児への診療補助と療養支援について、医師との協働が進んでいた。また、児の家族の要望を尊重したファミリーセンタードケアに即した対応がなされ、養育期等における新生児とその家族へのケアを含めた取り組みも図られていた。今後、児の健やかな成長発達と家族の養育行動の支援がさらに充実するように、多施設連携での取り組みを強化していく必要がある。(著者抄録)

  • 「NICUに入院している新生児の痛みのケアガイドライン」委員会 ガイドライン普及に関する全国調査

    小澤 未緒, 清水 彩, 米澤 かおり, 有光 威志, 諌山 哲哉, 窪田 昭男, 側島 久典, 田中 広輔, 田村 高子, 遠山 悟史, 原田 香奈, 福原 里恵, 山崎 紀江, 山田 恭聖

    日本新生児看護学会誌   28   11 - 15   2022.05( ISSN:1343-9111

     More details

    全国の総合周産期母子医療センター112施設のうち、調査協力可能の回答が得られた99施設の新生児集中ケア病棟に所属する看護師82名、医師67名に、「新生児集中治療室(NICU)に入院している新生児の痛みのケアガイドライン」実践の実態についてオンラインの調査フォームで調査した。94施設、看護師75名、医師61名から回答を得た。ガイドラインが初めて発行された2015年から5年間のうちにガイドライン推奨の実践に取り組みはじめたと回答したのは看護師51名、医師38名であった。ガイドライン推奨を施設内の看護実践に取り込んで実施する施設は増加していることが示されたが、それまでの実践の範囲内で痛みのケアに取り組んでいる施設も看護師で2割程度、医師で3割程度であることが推測される結果であった。2017年調査と比較して、推奨1(教育・学習)、推奨3-2(痛みのツールのトレーニング)の実施率が下がっていたが、コロナ禍の影響と考えられた。

  • A Review of the Literature on Work-Life Balance Issues Faced by and Support Available to Single Parents During the Period of Childcare

    SHIMODA Yuko, SHIMIZU Aya, KUROTAKI Akiko, UENO Makiko, ISHII Miyuki

    Memoirs of Kyoto Tachibana University   ( 48 )   191 - 206   2022.02( ISSN:18830307

  • The Implementation of Developmental Care in the Neonatal Intensive Care Unit

    清水 彩

    Proceedings of Life Engineering Symposium 2021(LE 2021)   2021   56 - 59   2021

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Interprofessional Collaborative Practice for Child Maltreatment Prevention in Japan: A Literature Review.

    Miyuki Ishii, Junko Honda, Aya Shimizu, Rie Mitani, Rie Uchimura, Maki Hashimoto, Hiroshi Ide, Satoshi Takada

    The Kobe journal of medical sciences   66 ( 2 )   E61-E70   2020.09( eISSN:1883-0498

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:Domestic journal  

    This literature review explored the factors promoting interprofessional collaborative practice for the child maltreatment prevention in Japan. We searched the Japanese database of ICHUSHI-web, focusing on studies published between 1990 and 2015. The studies were examined for methodological quality using the critical appraisal checklists. We initially identified 161 articles and finally selected eight studies that met the selection criteria and were analyzed. The Collaborative Practice Circle based on the Interprofessional Education for Collaborative Patient-Centered Practice framework, was used as a conceptual framework to analyze the data and to discuss the review findings. Data analysis continued until categories were saturated using content analysis. Five categories as interactional factors, two categories as organizational factors and three categories as systemic factors were identified. The findings revealed that interactional factors were composed of practical competencies and experiences of professionals. Our findings also indicate that educational programs for improving practical competencies of professionals at the individual level and establishing a system of training and human resource development at the organizational level are required. Further research is warranted to examine the impact the challenges outlined in the interactional factors, the organizational interventions and support for clients.

    PubMed

  • Maternal perceptions of family-centred support and their associations with the mother–nurse relationship in the neonatal intensive care unit Reviewed

    Aya Shimizu, Akiko Mori

    Journal of Clinical Nursing   27 ( 7-8 )   e1589 - e1599   2018.04( ISSN:1365-2702

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Aims and objectives: To evaluate maternal perceptions of family-centred support with hospitalised preterm infants and their relationship between mothers and nurses in the neonatal intensive care unit (NICU). Background: Mothers who gave birth to preterm infants tend to suffer more stress and need individual support based on family-centred care. However, there may be a shortage of support for mothers to obtain parent-crafting skills before bringing their infants home. Design: This cross-sectional study used path analysis and multiple group analysis to evaluate a structural equation model of the relationship between maternal perception based on family-centred support in parent-crafting training and the mothers–nurses collaboration. Methods: We analysed data from 98 mothers (valid response proportion, 41.0%) whose infants were hospitalised in the NICU of two types of perinatal centres in Japan. We used three revised standardised questionnaires in Japanese: Measure of Process of Care in the NICU (Neo-MPOC 20), Enabling Practice Scale in the NICU (Neo-EPS) and the author-developed Mother and Infant Questionnaire. Results: Path analysis revealed that the relationship between mothers and nurses was linked to three factors related to the perinatal centres’ support: consideration of parents’ feelings, ability to deal with specific needs and coordination in dealing with situations that interact with provision of parent-friendly visual information. Separate path analyses for each perinatal centre showed the same pattern, although the standard coefficients were different. Conclusions: Maternal perceptions of family-centred support with hospitalised preterm infants promoted better collaboration between mothers and nurses to obtain parent-crafting skills at two types of perinatal units in Japan. Relevance to clinical practice: Clear visual information materials might promote better maternal understanding of their infants, help in acquisition of parent-crafting skills and improve mother–nurse collaboration, with the result that mothers are better able to care for their infants autonomously at home.

    DOI: 10.1111/jocn.14243

    PubMed

  • 神戸大学の総力を結集した神戸大学大学院保健学研究科看護学領域「助産師コース」の教育 Reviewed

    齋藤いずみ、千場直美、新野由子、戸田まどか、岩﨑三佳、清水彩

    兵庫県母性衛生学会雑誌   26   54 - 57   2017.12

     More details

    Authorship:Last author   Publishing type:Research paper (scientific journal)   International / domestic magazine:Domestic journal  

  • Monitoring Preterm Infants’ Body Movement to Improve Developmental Care for Their Health. Reviewed

    SHIMIZU AYA, ISHII ATSUE, OKADA SHIMA

    2017 IEEE 6th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2017)   872 - 876   2017.10

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Sound environments surrounding preterm infants within an occupied closed incubator.

    2016.03

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Doctoral thesis  

  • Sound Environments Surrounding Preterm Infants Within an Occupied Closed Incubator. Reviewed

    清水 彩

    Journal of Pediatric Nursing   31   149 - 154   2016

  • Depressive symptoms and changes in physiological and social factors 1 week to 4 months postpartum in Japan Reviewed

    Aya Shimizu, Hitomi Nishiumi, Yukari Okumura, Kaori Watanabe

    JOURNAL OF AFFECTIVE DISORDERS   179   175 - 182   2015.07( ISSN:0165-0327 ( eISSN:1573-2517

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Background: Postpartum depression (PPD) is a common condition and may be exacerbated unless treated. There is, however, a lack of longitudinal studies about the relationship between PPD and changes in physiological status and social role postpartum.
    Methods: We enrolled longitudinally 65 Japanese mothers (36 primiparas) and measured their psychological responses at 1 week, 1 month, and 4 months postpartum. The physiological indicators were three urine catecholamine fraction levels, cortisol levels, and heart-rate variability. We used the Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) and 28-item General Health Questionnaire (GHQ) for psychological evaluation.
    Results: Eleven participants had an EPDS score >9 (cutoff point) at 1 month and five at 4 months. With GHQ total score, 32 participants had > 6 (cutoff point) at 1 month and 17 at 4 months. The psychological indicators underwent change from childbirth to 4 months postpartum. However, there was no correlation between the psychological and physiological indicators. We likewise found EPDS and GHQ scores were not influenced by parity or undertaking of social activities.
    Limitations: The mothers' high education level may mean that the results are not generalizable to Japan overall. We were unable to evaluate the status of 11 mothers who dropped out. The participants may have lacked sufficient time to complete questionnaires, resulting in diminished accuracy. We could not determine the prevalence of PPD.
    Conclusions: Irrespective of parity status, postpartum mothers showed physiological and mental changes caused by childrearing-related stress. To prevent PPD, postnatal mothers need continuous screening with appropriate evaluating indicators and individualized advice. (C) 2015 Elsevier B.V. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.jad.2015.03.036

  • Family Perceptions of Nursing Practices in NICU : Focusing on Family-centered Care and Empowerment <Original Articles>

    Shimizu Aya

    16 ( 2 )   6 - 16   2010.10( ISSN:13439111

     More details

  • 母乳育児をしている母親の混乱や不安を招いた保健医療者のかかわり

    永森 久美子, 土江田 奈留美, 小林 紀子, 中川 有加, 堀内 成子, 片岡 弥恵子, 菱沼 由梨, 清水 彩

    日本助産学会誌   24 ( 1 )   17 - 27   2010.06( ISSN:0917-6357

     More details

    目的 母乳育児中および母乳育児の経験がある母親の体験から、混乱や不安を招き、母親の自信を損なうなどといった効果的でなかった保健医療者のかかわりを探索する。対象と方法 研究協力者は都内の看護系大学の母乳育児相談室を利用した母親35人と、第2子以降の出産をひかえた家族ための出産準備クラスに参加した母親5人の計40人であった。データ収集は研究倫理審査委員会の承認を得て、2007年8月~11月に行った。データ収集方法は半構成インタビュー法で、内容は、「授乳や子どもの栄養に関して困ったこと、不安だったことは何か」、「それらの困ったこと・不安だったことにどのように対処したか」などであった。録音されたインタビュー内容を逐語録にしたものをデータとし、母親が受けた支援で、「混乱を招いた」、「不安になった」などというような医療者のかかわりを抽出した。抽出された内容をコード化しサブカテゴリー、カテゴリーに分類した。結果 母乳育児をしている母親が混乱や不安を招くような保健医療者のかかわりとして、【意向を無視し押し付ける】、【自立するには中途半端なかかわり】、【気持ちに沿わない】、【期待はずれなアドバイス】、【一貫性に乏しい情報提供】の5つのカテゴリーが抽出された。母親は保健医療者から頻回授乳や人工乳の補足を強いられているように感じ、授乳の辛さや不安を受け止められていないと感じていた。その結果、母親は後悔の残る選択をし、授乳に対して劣等感や失敗感を抱いていることがあった。また、母親が自分で判断・対処できるようなかかわりでなかったために、自宅で授乳や搾乳の対応に困難を抱えたままでいることもあった。結論 母親は母乳育児への希望を持っていたが、保健医療者のかかわりにより混乱や不安を感じていることがあった。保健医療者には、母親の意向を考慮した母親主体の支援、母親が自立していくための支援、母親の気持ちを支える支援、適切な観察とアセスメント能力、一貫性のある根拠に基づいた情報提供が求められていると考えられた。(著者抄録)

  • 早産児に対するポジショニング Reviewed

    近藤 好枝, 清水 彩

    周産期医学 / 周産期医学編集委員会 編   40 ( 5 )   643 - 647   2010.05( ISSN:03869881

     More details

  • 使える! 助産ケアのエビデンス(第28回)振動音響刺激は,胎児の予後を予測する検査方法として適当か?

    清水 彩, 堀内 成子, 片岡 弥恵子

    Perinatal care = ペリネイタルケア : 周産期医療の安全・安心をリードする専門誌   28 ( 4 )   409 - 412   2009.04( ISSN:09108718

     More details

  • Neonatal Intensive Care Nursing Support for Family’s Empowerment ―Focusing on the Family’s Perception― Reviewed

    SHIMIZU AYA

    聖路加看護大学   2009.03

     More details

    Publishing type:Master’s thesis  

  • Change of nurses' perceptions and factors related to those perceptions after introducing a new 24hours free-visiting system

    Kinoshita Chizuru, Kitagawa Tomoyo, Shimizu Aya, Kosida Hiroko, Tainaka Kazuyo, Toishi Kazuko, Hukui Toshiko

    9 ( 1 )   46 - 52   2002.09( ISSN:13439111

     More details

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Books and Other Publications

  • 保育者のためのわかりやす い子どもの保健

    飯島一誠、稲垣由子、北山真次、清水彩、高谷知史、冨岡和美、永瀬裕朗、本田順子、松井鋭、八木麻理子( Role: Contributor ,  第7章 1.母子保健法、2.児童福祉法、第8章 1.母子保健福祉事業の実際)

    総合医学社  2024.02  ( ISBN:978-4-88378-986-3

     More details

    Total pages:191   Responsible for pages:151-158, 162-170   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 6STEPでデザインする 看護シミュレーション教育

    足立真実子、岡田純子、川村晃右、清水彩、西村玲子、野嶋敬祐、廣澤紀代、藤野ユリ子、舟木淳、政岡祐輝、松本賢哉、吉川由香里( Role: Contributor ,  第2章 シミュレーション教育を準備しよう!ー企画編― Step2 Basic4 シミュレーションの方法を決める、Step4 Advance3 シミュレーション教育への学習意欲を高めるための事前学習を検討する)

    金芳堂  2023.11 

     More details

    Total pages:142   Responsible for pages:33-34、67-70  

  • Neonatal Nursing: A Global Perspective

    Wakako Eklund, Miki Konishi, Aya Nakai, Aya Shimizu, Kazuyo Uehara & Noriko Nakamura( Role: Contributor ,  Global Regions: Asia (Japan))

    2022.04 

     More details

    Responsible for pages:93-110   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 家族のためのディベロップメンタルケア読本: 赤ちゃんを理解する 赤ちゃんとのふれあいを楽しむ 赤ちゃんの育児に自信がもてる>第27章 家庭での生活と育児

    SHIMIZU AYA

    メディカ出版  2017.10 

     More details

    Book type:Scholarly book

  • 新生児のからだをやさしく理解 Let’s start!NICU看護 Ⅴ章 新生児を取り巻く家族 E Famliy-centered care(FCC)の動向

    SHIMIZU AYA

    へるす出版  2016.06  ( ISBN:9784892698903

     More details

    Book type:Scholarly book

  • 助産業務指針 第1版 第2章助産師業務の基本>1.妊娠期、分娩期、産褥期、乳児期におけるケア>4.新生児期のケア

    KONDO YOSHIE, SHIMIZU AYA( Role: Joint author)

    日本助産学出版会  2010.06  ( ISBN:9784905023005

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MISC

Presentations

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Grant-in-Aid for Scientific Research

  • 早産児の体動から状態理解につながるNICUに入院する家族のための養育支援ツール

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2020.04

  • 新生児集中治療室に入院する子どもの家族向けヘルスリテラシー向上をめざすツール開発

    Grant-in-Aid for Young Scientists(B)  2017.04

  • クベース内の音環境の改善から早産児のストレス低減をめざすディベロップメンタルケア

    Grant-in-Aid for Young Scientists(B)  2014.04

  • NICUにおける騒音の周波数変化に対する早産児のストレス反応に関する研究

    Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)/(Exploratory)  2010.04

  • 子育て家庭のワークファミリーバランス支援のためのアセスメント票開発と有効性の検証

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2023.04

  • Developed a tool to enhance developmental care for nursing professionals by monitoring preterm infants with body movements.

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2027

  • Developed a tool to enhance developmental care for nursing professionals by monitoring preterm infants with body movements.

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2026

  • Developed a tool to enhance developmental care for nursing professionals by monitoring preterm infants with body movements.

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2025

  • 子育て家庭のワークファミリーバランス支援のためのアセスメント票開発と有効性の検証

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2025

  • Developed a tool to enhance developmental care for nursing professionals by monitoring preterm infants with body movements.

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2024

  • 子育て家庭のワークファミリーバランス支援のためのアセスメント票開発と有効性の検証

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2024

  • ワークファミリーバランスを高める保育と地域・職域保健の連携・支援システムの開発

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2020.04

  • “隠れた”特定妊婦・要支援家庭へのシームレスな支援システムの構築

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2019.04

  • 周産期の安全性と質の保証を実現するための実証データを基盤とした包括的・総合的分析

    Grant-in-Aid for Scientific Research(B)  2011.04

  • 未熟児網膜症スクリーニングにおける超早産児のストレスを低減するケアに関する研究

    Grant-in-Aid for Scientific Research(C)  2009.04

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Joint research

  • 全国の周産期母子医療センター新生児集中治療室の看護体制とケア実践に関する実態調査

    一般社団法人看護系学会等社会保険連合  2018.04

Charge of on-campus class subject

  • 母性看護学援助特論

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 母性看護学演習1

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習A(妊娠)

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習B(分娩)

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習C(産褥・新生児・乳児)

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 周産期助産学実習

    2023   Practical Training   Graduate school

  • 母性看護学演習2

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習D(継続健康教育)

    2023   Intensive lecture   Graduate school

  • 継続助産学実習

    2023   Practical Training   Graduate school

  • 地域助産学実習(集団教育)

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • ハイリスク実習

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習D(継続健康教育)

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習C(産褥・新生児・乳児)

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習B(分娩)

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 助産学演習A(妊娠)

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 母性看護学特論

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 家族支援看護科学特講

    2024   Intensive lecture   Graduate school

  • 総合実習

    2024   Intensive lecture   Undergraduate

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Social Activities ⇒ Link to the list of Social Activities

  • NICU に入院している新生児の痛みのケアガイドライン改訂作業

    一般社団法人日本新生児看護学会  2021.04 - Now

     More details

    SDGs:

  • 新生児蘇生法 講習会(Aコース)

    Role(s): Lecturer

    Type: Certification seminar

    大阪公立大学はびきのキャンパス  2023.07

     More details

    SDGs:

    Number of participants:7(人)

  • 新生児蘇生法 講習会(Sコース)

    Role(s): Lecturer

    Type: Certification seminar

    大阪府立大学  2021.08

     More details

    SDGs:

    Number of participants:3(人)

  • 新生児蘇生法 講習会(Bコース)

    Role(s): Lecturer

    Type: Certification seminar

    大阪府立大学  2021.08

     More details

    SDGs:

    Number of participants:10(人)

  • 助産師外来と超音波エコー 胎児の成長を共有し妊婦とその家族の絆を育もう

    Role(s): Lecturer, Planner

    Type: Seminar, workshop

    京都府看護協会  2022.09

     More details

    SDGs:

    Number of participants:20(人)

  • 新生児集中治療室で成長とともに変化する早産児と家族とのかかわり 

    Role(s): Lecturer, Planner

    Type: Seminar, workshop

    京都府看護協会  2022.11

     More details

    SDGs:

    Number of participants:10(人)

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